שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » צה"ל יגייס מילואים לאבטחת צירים מפני ערביי ישראל
מוטרדים משומר החומות
בצה"ל גיבשו תוכנית לחזית הפנים במלחמה הבאה. גדודי מילואים של פיקוד העורף יאבטחו שיירות, כוחות מג"ב יועברו למשטרה, והיקף השוטרים יגדל
לוחמי צה״ל בשטחי הכינוס סמוך לעזה | צילום: דובר צה"ל

צה"ל יגייס במלחמה הבאה כוחות מילואים שיפעלו בתווך האזרחי, כדי להבטיח שפעילות הצבא לא תשובש על ידי גורמים מקרב ערביי ישראל. כך מפרסם הבוקר (רביעי) לראשונה, פרשן לענייני צבא וביטחון של "ישראל היום", יואב לימור.

בצה"ל מוטרדים מאוד מהאירועים שנלוו למבצע שומר החומות במאי השנה, שכללו לא רק עימותים אלימים בערים המעורבות אלא גם ניסיונות פיגוע מצד ערבים ישראלים על כבישים מרכזיים וסמוך למתקנים רגישים, לרבות בסיסי צבא. כך כביש 31 סמוך לבסיס נבטים נחסם כמה פעמים, ויציאה וכניסה מהבסיס – שהוא הגדול בבסיסי חיל האוויר – הוגבלו מאוד. בעבר גם נעשו ניסיונות לפגוע בכלי רכב משוריינים שנסעו על כביש 6 ובכמה צירי תנועה בצפון.

החשש הוא שבמלחמה הבאה התופעה הזאת תתעצם, ותכלול גם ניסיונות ממשיים לשבש את תנועת הכוחות, לחסום צירים ואף לחדור לבסיסים במטרה לפגוע בחיילים ולחבל בציוד רגיש. "אנחנו מרוכזים בהתקפה, אבל עלולים לשלם מחיר כבד בהגנה – שישבש לנו את התוכניות ההתקפיות", הודה קצין בכיר.

איום כפול

בכל מתווה מלחמתי יידרש צה"ל לנייד כוחות רבים לצפון ולדרום. הואיל ובישראל מספר מצומצם של צירי תנועה, העברת הכוחות גלויה וחשופה לפגיעה. למעשה, מדובר באיום כפול: מצד האויב, שינסה לרכז אש על מנת לשבש את תגבור הכוחות בחזית (בעיקר במתווה של לחימה מול חיזבאללה); ומצד ערבים ישראלים, שעלולים לנסות לנצל את ההזדמנות כדי לפגוע בכוחות ובאמל"ח.

על רקע זה מתקיימת בצה"ל עבודת מטה נרחבת, במטרה להיערך למלחמה הבאה. העבודה, שמרוכזת באגף המבצעים, עוסקת בפעולות שמשיקות למגזר האזרחי, והיא אינה קשורה לתוכניות המבצעיות בחזית הלחימה.

התוכנית החדשה תכלול שלושה חלקים: הראשון עוסק בכוחות משמר הגבול שכפופים לצה"ל. מדובר בפלוגות מג"ב שפרוסות ברובן בשטחי יהודה ושומרון ופועלות תחת פיקוד צה"ל, ואמורות לפעול בחירום תחת פיקוד המשטרה. בשומר החומות עברו כמה ימים עד שהפלוגות האלה הוכפפו למשטרה, אבל הכוונה כעת היא להעבירן מייד עם פרוץ העימות הבא. הדבר יחייב את צה"ל לגייס במקומן מיידית כוחות מילואים, שיפעלו בשטחים.

פלוגות משמר הגבול שיגיעו מצה"ל מיועדות בעיקר למטרות שיטור בערים המעורבות. במשטרה יחלקו אותן למחוזות השונים על פי הערכות המצב, וייתכן שיגייסו בנוסף גם כוחות מילואים של מג"ב. במסגרת עבודת המטה כבר הוחלט כי המשטרה לא תתוגבר בכוחות צבא, כדי למנוע מצב שבו חיילים במדים יידרשו לפעול כנגד אזרחים במשימות של סדר ציבורי.

חסימת כבישים

החלק השני עוסק באבטחת המשימות הצבאיות. כאמור, החששות העיקריים הם שיבוש תנועת הכוחות על הצירים, חסימת כבישים וניסיונות לפגוע בבסיסים. ההערכה היא שהמשטרה תהיה טרודה בעיקר בנעשה בערים עצמן, ותידרש להקצות לכך גם שוטרים מכלל המחוזות והתפקידים – לרבות שוטרי תנועה – מה שבהכרח יקטין את היכולת לאבטח את הצירים ואת המרחבים הסמוכים לבסיסים.

מי שאמורים לטפל בכך הם גדודי מילואים של פיקוד העורף, שיגויסו מייד עם תחילת המערכה הבאה. החיילים יפוזרו בגזרות השונות ויפעלו בעורף הצבאי והאזרחי. תפקידם העיקרי יהיה לאבטח שיירות וצירים ולהבטיח בהם את חופש התנועה. "אנחנו מבינים שאם בעבר יכול היה נהג של מוביל טנקים להעמיס טנק ולנסוע בחופשיות מהצפון לדרום או להפך, עכשיו הוא יצטרך ליווי", אמר הבכיר.

לפני שבועיים, בראיון ל"מעריב", אמר ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה הפורש, אלוף איציק תורג'מן, כי במלחמה הבאה יימנע צה"ל מהעברת כוחות בוואדי ערה, כדי למנוע חיכוך עם התושבים הערבים. דבריו עוררו פליאה לא מועטה, ולא רק משום שאסור לישראל להשלים עם מצב שבו צה"ל אינו יכול להתנייד בחופשיות בכל חלקי הארץ, אלא כי ניתן לאבטח את הכוחות, ולחלופין להטיל עוצר על כפרים ועל אזרחים שקיים חשש כי ינסו לשבש תנועה חופשית של כוחות ורכבים משוריינים.

התוכנית החדשה עתידה לטפל בדיוק בבעיה הזאת. החלק השלישי שלה, שטרם סוכם סופית, מיועד למצוא פתרונות שיגדילו את הסד"כ (סדר הכוחות) המשטרתי שיטפל בנעשה בתוככי ישראל. בכל מקרה, כאמור, הסד"כ הזה לא יכלול חיילים במדים.

אחד הלקחים המרכזיים משומר החומות הוא הצורך לבצע את המהלכים האלה במהירות, כבר בראשית המערכה. בכל מתווה מלחמתי בעתיד יידרש צה"ל לתגבור מהיר של כוחות בחזית, שיחייב ניוד נרחב של כוחות מכל רחבי הארץ. תנאי לכך הוא חופש תנועה וצמצום הסיכון על הצירים, לבסיסי הקבע ולריכוזי הכוחות. "זה אתגר חדש שלא נדרשנו לו בעבר, אבל מחייב אותנו להיערך אליו כעת כדי שלא נופתע בעתיד", סיכם הבכיר.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. בזמן מלחמה צריך להטיל עוצר על כל הכפרים והערים הערביות, לסגור את כבישי היציאה מהם.
    להתייחס לערבים כגייס חמישי ולהפסיק לעשות עסקים אתם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים