שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » צו המיסוי על שתייה מתוקה אושר בוועדה
מיץ ענבים מוחרג
על פחית קולה של 330 מ"ל, יחול מס קנייה בשיעור 33 אגורות ועל בקבוק קולה של 1.5 ליטר, יחול מס קנייה בשיעור 1.5 ש"ח
ח"כ אלכס קושניר | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר, אישרה היום (ג') את הצו למיסוי משקאות מתוקים. זאת בתום שלושה דיונים ארוכים. תחילת הצו נקבעה ליום 1.1.2022. הצו הוצא בעקבות החלטת ממשלה מס' 263, שעניינה קידום אורח חיים בריא באמצעות הטלת מס קנייה על מיכלי משקאות מתוקים, מיכלי מיצי פירות, תרכיזים ואבקות להכנת משקאות מתוקים.

בדברי ההסבר לצו נכתב בין היתר כי "השמנת יתר נובעת מהרגלי תזונה בעייתיים, בהם צריכה מוגברת של סוכר, ממתיקים ורכיבים מזיקים אחרים. על פי מחקרים שונים בישראל רבים מהילדים בישראל שותים משקאות מתוקים וממותקים מדי יום. נתון זה מציב את ישראל גבוה בעולם בצריכת סוכר".

"עוד צוין כי נתוני משרד הבריאות מצביעים על משקאות מתוקים כמקור ל-30%-40% מצריכת הסוכר המוסף (שאינו מצוי במזון באופן טבעי). כן צוין בדברי ההסבר כי בשל נזקים אלו, בחרו בשנים האחרונות מדינות רבות, ביניהן פינלנד, בריטניה, מקסיקו, הונגריה וצרפת להתמודד עם תופעת ההשמנה באמצעות מיסוי מזונות מזיקים ובפרט משקאות מתוקים".

"מחקרים שבחנו את האפקטיביות של מיסוי זה על הרגלי הצריכה של האזרחים מצאו כי ביכולתם להפחית משמעותית את צריכת המשקאות המזיקים, ובכך להביא בטווח הארוך לשיפור ניכר במצב הבריאותי של התושבים".

"פעולות המחייבות בתשלום מס הן מילוי ואריזה של משקאות מתוקים. עם זאת, הכנת משקאות בבית אוכל לבקשת צרכן בעת מכירתם או הכנת משקאות בעסק הסעדה לצורך הספקתם לצריכה מחוץ למקום הכנתם לא ייחשבו לפעולות ייצור המחייבות במס קנייה".

מכוח הצו מס קנייה יוטל על: 1. משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו גבוה או שווה ל- 5 גרם ל- 100 מ"ל משקה: 1 ש"ח לליטר משקה או 6 ש"ח לליטר תרכיז או אבקה להכנת משקה.

כלומר, על פחית קולה של 330 מ"ל, יחול מס קנייה בשיעור 33 אגורות ועל בקבוק קולה של 1.5 ליטר, יחול מס קנייה בשיעור 1.5 ש"ח.

  1. משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו נמוך מ- 5 גרם ל- 100 מ"ל משקה, משקאות מתוקים המכילים חומר ממתיק אחר, וכן מיצי פירות בהם שיעור הסוכר גבוה מ- 5 גרם ל- 100 מ"ל משקה: 0.7 ש"ח לליטר משקה, 4.2 ₪ לליטר תרכיז או אבקה להכנת משקה.

כלומר, על פחית דיאט קולה של 330 מ"ל יחול מס קנייה בשיעור 23 אגורות ועל בקבוק דיאט קולה של 1.5 ליטר יחול מס קנייה בשיעור 1.05 ₪.

במהלך הדיון היום, הציג יו"ר הוועדה עדכונים לצו, לפיהם יוחרג מיץ ענבים תירוש מהצו, מתוך הבנה שמדובר במוצר שצריכתו לא תושפע כתוצאה מהצו, וכן יוחרג מיץ שיש בו פחות מ-5 גרם סוכר ל-100 מ"ל, כרגע האמור הוא במיץ לימון, כאשר במידה וימצאו מיצים נוספים עם עד כמות כזו של סוכר, הם יוחרגו תוך תיקון הצו.

השיעורים יעודכנו אחת לשנה בהתאם למדד המחירים לצרכן.

עוד נקבע במסגרת הצו כי יוטל מס קנייה בגובה המס המוטל מכוח הצו על מלאי של משקאות מתוקים החבים במס מכוח הצו שיימצאו בידי סוחר ביום תחילתו של הצו, וזאת בתנאי שהמס האמור עולה על 10,000 ש"ח. על אף השינוי בשיעור מס הקניה, לא שונה שיעור המכס על הפרטים הנקובים בצו.

במהלך הדיון עלה חשש מצד התעשייה לכפל מס לגבי יצרנים המייבאים את חומרי הגלם שלהם ומייצרים משקאות לשוק המקומי או לייצוא. נוכח כך ציין יו"ר הוועדה כי תוטל רביזיה על הצו עד למחר, על מנת להסדיר נושא זה ולמנוע כפל מס.

ההכנסה הצפויה מהטלת המס הינה 380 מיליון ₪ בשנה. לצד 80 מיליון ₪ לתוכנית הממשלתית להורדת צריכת הסוכר, לדרישת יו"ר הוועדה וחבריה סוכם כי יועברו 40 מיליון ₪ נוספים מכספי המיסוי לקופות החולים, לטובת המניעה וטיפול במחלת הסוכרת, ובהשמנת יתר.

קודם להצבעה התקיים דיון סוער.

ח"כ ינון אזולאי אמרכי לצד המחקרים הטוענים לכך שמיצים טבעיים אינם מכילים ערכים תזונתיים, ישנם מחקרים שמראים שדווקא כן קיימים ערכים תזונתיים בהם. עוד התייחס ח"כ אזולאי למפעלים שעשויים להיסגר עקב מיסוי זה, ולפיכך יש לבחון כל פריט אותו מבקשים למסות לגופו, כמו תרכיזים, משקאות דיאט, מיצים טבעיים וכן מים בטעמים.

ח"כ אימאן ח'טיב יאסין אמרה כי היא "מסכימה ברמת העקרון אך אם הסתייגות לדרך ולעקרון, שכן יש להגיע לנוסחא שגם תיטיב עם בריאות האנשים וגם עם מצבם הכלכלי". היא ביקשה להתחשב בשכבות המוחלשות שלהן אין האמצעים עבור רכש של פירות וירקות טריים שעולים ביוקר.

ח"כ עופר כסיף אמר כי הוא "חש שלא מסתכלים מעבר לאף", שכן אין ספק שהעלאת מיסים בטווח הקצר עלולה לפגוע במוחלשים משום שכנראה הם ימשיכו לצרוך, וכן כי ההוצאות רק עולות בטווח הבינוני והארוך. עוד הציע שהשימוש בכספים שאמורים להיכנס לקופת המדינה בעקבות המיסוי, העומדים על 380 מיליון ₪ יועברו עבור קידום בריאות הציבור, כגון אספקת חלופות מים במרחב הציבורי או סבסוד של מחירי פירות וירקות".

ח"כ אופיר כץ קרא ליו"ר הוועדה ולכלל חברי הכנסת להצטרף לחקיקה הפרטית שהוא מקדם לפיה כלל הכספים שיכנסו כתוצאה מהצו לקופת המדינה יוקדשו לסיוע תזונתי לאוכלוסיות החלשות בתחום המאבק בסוכר.

ח"כ קרן ברק אמרה כי "קודם כל שמים מס ואחר כך מסמנים את המטרה.  צריך לעשות זאת בדרכים חינוכיות, לא מתסכלים למעלה זורקים פצצה ואז מחכים שכולם יתיישרו". 

ח"כ יעקב אשר ציין כי צר לו שדנים בנושא שאין עליו חילוקי דעות – שינוי הרגלי שתייה להרגלים בריאים יותר, אך שלא מעדכנים את הצו בהתאם לצרכים בשטח: "אם אין את חכמת המעשה, נשב כאן עוד שנתיים, נראה בעתיד שהירידה הייתה מינורית לחלוטין כך שהאנשים יתרגלו לשלם יותר".

ח"כ אורי מקלב ציין כי אינו מבין "כיצד מהכנסה צפויה בעקבות המיסוי יתקבלו 400 מיליון ₪ משרד האוצר יעביר רק 50 מיליון ₪ לצרכי הציבור? אם כולם יעברו לשתיית מים, מהיכן יגיע הכסף? נדרש מתווה מדורג", וציין כי כי אין שום תכנית בריאותית עבור הציבור החרדי.

יו"ר הוועדה, ח"כ קושניר ציין קודם להצבעה כי "אחרי בחינה של כל העמדות שהוצגו כאן, אפשר להתעלם מהמצב ומהתחלואה האדירה בסכרת וההשמנה גם בקרב מבוגרים וגם בקרב ילדים, אבל אנחנו לא שם. אנחנו במגמה לשפר את המצב ושהילדים שלנו יחלו פחות במחלה".

הצו החדש פורסם והוועדה אישרה אותו בתום הדיון.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים