שיתוף
תגובות
חדשות » פלילים ומשטרה » פרויקט מיוחד לדיווח על אלימות שוטרים ומקרה טיוח
משפ' סנדק משיקה
משפחת סנדק אשר בנם אהוביה ז"ל נהרג בידי שוטרים, יוצאת למאבק כולל כנגד שיטור יתר ותופעת הטיוח במשטרה כנגד כל המגזרים
מפגין נעצר באלימות | צילום: Konstantin Lenkov, שאטרסטוק

שנה לאחר מותו של אהוביה סנדק ז"ל, יוצאים הוריו של אהוביה, אברכם ואיילת סנדק, ממאבקם הפרטי, ומקימים מיזם חדש שמטרתו להאבק בתופעת שיטור היתר ובתופעת הטיוח במשטרה כנגד כל המגזרים בישראל.

המשפחה לקחה את המקרה בו נהרג בנם ואת ההתקלות שלהם עם התנהלות גורמי החקירה בתיק, והחליטה לצאת למאבק ולחשוף מקרים נוספים בהם ישנה התנהלות של שיטור יתר וטיוח. "אובדן האמון והגלישה הבלתי נסבלת לאלימות מצד מי שאמונים על שמירת החוק מהווה איום מיידי על החברה הישראלית. זה לא קרב מגזרי", נכתב באתר החדש של המיזם.

המיזם מגיע כשנה לאחר שאוהביה ז"ל נהרג בעת מרדף של בלשי ימ"ר ש"י אחרי רכבו. במהלך המרדף, בדרך ללא מוצא, ניגח רכב הבלשים את רכבו של אהוביה, מעוצמת המכה, התהפך רכבו של אהוביה, אהוביה נקבר מתחת לרכב, בעוד שארבעת חבריו נפגעים בחומרות פציעה שונות מהתאונה. לאחר כ-40 דקות נמצא אהוביה כשהוא ללא רוח חיים מתחת הרכב. החל משלב התאונה סגרו השוטרים את הזירה, תחילה הכחישה המשטרה כי היה מגע בין רכב הבלשים לרכב הנערים, ורק לאחר שפורסמו תמונות המוכיחות כי רכב הבלשים נגח את רכב הנערים הודו השוטרים כי הגורם לתאונה הוא ניגוח.

בפרסומים שיצאו לאחרונה נחשף כי החל משלב התאונה ועד היום, פעלו בכירים במח"ש ברשלנות ובטיוח. כבר בערב האירוע, למרות שעלה חשד כי הבלשים פעלו ותיאמו גירסאות בכדי לשבש את חקירת האירוע הורתה קרן בר מנחם ראש מח"ש לשחרר את השוטרים ללא כל חקירה וללא מתן עדות. רק לאחר מספר ימים של הפגנות ולחץ ציבורי זימנו במח"ש את בלשי ימ"ר ש"י לחקירה. מחדלי החקירה המשיכו גם בשלבים מאוחרים יותר, ולאחרונה פורסם כי בעקבות החשד לטיוח במשרד המשפטים החלו לבחון את כלל הראיות בתיק מחדש.

שרשרת האירועים בתיק הביאה את המשפחה לפתוח במיזם הייחודי. לדברי המשפחה, ישנם מקרים נוספים רבים של התעמרות משטרתית שכאשר אזרחים ניסו לבקש צדק ופיצוי חוו במקום זאת טיוח, ציפוף שורות וחיפוי עצמי של המערכת.
על פי נתונים המתפרסמים באתר המיזם ומבוססים על מספרים רשמיים של מכון המחקר של הכנסת, בין השנים 2012-2017 הוגשו 6,006 תלונות נגד אלימות שוטרים. על פי אותם הנתונים, 2,785 מהמקרים, המהווים 43% מהתלונות, כלל לא נחקרו, ואילו רק 2% מהתיקים הסתיימו בדין פלילי ו-3% בדין משמעתי. מדובר בנתונים שנאספו עבור מחלקת מידע ומחקר של הכנסת, כחומר רקע לדיון ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא הטיפול בתלונות על עבירות שוטרים.

המשפחה קוראת לציבור לדווח על אירועים חריגים בהתנהלות המשטרה "המקרה של אהוביה חשף פצע פתוח ומדמם, פצע הולך ומתרחב בין החברה לבין המשטרה, ותהום של אי אמון הנובע מאלימות גוברת של אוכפי החוק כנגד אזרחים, ניצול כוח המשרה וגלישה לאלימות קשה ולתרבות טיוח מחרידה. האלימות הזו פוגעת באזרחים ללא הבדל דת, גזע ומין, בקטינים, בחסרי ישע ובמוגבלים", מזהירה המשפחה.

בהמשך נכתב כי "אובדן האמון והגלישה הבלתי נסבלת לאלימות מצד מי שאמונים על שמירת החוק והגנה על אזרחי המדינה, מהווה איום מיידי על החברה הישראלית. זה לא קרב מגזרי. קורבנות האלימות משתייכים לציבורים רבים ומגוונים בחברה הישראלית. היד שהורמה שלא כחוק במערכה הראשונה מורמת גם בשנייה ובשלישית".

"במהלך השנה האחרונה, פנו אלינו אנשים רבים, שסיפרו אף הם על מקרי אלימות וטיוח מ ז ע ז ע י ם! פתחנו את הדף הזה כדי לקרוא לכולכם לשתף אותנו במקרים שקרו לכם או למישהו בסביבתכם. יחד נוכל להבין את עומק והיקף התופעה. יחד נוכל להעמיד את המשטרה ואת מח"ש תחת אור השמש המחטא!", קוראת המשפחה לציבור.

כאמור, האתר החדש עולה כחלק ממאבק ציבורי של המשפחה שעלה לאחרונה הילוך נוסף. המשפחה החלה בקמפיין תחת הכותרת "די לטיוח – צדק לאהוביה", בו היא פונה לציבור להיות שותפים עמה בהקמת קרן 'אור לאהוביה' שתפעל למען השגת צדק, למען העמדת האשמים לדין ולמען תיקון דרכי המשטרה והפרקליטות 'וניקוי אורוות' כללי. בדף הקמפיין נכתב בין השאר "לאחר מאבק של שנה בו עמלנו מידי יום להוציא את הצדק לאור של אהוביה שלנו, האחראיים למותו עדיין מסתובבים חופשי. המשטרה זיהמה וטייחה את החקירה ואינה מספקת תשובות".

בסרטון שיצא כחלק מהקמפיין החדש מחו ההורים על אלימות המשטרה ועל הטיוח שנעשה בתיק "שוטרים אמורים לייצג את ערכי המדינה, עם ישראל – עם ישר א-ל, עם שיש בו יושר וצדק. השוטרים אמורים להוסיף יושר, צדק, ביטחון ואמת ברחובות. אל לשוטרים בישראל להתנהג בצרוה חלולה, ריקה מתוכן, משילות חסרת לב, משילות לשם משילות. אנחנו דורשים תיקון, אנחנו דורשים צדק. צדק לאהוביה. דורשים מהמדינה, ממערכת המשפט ומהמשטרה לעשות בדק בית עמוק והפיכה פנימית לחיוב. דורשים ועדת חקירה חיצונית, לא יתכן שהמשטרה שהיא חשודה, היא זו שבוחנת את עצמה וחוקרת את עצמה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים