שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » פיצוי של 100 אלף שקל למשפחות ההרוגים
אסון מירון
מנכ"ל הביטוח הלאומי: "מציעים מתווה דומה לזה של אסון ורסאי עם פיצוי של 100 אלף שקלים לכל נפטר, ו-130 אלף לכל נפטר למשפחות שנספו שניים מאותה משפחה"
זירת האסון במירון | צילום: דוברות מד"א

ועדת הכספים קיימה אחה"צ (ג') דיון לעניין מקדמות לפיצויים לנפגעי אסון מירון – דיון מעקב בהמשך לישיבה שהתקיימה בשבוע שעבר, במהלכה הורתה הוועדה לביטוח הלאומי להציג בפניה תוך שבוע מנגנון לתשלומי מקדמות למשפחות הנספים והפצועים באירוע.

בפתח הדיון הציג מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר מתווה לפיו יפוצו נפגעי האסון במתווה דומה למתווה שהונהג באסון וורסאיי, לפיו עמלה ועדה לגבש תנאים לנפגעים ואח"כ ההליך עבר ליישום בפועל, כאשר נקבעו סכומים בגין פיצוי נפגע אחד או יותר במשפחה, כאשר הסכום גדל במצב בו מדובר במספר נפגעים במשפחה: "אנחנו חושבים שראוי להקים צוות בחקיקה שבמקרים כאלה יגיד מי ראוי לקבל את הפיצויים, אנחנו המלצנו על שרים או נציגים של משרדי האוצר והרווחה. אם מדובר במישהו שקיפח את חייו הפיצוי עבורו היה 80 אלף ואם היה 2 במשפחה הפיצוי היה 100 אלך לכל אחד. המאה הוא כמאה שלושים כיום עם הצמדה". שפיגלר ציין כי ההליך ניתן לביצוע בלי חקיקה ראשית אך עם התייעצות עם ועדת העבודה והרווחה.

ביעוץ המשפטי למשרד האוצר ציינו כי לעמדתם הנושא צריך להיות מוסדר בחקיקה ממשלתית ככל שרוצים לתת פיצויים. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני תקף את הדברים: "מה הממשלה עשתה מאז האסון? צריך חוק ממשלתי? אז תביאו כזה. התחלתם במשהו בדיקה? חוזר, משהו?"

עלי בינג, נציג אגף תקציבים השיב כי במקרה אסון וורסאי פעלה המדינה באופן חריג מיתר האסונות לאורך השנים, וכי יש לבחון האם רוצים לפעול בהליך שונה באסון מירון: "עולה השאלה בנוגע לשיווין סוציאלי במקריי אסונות, החריג זה אסון ורסאיי, עושים מהלך כזה שיש טעם ערכי לכך. בסופו של דבר – עובדתית, מרבית האסונות במדינת ישראל, הנפגע מקבל את הפיצוי בהתאם למצבו מהביטוח הלאומי, לתפיסתנו מערך הביטחון הסוציאלי צריכה להיות שוויונית. זה בלי להחליט כרגע אם במקרה הזה מדובר במצב חריג שמחריג הליך אחר".

ח"כ גפני השיב לדברים: "ברגע שנוצר חוק ורסאיי נוצרה מציאות חדשה, לא יכול להיות שזה שונה מאסון ורסאיי, התרענו על האסון שיגיע במשך שנים והמדינה התעלמה". שפיגלר: "אנחנו פועלים לפי בקשת הוועדה להעמיד מתווה, מה שיוטל על הביטוח הלאומי. אין לנו גחמה לקחת דברים לא לנו".

בועז סטורוקובסקי שאיבד את בנו באסון': "הבן הבכור שלי יעקב אלחנן היה צריך להיות עוד חודש בן 21, מדובר באסון לאומי, זה המוקד השני אחרי הכותל שפוקדים אותו מכל העולם, הגיעו אלינו מכל המגזרים והביעו הזדהות, וראינו את החשיבות של המקום הזה עבור העם היהודי. הבן שלי התקשר שהוא בדרך למירון ושהודיעו שהכל בסדר וניתן להגיע, קרה מה שקרה, היו שם יהודים מכל המינים והסוגים ששמחו שם בקדושה. עד היום לא פנה אף נציג מטעם המדינה, אפילו לא להציע סיוע ראשוני, לא הלכתי לעבוד עד כה, כל הזמן טיפלתי בזה, כל שקל אני מוציא מהכיס והכסף הולך ואוזל, וצריך לסייע למשפחה שהילדים לא יהיו בטראומה, צריך להיאמר פה ולזעוק לשמיים שלא ייתכן, זה חלק מאחריות שלהיות ממשלה ואחראים למחדלים שהיו שם שנים רבות ואנשים מגיעים לשם במאות אלפים בתמימות והולכים כצאן לטבח במקום שהוא תת רמה מבחינה בטיחותית, אנחנו מקווים שיחול שינוי מיידי וסיוע למשפחה".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "אני מביע את התנצלותי בפני המשפחות האבלות והכואבות, אני מתכוון לפנות לרה"מ ולבקש ממנו שהממשלה תקבל החלטה בנוגע לסיוע למשפחות, כמו במקרה של אסון ורסאיי, אני מבקש שהוא ימצא את הדרך לקבל את ההחלטה בעניין הסיוע למשפחות. אני פונה בשם הוועדה ליו"ר הוועדה המסדרת להביא את החוק של הסיוע למשפחות שעלה שם, בפטור מחובת הנחה. אני יודע שזה לא יפתור את הבעיה, זה יניע את הגלגלים. אני שוקל ומתכוון לפנות לשר הפנים, להקים צוות בוועדה כדי לדון בעניין הזה. יש קשר בין המדינה לאסון במירון, צריך לראות מה עושים בינתיים עם הסיוע למשפחות, זה אסון לאומי ואזרחי ממדרגה ראשונה ולא מטפלים בזה. לא נרפא מהעניין, תגידו את זה במשרדים לממונים עליכם, כל עוד אני בוועדה זה לא ירד מסדר היום עד שזה יפתר".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים