שיתוף
תגובות
לאישה » פירות כל טוב – אין פלא שנשתבחה בהם א"י
שתהיי בריאה
לקראת ט"ו בשבט נשים לב לכל הטוב בפרי אחד: ויטמינים, סיבים תזונתיים, סיוע במניעת מחלות ועוד רבים וטובים • קראו ותדעו על מה אתן אומרות תודה
תגיות:
פירות | צילום: leonori, שאטרסטוק

ט"ו בשבט היה מאז ומעולם יום לא פתור אצלי. מצד אחד יום חול רגיל, הולכים ללימודים, לעבודה, אין אירוע יוצא דופן, מצד שני יום שאין אומרים בו תחנון ובהמשך התוודעתי ל'טישים' שעורכים אדמו"רים וממש מפארים ומרוממים את היום הזה. המפנה חל אצלי לפני 16 שנה. הייתי מאושפזת אחרי לידת בני הבכור שיחיה. פתאום כל יום היה מיוחד עבורי וחיפשתי משמעות. למדי שהתאריך של "ראש השנה לאילנות", נתון במחלוקת בין חכמי המשנה: לדעת בית שמאי יש להחשיב את התאריך א' בשבט כראש השנה לאילן, ואילו לדעת בית הלל, שהיא הדעה שהתקבלה להלכה, יש לקבוע את ראש השנה לאילנות בחמישה עשר בשבט

דווקא בתאריך זה משום שבארץ ישראל ובאזור הים-תיכוני בכלל, עונת הגשמים מתחילה בתקופת חג הסוכות. בדרך כלל עד ט"ו בשבט כבר יורד רוב הגשם של העונה "ועלה השרף באילנות ונמצאו הפירות חונטים מעתה".

אז מנצלים את היום הזה לעצור ולהודות לה' על שפע הפירות שהעניק לנו ומגלים קישור ישיר ורחב בין בני האדם לבין העצים, ככתוב כי האדם עץ השדה.

לגבי אכילת פירות יש כל מני מנהגים. יש המרבים באכילת פירות יבשים ויש שדווקא אוכלים פירות טריים ומקפידות על אלו שהתורה משבחת בהם את ארץ ישראל: ארץ חיטה ושעורה וגפן ותאנה ורימון, ארץ זית שמן ודבש. ביום הזה אנחנו מביעים את החיבה העזה לפירות שקיבלנו מתנה.

בעדות שונות חלו על היום הזה מנהגים שונים כמו אכילת חרובים, אכילת אתרוג שבירכו עליו בסוכות, יש עדות שנהגו לשיר תפילה מיוחדת על הפירות, יש שהיו אוכלים תבשיל חיטים וערמונים, כמובן יש מנהג ידוע לעריכת סדר ט"ו בשבט ויש הנוהגים בו קריאת משניות וקטעי זוהר.

לכבוד היום הזה שמן הסתם כולנו נאכל יותר פירות מהרגיל, רציתי להביא לכן קצת על סגולות הפירות המדהימים האלו שנשתבחה בהם ארצנו.

ענבים – יש בשוק סוגי ענבים רבים ובצבעים שונים, אך לכולם מספר רכיבים משותפים, לדוגמה, בענבים יש כ-1,500 תרכובות שונות של נוגדי חמצון שמנטרלים את פעילותם ההרסנית של הרדיקלים החופשיים – מולקולות שתוקפות את רקמות הגוף ועלולות להוביל להתפתחות מחלות כמו סרטן, טרשת עורקים ומחלות לב וכלי דם, לגרום לדלקות, היווצרות קרישי דם ולהאצת תהליכי הזקנה. גם סיבים תזונתיים ממלאים את הענבים. הם חשובים לפעילות מערכת העיכול, לשמירה על רמת הכולסטרול בדם ולמניעת טרשת עורקים. במאה גרם ענבים יש 2.5 אחוז מהצריכה היומית המומלצת של סיבים. ענבים מלאים בוויטמין C, באשלגן, סוכר – זו הסיבה שחולי סוכרת צריכים להגביל את צריכת הענבים. בכוס ענבים יש בערך 3 כפיות סוכר. אז תיהנו מהם, אבל אל תגזימו.

 תאנים – ראשית צריכים לזכור כי ב- 100 גרם תאנים מיובשות יש 249 קלוריות לעומת 74 קלוריות בתאנים טריות. גם התאנים, כמו הענבים, מלאות נוגדי חמצון. גם בתאנים יש סוגים ובהתאם לכך נוגדים שונים, אך רובם מלאי פוליפנולים, יעילים בלחימה בסטרס חמצוני. מחקרים מצאו כי תאנים שהתייבשו בצורה נכונה, יכולים להכיל את הרמות הטובות ביותר של פעילות נוגדת חמצון ולהיות מקור עשיר יותר של תרכובות פנוליות בריאות מאשר תאנים טריות או אלה שמיובשות בצורה לא נכונה. בנוסף, התאנים מסייעות לאיזון הכולסטרול, יעילות בטיפול באנמיה, סוכרת, סרטן, מחלות כבד, צרעת, מחלות עור, שיתוק, כיבים, דלקות בדרכי השתן, בדרכי העיכול ועוד. עץ התאנה ופרי התאנה נחשבים כעוזרים פוטנציאליים שמעכבים אפילו מחלות מינוריות, כמו התקררות ושפעת. אכילה נכונה של תאנים יכולה לסייע בתנועת מעיים תקינה ולמנוע עצירות. כדאי לוודא מה הדרך הנכונה להשרות אותן לילה שלם במים ולקבל סיוע. גם התאנים מלאות אשלגן ומסייעות לשמירה על לחץ דם תקין, עוזרות לסלק עודף נתרן מהגוף, ובניגוד לפירות אחרים, בדרך כלל אינן גורמות לעלייה של רמות הסוכר בדם – אך גם אותן חייבים לאכול במתינות. לדוגמה, אנשים סוכרתיים יכולים לאכול תאנה או שתיים ביום.

אם אוכלים אותן במתינות. אשלגן בתאנים משחק תפקיד חשוב כאן. האשלגן משפר את הספיגה של הגלוקוז לתוך תאי השריר ובכך מונע נפילה ועליית הסוכר בדם. הכמות המומלצת עבור אנשים סוכרתיים הוא בין 1 עד 2 תאנים.

תאנים יכולות לעזור להגדיל את צריכת האשלגן ובכך לשמור על לחץ דם תקין. בנוסף, האשלגן בתאנים עוזר לקדם את הפרשת הנתרן העודף ובכך מסייע למנוע בעיות בריאות רבות. 100 גרם תאנים מספקים לגוף 35 מ”ג סידן. בנוסף מכילות אבץ, מגנזיום, ויטמין K וויטמין D אשר כולם חיוניים לבריאות העצם.

אפילו עולם הלייפסטייל נעזר בתאנים: כמה מחקרים מהרפובליקה של קוריאה, מצאו כי לתאנים יש יכולות עוצמתיות נגד קמטים. קרמים הכוללים פירות תאנה ותמציות עלה תאנה, הפחיתו באופן משמעותי את עומק ואורך קמטים בפנים בשל פעילות אנטי קולגן ונוגד חמצון.

רימון – מאז ומעולם נחשב הרימון לפרי בריא במיוחד. אחת הסיבות לכך היא תכולת נוגדי החמצון הגבוהה ברימון בצורה חריגה. לא משנה איך תבחרו לאכול אותו, במצבו הטבעי או כמיץ, הרימון מעניק מגוון רחב של יתרונות בריאותיים. מנת רימון אחת מציעה ויטמינים ומינרלים רבים. ויטמין K, ויטמין C, סיבים תזונתיים, חומצה פולית, אשלגן, נחושת, מנגן, תיאמין, ויטמין B6 זרחן, ריבופלבין, מגנזיום, ויטמין E ועוד.

אחרי כל הטוב הזה בפירות הטעימים והיפים הללו, יש עוד ספק על מה אנחנו מודים ומברכים כל שנה? ט"ו בשבט שמח ובריא!

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים