שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » "צה"ל ערוך לתת גיבוי וסיוע לחיילים"
ההחלטה בהאג
דובר צה"ל הגיב להחלטה לאפשר לחקור את ישראל על "פשעי מלחמה" ומסר כי "עמדת מדינת ישראל היא שמדובר בהחלטה מוטה, בלתי-עניינית ונטולת סמכות"
אביב כוכבי | צילום: דובר צה"ל

דובר צה"ל הגיב הערב (מוצאי שבת) להחלטה של בית הדין הבינלאומי בהאג לאפשר לחקור את ישראל על "פשעי מלחמה" ומסר כי "צה"ל, והרמטכ״ל בראשו, מצרים על החלטתו של בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג. עמדת מדינת ישראל היא שמדובר בהחלטה מוטה, בלתי-עניינית ונטולת סמכות".

"צה״ל הגן וימשיך להגן, בנחישות ובכל הזירות, על ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה, מתוך מחויבות מלאה לרוח צה"ל, לערכיו ולחוקי מדינת ישראל והדין הבין-לאומי".

עוד נמסר כי "צה״ל מגבה לחלוטין וימשיך לגבות את כלל משרתיו, בסדיר ובמילואים, הפועלים באומץ ובמסירות להגנת מדינת ישראל ואזרחיה. צה״ל ערוך לתת גיבוי וסיוע לחייליו ולמפקדיו, ככל שיידרש".

על רקע החלטת שופטי בית הדין הפלילי הבינלאומי, שלח הערב שר הביטחון בני גנץ איגרת מיוחדת לרמטכ"ל, מנכ"ל משרד הביטחון ולצמרת הביטחונית בישראל לצורך העברת מסר ברור לכלל הגורמים במערכת הביטחון.

במכתב מציין גנץ, כי: "החלטת שופטי בית הדין בהאג היא החלטה חמורה שאין לה כל יסוד במשפט הבינלאומי. ההליך במסגרת בית הדין הפלילי מתנהל בחוסר סמכות והוא מופרך ונועד להוות כלי שרת בידי חורשי רעתה של מדינת ישראל, ואלו המבקשים לפגוע בה על ידי ניצול פוליטי של גופים בינלאומיים".

עוד כותב גנץ: "בית הדין לא נועד לרפות את ידיהן של מדינות דמוקרטיות במאבקן בטרור ובמאמציהן להגן על אזרחיהן. מדינת ישראל נאלצת להתמודד עם אתגרים ביטחוניים קשים ומורכבים, ואלו ימשיכו ללוות אותה. צה"ל ואנשיו, ומערכת הביטחון כולה, ימשיכו להגן על המדינה ואזרחיה, במסירות ובמקצועיות, תוך שמירה על ערכיה של מדינת ישראל, על ערכי צה"ל, ותוך הקפדה על כללי הדין הבינלאומי. למדינת ישראל מערכות משפט איכותיות, מקצועיות ועצמאיות, הכוללות מנגנוני בדיקה, חקירה ושיפוט מקצועיים ואפקטיביים, העושים את עבודתם נאמנה".

בני גנץ | צילום: Gil Cohen Magen, שאטרסטוק

גנץ מסכם וכותב: "מדינת ישראל ערוכה לכל השלכה אפשרית הנובעת מההחלטה השגויה, הפוליטית והמוטה. מערכת הביטחון, יחד עם שאר הגופים במדינת ישראל, יפעלו בנחישות בכדי למנוע פגיעה במפקדי צה"ל וחייליו, ואנשי מערכת הביטחון כולה. זוהי תקופה מורכבת ומרובת אתגרים ביטחוניים ואחרים. יש לי אמון מלא, כי מערכת הביטחון תמשיך לעמוד כחומה בצורה כנגד איומים מקרוב ומרחוק. אני מחזק את ידיכם ומבקש כי תעבירו מסר זה לאנשיכם".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיב מוקדם יותר להחלטה ומסר כי "בית הדין הפלילי הבין-לאומי נעדר כל סמכות בעניין זה, וזאת, בין היתר, משום שאין מדינה ריבונית פלסטינית, אין שטח ששייך למדינה כזו, ומשום שממילא אין לרשות הפלסטינית כל סמכות שיפוט ביחס לישראלים".

"עמדה זו זכתה לתמיכה מצד מדינות מרכזיות ומומחים משפטיים בעלי שם, אך שופטי הרוב בהחלטתם בחרו להתעלם מרבות מהטענות המשפטיות כבדות המשקל שהועלו בהקשר זה".

"מדינת ישראל היא דמוקרטיה שומרת חוק בעלת מערכת משפט עצמאית. מדינת ישראל מחויבת לערכי היסוד של המשפט הבין-לאומי, ויודעת לבחון באופן עצמאי טענות להפרות של הדין. גם מטעם זה אין כל מקום להתערבותו של בית הדין בעניינים המסורים לסמכותה הריבונית של מדינת ישראל".

"הניסיונות לגרור את בית הדין לעסוק בסכסוך הישראלי-פלסטיני מוכרים ומטופלים מזה זמן רב על-ידי הגורמים המדיניים והמשפטיים הרלוונטיים, שנערכו לכל ההתפתחויות האפשריות בזירת בית הדין. היועץ המשפטי לממשלה וצוותו ימשיכו לסייע לממשלת ישראל ולאזרחי המדינה להתמודד עם כל תרחיש אפשרי בזירת בית הדין הפלילי הבין-לאומי", נמסר ממשרד המשפטים.

במשרד המשפטים ובמשרד החוץ אמרו כי החלטת בית הדין היא רק צעד ראשון בתהליך ארוך בדרך לאפשרות של פתיחה בחקירה ועדיין אין כל החלטה ודאית על פתיחה בחקירה נגד ישראל. "לא נשקפת סכנה מיידית לאף אזרח – זה עלול להתפתח בהמשך, אבל אין עוד מחר בבוקר צווי מעצר לישראלים", אמרו גורמים ישראלים בכירים שעוסקים בנושא. "זו החלטה אחת בתהליך ממושך שבמקרה המהיר ייקח עוד חודשים רבים. בכל מקרה אנו נערכים לספק הגנה מלאה לכל אזרח ישראלי שבית הדין ינסה, אם תיפתח חקירה, לרדוף אותו רדיפה משפטית".

תנועת הביטחוניסטים בטויטר: "‏החלטת בית הדין בהאג לחקור "פשעים" של ישראל, מוכיחה שוב שמדובר בבית דין שלא האמת היא זו שנמצאת בראש מעייניו אלא נתינת רוח גבית לרשות הפלסטינית וארגוני הטרור. ההחלטה מסכנת את קציניה ולוחמיה של מדינת ישראל ומחלישה את היכולת של כל המדינות הדמוקרטיות בעולם להילחם נגד טרור".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים