שיתוף
תגובות
יהדות » פרשה בגובה העיניים » פרשה בגובה העיניים: טובה הארץ מאוד מאוד
משל ונמשל
שלוש מתנות וסבל: בת העשיר שלא רצתה להתקשט לקראת החתונה
תגיות:
טבעת יהלום | צילום: Dimj, שאטרסטוק

חטא המרגלים המופיע בפרשתנו, מתואר אמנם על פני מספר פסוקים, וכולנו יודעים מה כתוב. אולם בפועל, אילו היינו מבינים את מהותו של אותו הדור, היינו רואים שהדברים אינם פשוטים.

כדי להבין מעט את המתואר בתורה, נפתח בסיפור ולקח בצידו: אל הרה"ק רבי ישראל מרוז'ין הגיע חסיד שעלה לארץ-ישראל וחזר לרוסיה. באותם ימים, נסיעה כזו ארכה חודשים ארוכים ולעיתים שנה ויותר. כך שמי שחזר מכזו נסיעה היה לשיחת היום באזור מגוריו.

לאחר שנח מטלטולי הדרך ושהה מעט בחיק משפחתו, נסע החסיד לרבו הקדוש מרוז'ין לקבל את ברכתו. "אה, יהודי שבא מארץ-ישראל", התמוגג הצדיק מנחת. "נו, אמור לי, מה דעתך על ארץ הקודש?"

"האמת אומר", השיב החסיד לרבו בנחרצות, "אינני מבין מדוע נקראה היא בשם 'ארץ טובה ורחבה, זבת חלב ודבש'. ראיתי בנסיעתי הייתה ארץ נחשלת ולא מפותחת, מלאה גויים ומחלות שונות ומשונות".

פניו של הצדיק עגמו. מצחו נחרש קמטים והוא פנה לחסיד: "הט אזנך ושמע מעשה: עשיר מופלג שלא זכה לבנים, כי אם לבנות, החליט שאם בנים תלמידי חכמים אין לו, לכל הפחות יזכה לחתנים מופלגים בתורה. בהגיע בנותיו לתקופת השידוכים, בחר עבורן – לכל אחת אחת בהגיע תורה – בעל תלמיד חכם ואציל מידות.

על מנת שחתניו יוכלו לשקוד על התורה ביישוב הדעת, העניק העשיר את כל צורכי הזוג ביד רחבה לפני ואחרי החתונה. כך שדאגות פרנסה לא היו לחתניו לוקחי בנותיו והם אכן התעלו מעלה מעלה בתורה.

כל זה היה טוב ויפה עד אשר הגיעה בתו הקטנה לפרקה. ככל שחיפש עבורה העשיר בחור בן-תורה ועובד השם לא מצא כזה. לאחד היה חיסרון של מחלה קשה, והשני לא רצה בבתו, וכך התעכבה בתו זמן רב עד אשר החליטה ואמרה להוריה: 'אין רצוני להיוותר רווקה לנצח. אמצא לי בעל רגיל אף שאינו בן-תורה ואקים לי בית'.

כך עשו. לאחר זמן לא רב באה בברית האירוסין עם בנו של סוחר מוצלח במיוחד, ששלח ידו כאביו במסחר וכבר היה לסוחר מוצלח בזכות עצמו.

טרם החתונה ראה העשיר שבתו טרם הכינה לעצמה תכשיטים ותמרוקים כיאות. פנה אליה ושאלה מדוע אינה מתארגנת כמו שצריך לקראת יום הכלולות. בתו השיבה בסבר פנים עגום: 'אחיותיי, שפר עליהן מזלן ונישאו לבן תורה מוצלח, משכך, התקשטו הן ביותר לכבוד תורתו של הבעל. אך אני, מתחתנת עם סוחר, אין לי עניין להתקשט יתר על המידה'…

סיים הרבי מרוז'ין את משלו ופנה לחסיד: גם ארץ-ישראל אינה מתקשטת לפני כל אחד. רק מי שבר-מעלה הוא – זוכה לראות את סגולותיה הטובות והאלוקיות.

מה אנחנו יכולים לקחת מסיפור זה איתנו? "אמר רבי שמעון בן יוחאי, שלוש מתנות נתן הקב"ה לעם ישראל, וכולן לא נתנן אלא על ידי ייסורים. אלו הן: תורה, שבת וארץ ישראל".

דהיינו, כדי לזכות לתורה או להבין מעט במעלת השבת, כמו לדעת להעריך נכונה את הזכות שלנו לגור בארץ הקודש – נדרשים אנו להקדיש מעצמנו ומהנוחיות שלנו, כדי שנהיה ראויים לחוש בקדושת המתנות הללו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים