שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » פיצוץ בין שקד למיכאלי על הוועדה למינוי שופטים
כשעתיים למנדט
ההצעה החדשה להחלפת תיקים ברוטציה: שקד תקבל את תיק המשפטים, סער את תיק החוץ ובנט את תיק הפנים
נפתלי בנט ומנסור עבאס | צילום: באדיבות ערוץ כנסת - מייקל כץ

הצעת פשרה דרמטית הועלתה ביממה האחרונה במסגרת המגעים להרכבת ממשלה, בניסיון לעודד את ח"כ איילת שקד (ימינה) לתמוך בהקמתה. ההצעה כוללת עסקה משולשת לחילופי תפקידים בצמרת מפלגות הימין בתקופת הרוטציה השניה של הממשלה.

לפי ההצעה שהעלו הצדדים להחלפת תיקים – יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, יכהן כשר המשפטים בשנתיים הראשונות – ולאחר מכן, תיכנס לתפקיד איילת שקד מימינה, שתכהן בשנתיים הראשונות כשרת הפנים. לאחר שסער יפנה את מקומו במשרד המשפטים, הוא ייכנס למשרד החוץ – במקומו של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שאמור לכהן בשנתיים הראשונות כראש הממשלה החליפי ושר החוץ. יו"ר ימינה, נפתלי בנט, שיכהן בשנתיים הראשונות כראש הממשלה, צפוי לעבור למשרד הפנים בשנתיים האחרונות – ולכהן במקביל כראש הממשלה החליפי, זאת בזמן שלפיד הוא ראש הממשלה. בתוך כך, מסתמן כי יועז הנדל מ"תקווה חדשה" יהיה שר התקשורת בממשלת בנט-לפיד.

מיכאלי הציעה פשרה הפוכה מההצעה של שקד בעניין רוטציה על הכהונה בועדה למינוי שופטים, וכי במחצית שבה ראש הממשלה הוא בנט היא תכהן כשרה. לדבריה, על פי הפשרה במחצית השניה בה לפיד יהיה ראש הממשלה תכהן איילת שקד כשרה. שקד השיבה בשלילה להצעתה.

מיכאלי מסרה כי "בשעה רגישה זו החלטתי להסכים לקיים רוטציה על מחצית הכהונה בועדה למינוי שופטים באופן שישקף איזון בין הגושים. במחצית שבה ראש הממשלה הוא נפתלי בנט, אכהן בועדה בתפקיד השרה. במחצית שבה יאיר לפיד יהיה ראש הממשלה תכהן איילת שקד כשרה. החכים יכהנו בהתאמה".

יו"ר העבודה תקפה בחריפות את ימינה ותקווה חדשה: "הצעתי באה לאחר שויתרתי לגדעון סער מהאגף הימני על תפקיד שר המשפטים, ולאחר שויתרתי לאיילת שקד על תפקיד שר הפנים. מקווה שחברי גוש הימין יפסיקו לשחק על כסאות ויקימו ממשלה".

זמן קצר לאחר מכן נמסר כי ח״כ איילת שקד השיבה בשלילה להצעה של ח״כ מרב מיכאלי. מיכאלי לא זוכה לגיבוי מגוש המרכז-שמאל בעניין. בעקבות הדברים, ח"כ מרב מיכאלי פנתה ללפיד בבקשה לכנס בשעה 22:30 את ראשי מפלגות המרכז-שמאל לקבלת החלטת ראשי הגוש בעניין נציג הגוש בוועדה למינוי שופטים.

מיכאלי בשיחות סגורות: "מעכו אותי במו"מ, לא אעשה עוד ויתורים". גורם בכיר בעבודה ל'חדשות 12': "מרב מיכאלי חתמה על הטופס 'עלה בידי' של לפיד כבר בצהריים בעוד שבימינה מתמהמהים ולא חותמים. איילת שקד היא זאת שמובילה את ישראל לבחירות 5 ומיותרות".,

גורמים בימינה אמר כי "מיכאלי טיפסה על עץ גבוה מידי ולא מבינה שהצעת הפשרה שהוצעה לה הייתה גם ככה צעד אחד יותר מידי לקראתה. אם היא תמשיך להתחכם ולהתבצר בעמדתה – לא תהיה ממשלה".

גורם רשמי בעבודה העביר מסר מרוכך יותר: "ההחלטה בנוגע לנציגת הממשלה בועדה למינוי שופטים בתקופת מינוי שופטים לעליון היא באחריות כל ראשי מחנה השינוי. נקבל החלטה משותפת ונקים עוד הערב ממשלת שינוי שתחליף את שלטון נתניהו"

ב'כאן חדשות' דווח כי המגעים בנוגע לוועדה למינוי שופטים מתנהלים כרגע ישירות בין ימינה לעבודה, ללא מעורבות של לפיד. גורמים במשא ומתן: "אם יפתרו המחלוקות עם רע"ם, קשה להאמין ששקד ומיכאלי יפילו את הממשלה על זה". מיכאלי טענה היום בפני ח״כים:" פגעו בי במשא ומתן, ויתרתי מספיק. לא אוותר על הוועדה לבחירת שופטים".

ב'חדשות 12' דווח כי מועצת אל-שורא של התנועת האיסלמית אישרה למנסור עבאס להסכים להצהרת לפיד שעלה בידו להרכיב ממשלה בתנאי להמשך המו"מ לגבי חוק קמניץ והכפרים הלא חוקיים בנגב.

בצאתו מההתייעצויות שקיים בכפר קאסם לכפר המכביה לקראת רגעי ההכרעה, אמר עבאס: "אנחנו מנהלים משא ומתן הגון, המחלוקות הן לא על תפקידים, אלא על כך שאנו מנסים למצוא פתרונות למצוקות של החברה הערבית. אנחנו לא רוצים להפגין שרירים, אלא לנסות לשכנע ולהציג את הדברים בצורה עניינית".

בשעה זו מתקיימת בכפר המכבייה פגישה משולשת בין בנט, סער ועבאס בכפר המכבייה. "אנחנו נשב ונמשיך לדון. יש לנו רצון וכוונות טובות להקים ממשלה עם מענה לצרכים של החברה הערבית. אם נקבל מענה ראוי למצוקות שלנו – נתקדם. זה חוק קמיניץ, האכיפה והכפרים הלא מוכרים. הסכמנו על הרבה דברים אבל נותרו עוד", אמר עבאס בכניסה לפגישה.

ב'כאן חדשות' דווח כי לפיד ביקש מבנט, סער ועבאס לחתום על מסמך לפיו עלה בידו להרכיב ממשלה – שלושתם סירבו לחתום עליו לפני חתימה על ההסכמים הקואליציוניים. למרות זאת, גורמים בגוש אופטימיים: "נודיע הערב לנשיא על הקמת הממשלה". גורם בגוש טען כי "עושה רושם שעבאס יחתום על המסמך שמאפשר ללפיד להודיע ש"עלה בידו", ובמקביל ימשיך את המו"מ עד ההשבעה".

בינתיים, כמה מראשי המפלגות בגוש סיפרו כי הם חוששים מכך שזאב אלקין, הנציג של תקווה חדשה למשא ומתן, מטרפד במכוון את הקמת הממשלה. לטענתם, אלקין רוצה לערוק לנתניהו, ולכן הוא החל להקשיח את עמדותיו ולהעלות בקשות "לא הגיוניות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים