שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » צומצם צו איסור הפרסום על זיהום הזפת
השופט החליט
כל פרט שמקורו בתחקיר עצמאי של כלי תקשורת הותר לפרסום. השופט: "תחקירים תקשורתיים יכולים לסייע לרשויות החקירה בביצוע עבודתם"
לוויתן מצוי נפלט בדרום שמורת ניצנים | צילום: דוד חלפון רשות הטבע והגנים

שופט בית המשפט השלום בחיפה, ד"ר זאיד פלאח, הורה בצהריים (שלישי) לצמצם את צו איסור הפרסום שהוצא אתמול על חקירת אסון הזפת בחופי ישראל. השופט קבע כי אסור לפרסם דבר על שיטות החקירה, הגורמים החוקרים וחומרים המגיעים מהרשות החוקרת וכל פרט שמקורו ברשות החקירה.

השופט זיאד פרח קבע כי מותר לפרסם כל פרט שמקורו בתחקיר עיתונאי ולא ברשויות החקירה ואף הציע למשרד להגנת הסביבה להיעזר בכלי התקשורת. עם זאת, נאסר לפרסם עד 16:00 מחר שמות של כלי שיט חשודים באחריות לזיהום פרט לאלו שכבר פורסמו בערוצים 13 ו-11 לאחר שהצו נכנס לתוקף השבוע.

בהחלטת השופט נטען כי "לפני כשבוע פקד את מדינת ישראל אירוע זיהום חמור ביותר שידעה המדינה בכך שנפלטה זפת מהים לאורך רצועת החוף. זיהום זה פגע באופן קשה בחי, בצומח ובמערכות האקולוגיות של חופי הים התיכון. אין חולק שיש לאפשר לרשויות החקירה למצות את החקירה עד תום כדי להביא את האחריות למעשה הנפשע לדין".

פלאח הוסיף: "אתמול הוגשה לי בקשה להטלת צאפ על כל פרטי הפרשה ולאחר שעייניתי במזכר שהוגש לי נתתי את הבקשה. זכות הציבור לדעת היא זכות חוקתית המהווה אבן יסוד במשטר דמוקרטי. זכות זו אינה ניתנת לביטול אך יחד עם זאת קיימים מקרים חריגים בהם ניתן להגביל את הזכות לפרק זמן מוגבל ומוגדר, גם זאת רק במקרים חריגים ונדירים. במקרה שבפני, פרטי האירוע פורסמו כאמור ברבים, והבקשה להוצאת הצא"פ הוגשה לי רק אתמול דהיינו כשבוע לאחר תחילת אירוע הזפת, ובמשך כל אותו שבוע פורסם הדבר ברבים ובכל כלי תקשורת אפשרי".

עו"ד אמיר בשה, המייצג את ארגון העיתונאים, טען: "בזמן שבישראל יש צו, בעולם הכול התפרסם וכל אחד כולל החשודים יכול לקרוא את הכול. רק הדגים והציבור בישראל לא יודעים על קורות המקרה. המשרד לא הציג נימוק אחד כיצד הפרסום פוגע בחקירה". נציג המשרד להגנת הסביבה טען: "פרסומים ב-24 השעות האחרונות, תוך הפרת הצו, פגעו בחקירה. ביקשנו צו מידתי לשבעה ימים כדי לבצע פעולות חקירה נגד חשודים פוטנציאליים".

ב'חדשות 12' דווח כי אחת מהספינות החשודות היא מיכלית בשם Minerva Helen שנושאת דגל יוון. היא יצאה מנמל פורט סעיד ב-11 בפברואר והפליגה לכיוון מדינת ישראל. על פי החשד היא הטילה את הנפט בים ואז הסתובבה וחזרה לנמל אחר במצרים. כעת הספינה עוגת בנמל קרטגנה בספרד.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים