שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » צד"ל קיבלו אותות מערכה ללחימה ברצועת הביטחון
צדק מאוחר
האותות הוענקו למפקדים וללוחמים בצבא דרום-לבנון בטקס חנוכת האנדרטה ללוחמי צד״ל, סמוך לגדר הטובה במטולה
מפקדי ולוחמי צד״ל קיבלו את אותות המערכה ללחימה ברצועת הביטחון | צילום: דובר צה"ל

אנדרטה לזכר חללי צבא דרום לבנון, שנפלו בלחימה ברצועת הביטחון, נחנכה היום סמוך לגדר הטובה במטולה. במסגרת חנוכת האנדרטה, הוענקו היום (א׳) אותות המערכה על הלחימה ברצועת הביטחון למפקדי צבא דרום לבנון. בימים הקרובים יעניקו המפקדים את אות המערכה ללוחמי צד"ל.

הטקס התקיים במעמד שר הביטחון, מר בני גנץ, ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, ראש אגף משפחות הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, אריה מועלם, אנשי צד"ל ומשפחות שכולות. האנדרטה לזכר חללי צד"ל הוקמה טרם נסיגת צה״ל מלבנון, מול פסגת הבופור ונחנכה בחודש מאי 2000. לאחר נסיגת צה"ל מלבנון, הושמדה האנדרטה בידי אנשי ארגון הטרור חזבאללה.

צבא דרום לבנון פעל בדרום לבנון בחסות צה״ל החל מסוף שנות ה-70 ועד הנסיגה מלבנון. חיילי צד״ל היוו חלק בלתי נפרד מהמערכה ברצועת הביטחון ורבים מהם עברו להתגורר בישראל לאחר סיום המערכה. הקשר בינם לבין צה״ל נמשך עד היום. במרץ 2021 אושרה ההחלטה להעניק את אות המערכה ברצועת הביטחון גם לאנשי צד״ל ולנופליו.

אות המערכה מוענק כהוקרה לחיילים, עובדי צה"ל ואנשי צד"ל ששירתו בצה״ל בתקופה שבין ה-30 בספטמבר 1982, ועד ה-24 במאי 2000, ביחידות שפעלו בגזרת לבנון או פעלו לתמיכה במאמץ הלחימה באופן ישיר.

שר הביטחון, מר בני גנץ: "האנדרטה שאנו חונכים היום – היא קודם כל צו מוסרי שאנו מקיימים באיחור רב. אותות המערכה, שהתעקשנו להעניק לכם – בדיוק כמו לכל חיילי צה"ל ששירתו ברצועת הביטחון – מבטאים את הצו המוסרי הזה: להכיר בגבורתכם ומורשתכם ולראות בכם כחלק מאיתנו. לפני עשרים ואחת שנה, יצאנו מלבנון, ואתם נקרעתם ממולדתכם – בלית ברירה. הותרתם מאחור חיים שלמים. מרגש אותי לראות את ילדיכם שזכיתי להכיר שם, גדלים כאן, מדברים עברית, ומתגייסים לצה"ל. אנחנו, החברה הישראלית כולה, זכינו בכם".

ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי: "הזיכרון הוא לא רק משא אישי, אלא בראש ובראשונה ציווי מוסרי למדינה ולחברה כולה – לזכור ולהודות. נוכחותה של האנדרטה על אדמת ישראל הופכת אותה לאבן דרך חשובה בהנחלת מורשתם וחלקם המשמעותי של לוחמי צד"ל בהגנה על מדינת ישראל. מעכשיו ידעו מי אתם, מי הייתם ויזכרו מה עשיתם".

"הענקת האות היא חובה לאומית ומוסרית של מדינת ישראל לכל אלה ששירתו באזור הביטחון, אך הענקת האות לכם, חיילי ומפקדי צד"ל היא אירוע מיוחד במינו. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל, בה אנו מעניקים אות מערכה ללוחמים שאינם לוחמי צה"ל. זהו סמל מובהק להוקרה לרעות ולאחווה, וסמל לתרומתכם הרבה לביטחון המדינה".

"לצד ההוקרה וההערכה אנחנו לא שוכחים שהותרתם מאחור את המשפחה המורחבת, את החברים, את העבודה את הזיכרונות, לא פעם את הרכוש ואת המולדת שעל חירותה נלחמתם".

"סגירת השער ללבנון כפתה עליכם שער לחיים חדשים כאן במדינת ישראל. השתקעתם, גידלתם את ילדיכם כישראלים, אימצתם את השפה ושלחתם אותם להגן על מדינת ישראל פעם נוספת, הפעם בצבא ההגנה לישראל. מדינת ישראל הפכה להיות לכם לבית, ועליה לגלות נאמנות לאלו שהיו נאמנים לה. תפקידה לדאוג לתושביה ולאזרחיה ובוודאי לאלו כמוכם שפעלו למען ביטחונה וסיכנו את עצמם עבורה".

"בחלוף עשרים שנים – הגיע הזמן לפרוע חוב נוסף. הגיע הזמן להוקיר, להודות ולתמוך חברתית וכלכלית גם בדיור וגם בדברים נוספים, באלו שהיו לנו שותפי אמת, ולעזור לכם להשתלב ולפתור את הקשיים שעוד נותרו".

"אני מכיר את המצוקות ואני מכיר את האתגרים ונעשה הכל על מנת לתקן אותם. לאורך השנים לא עשינו מספיק, כצבא, כחברה וכמדינה כדי לטפל בכם, אך מוטב מאוחר מאשר אף פעם. השבועות האחרונים מביאים בשורה, וניכר שבעזרת הממשלה החדשה ינקטו וכבר ננקטים צעדים חדשים ומשמעותיים בנושא. אני מבטיח לכם שנמשיך לקדם את הנושא, ואני מבטיח לכם את מחוייבותי המלאה ושל צה״ל לפתרון הבעיות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים