שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » צה"ל מכין תוכנית לטיפול בגרעין האיראני
דיווח
בצה"ל שוקדים על 3 תוכניות חדשות לטיפול בתוכנית הגרעין של איראן, בהנחיית הרמטכ"ל כוכבי. הכנת האופציה הצבאית מחייבת מיליארדי שקלים, מחוץ לתקציב הביטחון
נשק איראני | צילום: saeediex, שאטרסטוק

על רקע ההתקדמות בתוכנית הגרעין האיראנית, בצה"ל מכינים כעת תוכנית מבצעית חדשה לטיפול באיום ממזרח – כך נחשף ב'ישראל היום'. למעשה, לא מדובר בתוכנית אחת אלא בשלוש חלופות, שיגובשו בתקופה הקרובה ויוצגו לדרג המדיני. התוכנית החדשה תחייב הוספת מיליארדי שקלים לתקציב הביטחון.

טהרן אמנם מבקשת לחזור להסכם הגרעין, אך צברה לאחרונה לא מעט נכסים שעשויים לאפשר לה לקצר את משך הזמן עד לפצצה, אם תחליט לפרוץ לעברה. הדעה הרווחת כעת בישראל היא שמרגע ההחלטה ועד לייצור מתקן גרעיני ראשון, תידרש לאיראן כשנה.

שר הביטחון בני גנץ אומר בכתבה על פרויקט הגרעין האיראני כי: "איראן התקדמה בשנים האחרונות גם בתחום המחקר והפיתוח, גם בצבירת החומר המועשר וגם ביכולות התקפיות, ויש לה משטר שבאמת רוצה להגיע לנשק גרעיני. ברור שישראל צריכה להחזיק מולה אופציה צבאית. זה מחייב משאבים והשקעה, ואני פועל כדי שזה יקרה".

על פי הדיווח של יואב לימור, בצה"ל כבר הבהירו שהכנת האופציה הצבאית מחייבת מיליארדי שקלים, מחוץ לתקציב הביטחון הנוכחי. כחלק מהפעילות שחורגת מהסכם הגרעין צברה איראן כשלוש טונות של אורניום מועשר לרמה נמוכה, וכן התקינה צנטריפוגות מתקדמות במתקניה הגרעיניים. בשבוע שעבר היא אף החלה להעשיר אורניום לרמה של 20%, והיא מאיימת לנקוט בצעדים נוספים בהמשך. בישראל סבורים כי הפעילות הזאת נועדה "לצבור נכסים" לקראת המו"מ הצפוי עם ממשלו הנכנס של ג'ו ביידן, שכבר הבהיר כי בכוונתו לחזור להסכם הגרעין. בירושלים מעריכים שחזרה להסכם המקורי תהיה גרועה, ומתכוונים לפעול מול וושינגטון כדי להשיג הסכם משופר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אף מתכוון למנות פרויקטור מיוחד שירכז את הטיפול בנושא, והמועמד המוביל לתפקיד הוא ראש המוסד, יוסי כהן, מייד לאחר שיסיים את תפקידו ביוני הקרוב. ישראל מעוניינת שהסכם עתידי עם איראן יכלול תקופה ארוכה יותר של פיקוח על תוכניותיה הגרעיניות, וכן הגבלה על המו"פ הגרעיני, על פיתוח וייצור הטילים ועל פעילות הטרור שלה באזור.איראן כבר הבהירה כי תתנגד לכך, ואפשר שלעת עתה תושג פשרה, ובמסגרתה יוקלו במעט הסנקציות הכלכליות על איראן, בתמורה לוויתור על חלק מהנכסים הגרעיניים שצברה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים