שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מאיר פרוש חושף: "כך טרפדתי את תכנית המאה"
ראיון ל'בחזית'
סגן שר החינוך בראיון בחירות מיוחד ל'בחזית': "בליל הבחירות נראה שנתניהו הוא זה שמרכיב ממשלה" • עם יעדים לקדנציה הבאה: "בלי חוק גיוס לא נוכל לחיות בארץ"
תגיות:
השר לענייני ירושלים ומורשת מאיר פרוש | צילום: בחזית מדיה

פחות מחודש לפני הבחירות, יו"ר שלומי אמונים וסגן שר החינוך מאיר פרוש מתייצב לראיון בחירות ל'בחזית' ועונה על כל השאלות, מציב את היעדים לקדנציה הבאה, דוחה את רוב ההאשמות על התפקוד בתקופת הקורונה ובטוח שנתניהו ירכיב את הממשלה הבאה.

פרוש לא נשמע מודאג במיוחד מזליגת קולות למפלגות לא חרדיות: "בכל בחירות יש לנו כזה תורן שאתו נוהגים לפנות אלינו הנציגים ואל הציבור ולהציג אותו באופן שכאילו והדבר מהווה איום עלינו. כל בחירות אנחנו נתקלים בסיפור כזה".

"אני זוכר שלפני מערכת בחירות אחת או שניים הועבר קול במחנה ש'יש כאלו שרוצים להצביע לליכוד' ואז נעניתי בפני אותם אנשים, בואו ונראה לאחר הבחירות… אף אחד לא עלה בידו להצביע לי על עיר או שכונה חרדית שמצאנו שכונה חרדית מובהקת שנספרו שם קולות של 'מחל' שה' ישמור…"

אין ספק שלסער יש מוטיבים טובים, גם אם נניח שבדברים מסוימים הוא לא אהב בלשון המעטה דברים שעשיתי, עדיין יש לו דברים טובים. אם אתה שואל אותי אם הוא הולך להיות עכשיו ראש ממשלה, התשובה היא שגם הוא חושב שלא

"אז פעם יגידו ליכוד, פעם סמוטריץ' ופעם בן-גביר. יש ליהדות התורה מצביעים מסורתיים ויש כאלו שבאופן טבעי שואלים שאלות ותמיד יש מה לענות, כולנו מנהלים לשכות ועומדים לשרות הציבור גם בשעות לא שגרתיות ויש לנו תשובות על מה שאנחנו עושים".

בבחירות האחרונות קיבלה יהדות התורה 275,000 קולות והכניסה 7 נציגים לכנסת, בעמדנו בעיצומה של מערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים, כמה להערכתך הפוטנציאל ביום טוב כשכולם כולל כולם ייצאו מהבית להצביע?

"אף אחד לא ניחן בנבואה ומי שכן מתנבא זה סימן לא כ"כ מכובד. אנחנו נמצאים בחודש של בחירות, ואתה תופס אותי בעיצומה של נסיעה בדרך לצפון הארץ ולא בגלל שיש לי שם 'כולל' והמשרד שלי לא בצפון, אני נוסע בשביל בחירות. כל יום אני קם בבוקר ועושה את מה שצריך לעשות על מנת שהתוצאה תהיה טובה ומצוינת תוך שאיפה ליותר טוב. אנחנו מבחירות לבחירות ב"ה רק עלינו במספר הקולות".

יש גם את הגידול הטבעי?!

"הגידול הטבעי צפוי להוסיף עוד כ-7,000 קול. לשאלתך באשר לפוטנציאל מספר המנדטים, קשה להשיב על שאלה זו, שכן הדבר תלוי במידה רבה באחוז ההצבעה ביום הבחירות. אם אחוז ההצבעה גבוה אתה יכול לקבל הרבה קולות אבל לא מספיק מנדטים ולהיפך. המנדטים הם תוצאה של אחוז הצבעה ולצד זה צריך לעמול קשה כדי שיתווספו כמה שיותר מצביעים".

מאיר פרוש בסיור ביצהר | צילום: דוברות

הוא מספר כי במפלגה נערכים למצוא חלופות לכינוסי הענק בראשות גדולי ישראל: "תראה, אין ספק שבהנחיות שיש כרגע שיהיו כינוסים גדולים, אנחנו מתייחסים לנושא הזה ובוחנים אפשרויות שונות ונוספות כיצד לעשות את זה באופן שונה כמובן ממה שהכרנו. אני מאוד מקווה שזה לא יהיה בעוכרינו ועם הנתון הזה אנחנו צריכים להתמודד ובגלל שאנחנו נדרשים להתמודד עם זה אני בטוח שנמצא את התשובות לכך".

אתה מכיר את גדעון סער מצוין, כיהנת כסגנו במשרד החינוך, בפרשת עמנואל הידועה כאשר הוא לא אהב את התנהלותך, אתה חושב שהיהדות החרדית צריכה להיות מודאגת ממנו?

"אין ספק שלגדעון סער יש מוטיבים טובים, גם אם נניח היה בדברים מסוימים תמים דעים איתי גם אם הוא לא אהב בלשון המעטה דברים שעשיתי, עדיין יש לו דברים טובים. אם אתה שואל אותי אם הוא הולך להיות עכשיו ראש ממשלה התשובה היא שגם הוא חושב שלא, גם הוא קורא סקרים. לי נראה שבפני נתניהו יעמדו מרבית הסיכויים להרכיב את הממשלה הבאה. בליל הבחירות נראה שנתניהו הוא זה שמרכיב ממשלה".

"בלי חוק גיוס לא נוכל לחיות בארץ"

בראש סדר היום בימים כתיקונם, לצד נושאי החינוך, עוסק סגן השר בחוק הגיוס, שהדד ליין להארכתו צפוי להסתיים לאחר הקמת הממשלה. פרוש מציג את תרחיש האימים מבחינתו: "אם אנחנו לא יכולים במצב שבן ישיבה שיושב ולומד מקבל דיחוי, זה אומר שאנחנו כציבור החרדי לא יכול לחיות כאן".

קבל דיחוי, זה אומר שאנחנו כציבור החרדי לא יכול לחיות כאן. אנחנו צריכים לעמוד על כך ש'חוק הגיוס' יתקבל יחד עם חוק 'פסקת התגברות' שיגן על החוק מפני בג"ץ

"אני לא יכול לומר לך שכל הציבור החרדי יושב ולומד, אבל אני כן יכול לומר שכל הציבור החרדי שותף לדעה כי יש את השנים בהם כל בחור ואברך צריכים לשבת וללמוד, אם חלילה הדברים הבסיסיים הללו לא יעוגנו בחקירה, לא נוכל לשבת כאן בארץ".

"הדבר ברור", הוא מוסיף בנחררצות, "אנחנו צריכים להיות במצב שכל מי שיושב ולומד שיקבל את הדיחוי, כמובן שאנחנו צריכים לעמוד על כך ש'חוק הגיוס' יתקבל יחד עם חוק 'פסקת התגברות' שיגן על החוק מפני בג"ץ".

מאיר פרוש | צילום: משרד החינוך

בשנים האחרונות אנו עדים באופן מפתיע לשינוי וריכוך בעמדה של רבים ממובילי הקו הניצי שקרא לגיוס חרדים בעבר, אהוד ברק ועופר שלח כמשל, השניים היו בעבר אקטיביים בכל הקשור לגיוס חרדים ואף רכבו על קמפיינים בעניין והנה כל אחד בתורו הציג 'מתווה' להענקת פטור גורף לתלמידי ישיבות החל מגיל צעיר יחסית, אמנם היו להם כוונות אחרות משלנו. על השאלה האם זה אומר שאחרי הכל, המאבק שלנו הצליח לחלחל ולסדוק גם חומות של בטון יצוק בשנאת חרדים משיב פרוש, כי "כל אחד מאלו שהוזכרו כמו גם אחרים, הרי שבזמן שהם היו בכנסת הם לא הציגו את הקו המרוכך אותו הם מציגים כעת, אלא רק לאחר שפרשו. אני לא יודע אם הם מבינים אותנו, אבל זה שהמדינה תומכת בלומדי תורה למרות שהם לא מבינים את חשיבות ונחיצות הענין זה לכשעצמו הישג, עדיין יש הסדר שהמדינה מבינה שיש מקום להכיל אותו. אהוד ברק ועופר שלח כאשר הם היו בפוליטיקה הם ניגחו אותנו בנושא הגיוס (שלח יותר, ברק פחות), כשהם היו במצוקה פוליטית, הם החלו לדבר אחרת, לכן זה בעיני לא חידוש, אבל טוב שיש גם דברים כאלה".

בני גנץ אכזב אתכם בסיפור של חוק הגיוס? ראיתם בו בהתחלה גורם שקרוב למסורת ושניתן יהיה בעתיד לסמוך עליו?

"אם הכל היה מתנהל כשורה ועל פי הספר, אני חושב שהיינו יכולים לקבל ממנו סוג שונה במובן החיובי ממה שהיינו רגילים אליו עד היום, אלא שהוא לא הצליח לעמוד במבחן, מכיוון שהוא כמעט ולא יכל להתנהל, כי לא היתה כמעט קואליציה וגם כאשר נניח הוא כן רצה לתקן משהו בחוק הגיוס, נאמר כי כל עוד אין ממשלה יציבה הנושא לא יקודם".

אנחנו מרגישים כי ההחלטות אינן מתקבלות תמיד באופן ענייני ומקצועי ולכן יוצאות גם החלטות שגויות ובהם כאלו שפוגעים בציבור החרדי

"לכן לא ניתן ללמוד מבני גנץ שום דבר. הרי נהוג לומר על פלוני אם הוא עמד במבחן או לא, בני גנץ מעולם לא הגיע לתוצאה על מנת שתהיה לו ההזדמנות לעמוד במבחן".

העובדה שהוא לפתע החל לדבר נגד החרדים?

"בסדר, כפוליטיקאי שאמור להציג את עצמו הוא מנסה כל מני גימיקים שאולי יעזרו לו להישאר על המפה".

שר החינוך יואב גלנט וסגנו מאיר פרוש בסיור בפתח תקווה לרגל פתיחת שנת הלימודים במגזר החרדי.

לקראת הקדנציה הבאה, בתקווה שתקום ממשלה עם המפלגות החרדיות, מצהיר פרוש כי יש לשוב ולדרוש את ועדת הכספים ותיק הבינוי והשיכון: "אני חושב שכל מפלגה היתה שמחה להחזיק תחת אחריותה את תיק השיכון וככל שהרשימה מורכבת ממספר מנדטים גדול יותר כך המשקל הסגולי שלה גדול יותר וניתן לדרוש יותר תפקידים. אני לא רוצה להתחיל לדבר על חלוקת תפקידים לפני שמצליחים להביא קולות. כך גם כל מפלגה בסדר גודל שלנו היתה מאוד מעוניינת להחזיק בתיק השיכון ובוועדת הכספים, אני מקווה שאנחנו לא נחזור בנו ונתעדף תיקים אחרים".

"ההחלטות לא מתקבלות תמיד באופן ענייני"

בשנה האחרונה פרצה מגפת הקורונה לחיינו, ומי שהיה הראשון לשלם את המחיר היה הציבור החרדי שספג הסתה בלתי פוסקת, שגררו סגרים על ריכוזי המגזר ועוצר פעם אחר פעם בחגי ישראל. פרוש דוחה את רוב הביקורת, אך מודה שחלק ממקבלי ההחלטות פועלים ממניע אנטי חרדי.

על רקע ההחלטה להטיל עוצר לילי בפורים, פרוש תוקף את אופן קבלת ההחלטות: "תשמע טוב, הוויכוח שלנו הוא לא אם יש תחלואה או לא והאם צריך להיזהר מפני התקהלויות, הוויכוח בנינו הוא האם אלו שמחליטים, מחליטים עם הכוונות הרצויות ומבחינה מקצועית. אנחנו מרגישים כי ההחלטות אינן מתקבלות תמיד באופן ענייני ומקצועי ולכן יוצאות גם החלטות שגויות ובהם כאלו שפוגעים בציבור החרדי, וזה כל העניין".

ביבי לא רוצה להפסיד אותנו, כפוליטיקאי הוא יודע שעליו לשמור עלינו, ועדיין הוא אמר את האמת. נתניהו כשהוא צריך אותנו הוא אומר את האמת

"אז להגיד לך שאם מישהו בא ואומר שהוא חושש מפני התקהלויות בפורים הוא שונא את החרדים? התשובה היא, שהוא נושא בתפקיד ובמשרד הבריאות, ואם הוא לא ייקח את הדברים בחומרה הגבוהה ביותר, הוא עוד עלול לשלם בכיסאו, אז הוא אומר את מה שהוא אומר. האם זה נכון ומדובר בהחלטה שהתקבלה מתוך שיקול דעת? על זה אנחנו נאבקים".

מה אתה אומר לציבור שמרגיש שהנציגים שלו לא היו שם בשבילו בזמן הקורונה?

"תראה, אני מייצג ציבור והעמדה שלי גם מובעת יותר בעיתון שיש לי אחריות לקיומו. אם אתה מצביע לי על אנשים שטוענים שהנציגים שלו לא היו לצידו כשהכוונה היא גם אלי, אז אפשר לומר ש'המבשר' ייצג את הקו התוקפני והאנטי הסתה שרווח בקרב הציבור החרדי בכל הכח ובכל ההזדמנויות, בכל יום ובכל שעה, כך גם היה לפני ראש השנה עם הכרזה על אי הטיסות לאומן והסערה שעוררנו סביב הדבר הזה".

"אז לכן אם מישהו מהציבור מוצא שהנציגים לא בדיוק אמר את הדברים באותה תקיפות לה הוא ציפה, אני רואה וראיתי גם ב'המודיע' שהיינו לפה לכל הצעירים בציבור החרדי".

ומה באשר לאכיפה הסלקטיבית בחלוקת הקנסות בשכונות ובערים החרדיות?

"להזכיר לך את הכותרת הראשית ב'המבשר' על רימון ההלם שהושלך במאה שערים ואת הגינוי ואת הדרישות להקמת ועדת חקירה? זה שבסוף לא יוצא מזה הרבה או כלום, זה כבר עוד ענין שמרבית הציבור שותף לו גם בנושאים אחרים. ככה המדינה מתנהלת לצערנו".

"היינו לפה.. האם אנחנו שולטים במשרד לביטחון פנים ואנו יודעים לומר מה קורה כל דקה במח"ש? התשובה היא לא! לצערנו אין לנו מספיק את הכוח להיות בכל הצמתים שהציבור היה רוצה. אין לנו מאה אחוז שליטה במדינה".

אתה חושב שאמיר אוחנה עושה עבודה טובה במשרד לביטחון פנים? יש עם מי לדבר?

"אני חייב לומר לך, שלא אחת ביקשתי את עזרתו של השר אוחנה והוא עזר באופן יוצא מהכלל, הוא גם ציין את שיתוף הפעולה איתנו הנציגים מעל דוכן הכנסת".

"אבל לומר לך שהשר לביטחון פנים עשה את כל מה שהוא חושב שצריך שיהיה במשטרה? התשובה היא, לא. אך מספיק שהוא מעניק ביטוי לתחושות הקשות של הציבור החרדי מעל דוכן הכנסת זה גם מעשה שבעבר לא ראינו את זה וזה קורה בגלל שאנחנו לצדו והוא יודע על השותפות שלנו והוא לא נבהל מלעמוד להגן על הציבור החרדי כמו שהוא לא נבהל לעשות צעדים נועזים כשהוא היה במשרד המשפטים".

ראינו את הריאיון של נתניהו ב'חדשות 12' בו הוא עמד והגן על החרדים ועוד ב'פריים טיים', צריך אומץ לא להביע דעה שאינה פופולרית – הוא באמת איתנו?

"ראשית, ביבי לא רוצה להפסיד אותנו, כפוליטיקאי הוא יודע שעליו לשמור עלינו, ועדיין הוא אמר את האמת. הרי כל מה שכולם שומעים ויודעים זו האמת, שרוב מכריע בציבור החרדי ממלא באדיקות אחר ההנחיות ומתחסן ואינו מתכנס לחתונות וכואב לו על כך. הכאב הזה העלה והציף זעם והתפרצויות שונות בציבור החרדי, נתניהו כשהוא צריך אותנו הוא אומר את האמת".

"העמדה הברורה של ה'מועצת' נגד החזרת שטחים"

בראיון חושף פרוש את פעילותו לסיכול עסקת המאה ואומר כי "אין לי ספק שלצעדים בהם נקטנו הייתה השפעה חשובה מאוד, לקו שהובלתי נגד תכנית המאה ובהחלט שהייתה לזה השפעה".

"המחקר שביקשתי להשיב על הפרוטוקולים עם העמדה הברורה של מועצת גדולי התורה נגד החזרת שטחים, יכולתי להגיד בקול שזו העמדה של אגודת ישראל, אבל ממה שאני בדקתי וחקרתי וראיתי, נוכחתי שהמסמך הזה התקבל עצל מועצת גדוה"ת. אני אמנם לא מוסמך לדבר בשמם אבל ראיתי שזה התקבל".

פרוש וליצמן בימים טובים יותר | צילום: מארק ניימאן, לע"מ

"העיתון הראשון שהציג מפה עם 16 היישובים שאמורים היו להישאר כמובלעות בינות לכפרים הערבים והציף למעשה את הסכנה הכרוכה בתכנית, זה היינו אנחנו. פניתי ל'אמנה' יישבנו ועשינו את התכניות. אנחנו הוצאנו את זה החוצה וסיפרנו מה הולך להיות".

"אני יודע שהדבר זעזע עד מאוד את חברי מועצת גדולי התורה שתהו כיצד ניתן להשאיר מאחור את תושבי היישובים הללו, שאגב חלק נכבד מהם הם גם מצביעי ג'. מכאן לכאן הצגתי את זה מעל דוכן הכנסת הדבר הגיע לחוגים הימניים שבסביבת נתניהו ומכאן ועד לטרפוד היוזמה והורדתה מעל סדר היום הדרך היתיה קצרה", הוא מסכם בסיפוק.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים