שיתוף
תגובות
חדשות » פרידמן חושף: כך סוכלה ׳תוכנית המאה׳
״רק לא ביבי״
שגריר ארה"ב לשעבר דיוויד פרידמן, חושף בספרו, כיצד אישים פוליטיים בישראל גרמו לכישלון "תוכנית המאה" בניסיון למנוע מנתניהו את ראשות הממשלה
השגריר פרידמן בכנסת | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

לאחרונה יצא לאור ספרו החדש של דיוויד פרידמן, שכיהן כשגריר ארה"ב בישראל. בספרו חושף פרידמן את הסיבות שהובילו לכישלון "תוכנית המאה" של ממשל טראמפ. כזכור במרץ 2019 במקביל לפרסום "תוכנית המאה" מצליח שגריר ישראל דאז לשכנע את נשיא ארה"ב להכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן. שנה קודם לכן נפתחה השגרירות האמריקאית בירושלים, ומייק פומפאו, אוהד ישראל, מונה כמזכיר המדינה.

למרות שישראל הייתה ערב בחירות, הנחת העבודה הייתה, שנתניהו ימשיך לכהן כראש ממשלת ימין ויוכל לבצע את "תכנית המאה". כשהתבררו תוצאות הבחירות, בהם לגוש הימין היו 65 מנדטים הנחה זו הפכה לכמעט וודאית. עריקתו של ליברמן מגוש הימין, גרמה לטלטלה במערכת הפוליטית, והייתה הגורם לאי פרסום תוכנית המאה, כך על פי ספרו של פרידמן. 

בנובמבר 2019 הצליח פרידמן לשכנע את מזכיר המדינה, לבטל את הגדרת הישובים ביהודה ושומרון כבלתי חוקיים. צעד זה היה מאתגר מבחינה משפטית, ואף מבחינה פוליטית, שכן השמאל הישראלי התנגד למהלך, למרות זאת, מאמציו של פרידמן והדיפלומטיה של נתניהו עם ידידי ישראל בקונגרס גרמו להצלחת המהלך.

התגובות מצד שאר הפוליטיקאים לאחר הצגת התוכנית בינואר 2020, הדהימו את פרידמן. שר הביטחון דאז בנט הגדיר את 'תוכנית המאה' כ"אסון", איילת שקד הצהירה שהיא מוכנה לקבל רק את החלק של הריבונות וזהו, וליברמן האשים את נתניהו כי "הריבונות לא מעניינת אותו וכל מה שמעניין אותו זו החסינות".

בינואר 2020 הבינו האמריקאים שאם התוכנית המלאה לא תוצג באותו זמן, קמפיין הבחירות לנשיאות ארצות הברית שהיה אמור להתחיל בסוף השנה, יפגע בסיכויי התוכנית להתממש. פרידמן מציין כי התוכנית כללה הישגים מרשימים לישראל כולל החלת ריבונות ובנייה ללא הגבלה בכ-30% משטח יו"ש, כולל בקעת הירדן ושטח השיפוט של ההתנחלויות.

מכיוון שישראל עמדה לפני סבב בחירות נוסף במרץ 2020, רצה פרידמן לוודא שגם גנץ יהיה פרטנר להסכם במידה ויבחר לראשות הממשלה. ב-23 בינואר ביקר סגן הנשיא מייק פנס בירושלים, ובמסיבת עיתונאים חשף שנתניהו ביקש לזמן את גנץ לטקס. גנץ נפגע שלא הוזמן על ידי טראמפ, אלא בזכות נתניהו וסירב לשתף פעולה.

ב-27 בינואר גנץ נפגש עם טראמפ ומודיע לו שהוא מקבל את התוכנית, אך היה לו תנאי, הוא עמד על כך שהנשיא לא יאפשר לנתניהו להחיל את הריבונות לפני הבחירות, גנץ היה מוכן לפגוע בתושבי יו"ש ובאינטרסים של מדינת ישראל, ובלבד שנתניהו לא ייהנה מרווח פוליטי עם החלת הריבונות.

למחרת התקיים הטקס החגיגי בבית הלבן. פרידמן מתאר בספרו את הכאוס והמתח ששרר במשך השבועיים הבאים. נתניהו נלחם להכריז מיידית על הריבונות בבקעת הירדן, שלא דרש מיפוי מפורט כמו בשטחי יו"ש, אך קושנר בהוראת טראמפ סירב לאשר את זה, ונתניהו נפגע ובצדק, כך על פי דברי פרידמן.

למרות הסיכויים הקלושים לאישור התוכנית בשלב הזה, וההפסד הגדול למדינת ישראל ולהתיישבות ביו"ש, מאמצי החבלה של גנץ המשיכו. ב-17 במאי הוקמה ממשלת האחדות, וגנץ הטיל וטו על החלת הריבונות, למרות שפרידמן ניסה לשכנע את גנץ להחלת הריבונות בשלבים, גנץ סירב בכל תוקף, וזאת במטרה אחת ויחידה, למנוע מנתניהו רווח אלקטורלי.  

באחת השיחות אמר פרידמן לגנץ ולאשכנזי "באיזה אחוז מהשטח אתם מוכנים שתוחל ריבונות בשלב הראשון?" וגנץ ענה "אני אתן לך תשובה כאשר אקבל מנתניהו ערבויות שהוא יקיים את העסקה בינינו (הסכם הרוטציה)"

במבט לאחור, אם התוכנית הייתה יוצאת אל הפועל, ישראל הייתה יכולה להיות היום במצב מדיני שונה לגמרי, עם ריבונות על 30% מיו"ש, כולל בקעת הירדן וההתיישבות. פרידמן טוען בספרו כי ממשלת הימין בראשות נתניהו יחד עם הממשל האוהד ביותר שהיה לישראל, השיגו תוכנית מרחיקת לכת עבור מדינת ישראל, אך אינטרסים פוליטיים צרים ואישים חסרי אחריות גרמו להכשלת התוכנית ולהפסד עבור המדינה.  "מהרסיך ומחריביך ממך יצאו"

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. לא קשה להאמין למי שעיניו בראשו אנשים עם אגו נפוח יהרסו את כל המדינה ועוד ידם נטויה עבור הכבוד שלהם כדאי להפנים את הכתבה לפני שממליכים עוד ראשי ממשלה שיפקירו את המדינה על כל תושביה עבור פיסת כבוד מדומה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים