שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » פנס הודיע כי יתנגד להדחת טראמפ
ניסיון ההדחה
דילמת הדמוקרטים: העברת חוקי הקורונה או התמקדות בסיכול היכולת של טראמפ לשוב ולהתמודד ב- 2024 • לפי החוקה, בתקופת הליך הדחה לא ניתן לקדם חוקים לטובת האזרחים
דגל טראמפ על רקע הקפיטול | צילום: lev radin

סגן נשיא ארצות הברית שהפיח תקווה אצל הדמוקרטים בשבוע שעבר כשסירב להיענות לדרישת הנשיא להשתמש בסמכות החוקית שניתנה לו כדי לפסול את האלקטורים ממדינות המפתח שלגביהם נטען לזיופים שהכריעו את תוצאות הבחירות, השיב הלילה בשלילה להצעת הדמוקרטים להפעלת סעיף ה- 25 בחוקה האמריקנית המאפשרת לפתוח בהליך הדחה נגד הנשיא וסילוקו מתפקידו.

כזכור, ביום שני הודיעה יושבת ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי, כי היא מעניקה לפנס אורכה של 24 שעות כדי להחליט להפעיל את התיקום לחוקה אלא שכאמור הלילה הוגיע פנס באוםן רשמי כי הוא משיב בשלילה לדרישה.

במכתב לפלוסי, מבהירר פנס כי הוא אינו מאמין כי הפעלת התיקון ה 25 היא לטובת המדינה או בקנה אחד עם החוקה.

פנס הוסיף, כי בשבוע שעבר הוא לא נכנע ללחץ להפעלת כוח מעבר לסמכותו החוקתית לקבוע את תוצאת הבחירות על אף דרישת הנשיא וכי גם כעת אין בכוונתו להיכנע ללחצים בבית הנבחרים לשחק משחקים פוליטיים בתקופה כה רצינית בחיי האומה שלנו", אמר פנס.

יצוין, כי עד כה הודיעו 4 סנטורים רפובליקנים כי יצטרפו לדמוקרטים בהצבעה להדיח את טראמפ כאשר גם ללא תמיכתם זוכה ההצעה לרוב.

עם זאת יש להבהיר כי להדחה סמלית בלבד וכי טראמפ ימשיך לכהן עד לסוף הקדנציה.

במפלגה הרפובליקנית מבהירים כי מטרת ההדחה היא למנוע מטראמפ את האפשרות להתמודד לנשיאות פעם נוספת ב- 2024 שכן משעה שנשיא אמריקני הודח מתפקידו הרי שעל פי החוקה שוב אינו יכול הוא להתמודד לתפקיד.

אלא שגם סוגיה זו אינה ברורה ומשפטנים רבים בארצות הברית מתחבטים בימים אלו סביב השאלה האם ניתן בכלל להדיח נשיא שאינו מכהן בפועל בתפקיד.

יצוין, כי על פי החוקה, לאחר הצבעה ראשונית על סעיפי ההדחה המתוארים ב'כתב האישום' נגד הנשיא, הרי שבהמשך, בתום הליך משפטי מסודר אך מורכב, יש צורך להעביר את ההצעה להצבעה פעם נוספת אלא שסעיף נוסף המעוגן בחוקה, שמונע העברת חוקים חדשים לאורך "תקופת הליך ההדחה" הביא את הגב' פלוסי להודיע על הקפאת ההליך ל – 100 ימים כאשר עד אז יתאפשר לממשל ביידן להעביר מספר חוקים נחשבים ובהם חוקי בריאות הציבור הקשורים בין השאר לקורונה, אשר הובטחו לאורך קמפיין הבחירות הנשיאותי.

במפלגה הדמוקרטית מבינים, כי התעסקות שלהם בהדחת טראמפ תעכב את מימוש הבטחת הבחירות שלהם לציבור למשך חודשים ארוכים כאשר המשמעות המעשית לכך היא, שממשל ביידן יחל לתפקד בפועל באיחור ניכר ולכן כאמור הליך ההדחה יידחה בשלושה חודשים אלא שאז, השאיפה למנוע מטראמפ את היכולת החוקית לשוב ולהתמודד לנשיאות ב- 2024 תיתקל בסוגיה משפטית סבוכה שספק אם יוכלו לה.

בתוך כך, מנהיג המיעוט הדמוקרטי (הזמני) בסנאט צ'אק שומר, קרא אתמול למנהיג הרוב (הזמני) בסנאט מיץ' מקונל הרפובליקני, לכנס מחדש את הסנאט לפני השבת ביידן כדי לאפשר את תחילת משפט ההדחה של טראמפ.

בין השניים שורר וויכוח באשר לחוקיות המהלך. בעוד מקונל הרפובליקני סבור כי נדרשת הסכמה של כל מאה הסנאטורים לאפשר לסנאט להתכנס לפני התאריך בו הם אמורים להיות מושבעים מחדש לתפקיד, כאשר משמעות הדבר הוא ש'המשפט' לא יוכל להתחיל עד השעה 13:00 ב20 בינואר, כשעה לאחר השבעת ביידן לנשיא.

שומר מצידו טוען, כי תיקון חקיקה שנכנס ב- 2004 מאפשר למנהיגי שני המפלגות בהסכמה משותפת לכנס מחדש את הסנאט בכל זמן נתון. "מנהיג הרוב מקונל טוען שלא ניתן להחזיר את הסנאט לאחר הצבעת בית הנבחרים על הדחה, משום שנדרשת הסכמה פה אחד. זה לא נכון", אמר שומר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים