שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » פסקת ההתגברות, ביטול ההתנתקות והסדרה
אושרו בטרומית
חוק הסדרת ההתיישבות הצעירה, חוק פסקת ההתגברות וחוק ביטול ההתנתקות עברו הערב במליאה בקריאה טרומית
הצבעה בכנסת | צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב

חרף דרישתו של יו"ר כחול לבן בני גנץ להסיר מסדר היום את הצעות החוק להסדרת ההתיישבות הצעירה, ביטול חוק ההתנתקות ופסקת ההתגברות – העלו אותן בליכוד הערב (יום שני) להצבעה בקריאה טרומית. הצעות החוק אושרו בתמיכת המפלגות של גדעון סער, תקווה חדשה, וימינה של נפתלי בנט.

אושר בטרומית: הסדרת יישובים הנמצאים בהליכי הסדרה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק יישובים ושכונות בהליכי הסדרה, התשפ"א–2021, של חברי הכנסת אורית סטרוק, זאב אלקין, בצלאל סמוטריץ' וקבוצת חברי כנסת, אליה הוצמדו הצעות דומות של חברי הכנסת מיקי זוהר ויצחק פינדרוס. 45 תמכו מול 30 מתנגדים וההצעה תועבר לוועדה המסדרת מאחר שטרם הוקמה ועדת חוקה.

הצעת החוק קובעת כי הליכי ההסדרה של רשימת ישובים ביהודה ושומרון שתיקבע במהלך הליך החקיקה, יושלמו תוך שנתיים מיום פרסום החוק. עד אז, אותם יישובים יקבלו את מלוא סל השירותים המוניציפליים, שירותי מים וחשמל, סיוע ותקצוב בהקמת תשתיות ומבנים ציבוריים, יותלו כל הליכי האכיפה והצווים המנהליים הקיימים לגבי הישובים שברשימה, ופעולות אכיפה של המנהל האזרחי לגביהם יבוצעו רק בהנחיה ישירה של רוה"מ או שר הביטחון ובאישור הקבינט. שר האוצר מורשה לערוב להלוואות למימון רכישת דירות בישובים אלה בתקופת הליכי ההסדרה.

בדברי ההסבר נכתב: "ממשלת ישראל החליטה להסדיר את מעמדם של מבנים ושכונות שהוקמו ביהודה, השומרון ובקעת הירדן במהלך עשרים השנים האחרונות. ואולם, ביצועה של ההחלטה מתמהמה, אף על פי שחלפו למעלה משלוש שנים מאז התקבלה ההחלטה".

נפתלי בנט בכנסת | צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

"על מנת למנוע פגיעה מיותרת בתושבי השכונות והיישובים המיועדים להסדרה, המפורטים בתוספת של החוק המוצע, במהלך תקופת הביניים של ההסדרה, יש לעגן בחקיקה את מעמדם המיוחד, ובכך לאפשר לתושבים חיים תקינים ושירותים מוניציפליים מלאים כפי שמגיע לכל אזרח, וכן למנוע הריסות ופינויים מיותרים. כל זאת בשל רצון המדינה להביא להסדרת שכונות ויישובים אלה ולא להריסתם".

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "זו הצעת חוק שמשלבת יסודות ציונים לאומיים התיישבותיים עם יסודות אנושיים מוסריים וחברתיים. אנחנו הרי באמת מאמינים שמדינת ישראל כמו המפעל הציוני כולו היה המפעל הצודק והמוסרי ביותר בפרספקטיבה היסטורית. אין מפעל צודק ומוסרי יותר ולכן העובדה שערכים של התיישבות של ציונות הולכים יחד עם ערכים של מוסר ואחריות אזרחית שלנו כמדינה לאזרחינו, הדבר הזה הוא בימינו פשוט".

ח"כ אוסמה סעדי התנגד: "בושה וחרפה שהצעת החוק הראשונה שדנה בה הכנסת ה24 היא הכשרת מאחזים בלתי חוקיים. אנחנו טוענים שכל ההתנחלות הן בלתי חוקיות והן פשע בין לאומי. לא ראיתי שאתם מוזלים דמעה על אזרחים אחרים, אבל כשמדובר בנערי הגבעות אתם הולכים ומכשירים את זה ואחרי זה אתם בוכים למה פונים לבית הדין הבין לאומי בהאג".

הצעת חוק פסקת ההתגברות אושרה בקריאה טרומית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק-יסוד: ההתגברות (תיקוני חקיקה) של חבר הכנסת מכלוף מיקי זוהר, אליה הוצמדו הצעות דומות של חברי הכנסת שלמה קרעי ומיכאל מלכיאלי. 41 תמכו מול 30 מתנגדים וההצעה תועבר לוועדה המסדרת מאחר שטרם הוקמה ועדת חוקה.

מוצע לקבוע בחוק-יסוד: השפיטה כי רק לבית המשפט העליון תהיה סמכות ייחודית לדון בתוקפם של חוקים ובהתאמתם לחוקי היסוד השונים. החלטה בעניינים אלו צריכה להתקבל בהרכב מלא של בית המשפט העליון ורק אם כל שופטי ההרכב הסכימו בבירור כי החוק הנדון סותר הוראה ששוריינה בחוק-יסוד.

מיקי זוהר במליאת הכנסת | צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

מוצע לקבוע בחוק-יסוד: הכנסת תוכל לחוקק חוק שבית המשפט לא יוכל לבטל או לשנות אם החוק נחקק ברוב של חברי הכנסת ונקבע בו כי יהי תקף על אף האמור בחוקי היסוד. הוראה כזו תהיה תקפה עד לחלוף שנתיים מתחילת כהונת הכנסת שלאחר חקיקתה, והכנסת הבאה תוכל להחליט להאריכה לתקופה בלתי מוגבלת.

בדברי ההסבר נכתב: "אם תתקבל הצעת החוק, תימנע כניסתו של בית המשפט העליון אל תוך הוויכוח הפוליטי במדינת ישראל וכך יתחזק העיקרון הדמוקרטי לפיו כל רשויות השלטון במדינה כפופות לרצונו של הריבון, העם, ועקרון שלטון החוק בכל רשויות השלטון.

קבלת הצעת חוק היסוד אף תוביל לחיזוק מעמדו הציבורי של בית המשפט העליון, הסובל בשנים האחרונות מירידה חדה באמון הציבורי בו בשל התערבותו בנושאי הליבה המצויים במחלוקת ציבורית בישראל והכרעותיו המנוגדות לחוקי הכנסת ולרצון העם."

מנסור עבאס ואיימן עודה | צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

ח"כ מיקי זוהר: "כשנפתלי בנט וגדעון סער נשענים על ח"כ אבו שחאדה הם מסכנים את ביטחון ישראל. חבריי בשמאל אני מבין שאתם כבר רואים את הממשלה שלכם קמה, אחרי 21 שנה באופוזיציה, זה גורם לי לחשש גדול וזה צריך לגרום חשש לכל מי שמאמין באידאולוגיה הימנית. לא יכול להיות שבנט וסער יתנו יד לדבר הזה. הצעות החוק שעולות כאן היום מוכיחות לכולנו שממשלת ימין היא דבר אפשרי והיא דבר הכרחי."

ח"כ נפתלי בנט: "זה לא סוד שהפכנו עולמות כדי להקים ממשלת ימין, ובמסגרת המשא ומתן היו רק שתי דרישות שראש הממשלה סירב להן, הסדרת ההתיישבות הצעירה ופסקת ההתגברות".

אושר בטרומית: ביטול סעיפים ביישום תכנית ההתנתקות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק יישום תכנית ההתנתקות (תיקון – ביטול סעיפי הפינוי ושינוי שם החוק), התשפ"א-2021 של חבר הכנסת מכלוף מיקי זוהר. 42 תמכו מול 29 שהתנגדו וההצעה תועבר לוועדה המסדרת מאחר שטרם הוקמה ועדת חוקה.

מוצע כי שם החוק ישתנה לחוק הפיצויים לנפגעי ההתנתקות וכי סעיפים 23 עד 30(ב) – הסעיפים הנוגעים לביטול הזכויות בשטח המפונה והסעיפים הנוגעים לאיסור כניסה ושהייה בשטח זה – יבוטלו.

מיקי זוהר, בני בגין וגדעון סער | צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "שש-עשרה השנים שחלפו מאז אותה החלטת ממשלה, וחמש-עשרה השנים שחלפו מאז ביצועה, שמו ללעג ולקלס את יעדי ההתנתקות, והוכיחו שוב ושוב את נקודות הכשל שעליהן התבססה התכנית, את נפסדותה ואת הנזקים העצומים שגרמה לביטחון ישראל, לכלכלת ישראל וליחסי החוץ של ישראל. למעשה, המציאות הקשה שאיתה מתמודדת מדינת ישראל בזמן שחלף מאז שנת 2005 היא תמונת ראי מושלמת של מטרות התכנית וחזונה. במקום שיפור המציאות הנוכחית, הביאה התכנית לפגיעה אנושה במציאות הישראלית ביחס לכל אחד ואחד מהתחומים אותם ביקשה לשפר".

"משאף לא אחת מתכליותיה של תכנית ההתנתקות התממשה, ובשל כך שבמקום תועלת הביאה לנזקים עצומים, מתחדדת תובנת העוול שנעשה לאזרחים שהחוק הכשיר את פינויים ועקירתם. על כן מוצע בהצעת החוק לבטל חלקים בחוק יישום תכנית ההתנתקות, ובכך למחוק במידת-מה את הכתם הלאומי והמוסרי שזו הכתימה בבגד יומה של מדינת ישראל. מוצע להפריד באופן ברור בין החלקים בחוק שתכליתם היא פיצויי המתיישבים שנעקרו מבתיהם ואיבדו את נכסיהם ומטה לחמם, לבין הסעיפים שתכליתם פינוי התושבים ועקירתם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים