שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » צחי אבו רכש שליטה בארנה ב-443 מיליון
מיוחד
העסקה תמומן בהון עצמי; ארנה היא בעלת קניונים באשדוד ונהריה; צחי נחמיאס דורש לקיים הסכם מוקדם לרכישת החברה על ידו
קניון ארנה | צילום: יח"צ

איש העסקים צחי אבו, מאנשי העסקים הבכירים והנזילים באשדוד, השלים השבוע רכישת 61.86% ממניות חברת הקניונים ארנה גרופ – לאחר שביצע העברה של התשלום הראשון בגין העסקה, כך נודע ל'בחזית מדיה'.

ההסכם בין הצדדים נחתם ביום שני בשעות אחר הצהריים והרוכשת היא חברת האחזקות הפרטית אבו יחיאל חברה לבנין בע"מ, בשליטת צחי אבו. את העסקה הנוכחית, כך נודע, מבצע אבו בהון עצמי מלא (100%), ללא מימון בנקאי וללא שותפים חיצוניים שביקשו להצטרף לעסקה.

המוכרת היא חברת האחזקות הזרה ASTC בשליטת איש העסקים השוויצי מרכוס וובר ושותפיו. איש העסקים אברהם נניקשווילי ימשיך להחזיק בכ-15% מהון מניות ארנה גרופ.

זינוק של מאות אחוזים במניה

בעקבות ידיעות בשוק ההון על היערכות לעסקה, המריאה מניית ארנה גרופ במאות אחוזים והגיעה לשווי של כ-232 מיליון שקל – פי 3 לערך מהשווי בו רכש צחי אבו את החברה. קודם שנודע על העסקה, נסחרה ארנה גרופ לפי שווי של כ-75 מיליון שקל.

יודגש, כי במסגרת העסקה רכש אבו את מניות השליטה בארנה גרופ (כ-62%), תמורת כ-50 מיליון שקל בלבד, לפי שווי חברה של כ-82 מיליון שקל. 393 מיליון שקלים נוספים – ישולמו על ידו למוכרת (ASTC) בגין רכישת הלוואות הבעלים שהועמדו לארנה גרופ על ידי איש העסקים מרכוס וובר, בעל השליטה עד כה.
רכישות בתקופת הקורונה.

אבו הנחשב לאיש עסקים נמרץ ודיסקרטי, ביצע באחרונה מספר רכישות מהותיות, תוך שהוא מנצל את נזילותו לרכישת נכסים הזדמנותיים בימי הקורונה. לפני כ-3 חודשים רכש אבו את חברת פי גלילות (מקרקעין) מידי קבוצת דלק, תמורת כ-730 מיליון שקל במזומן.

לפני כחודש, רכש זכויות בניה בפרויקט פארק בבלי בת"א, בבעלות יצחק תשובה, בתמורה לכ-100 מיליון שקל נוספים. בד בד, מימש מקרקעין באשדוד שהגיעו לידי מיצוי שווי, בשווי המתקרב ל-500 מיליון שקל.

סטאר סנטר אשדוד

ארנה גרופ היא בעלת המרכז המסחרי הגדול סטאר סנטר אשדוד והקניון הגדול בנהריה. השווי ההוגן של 2 הנכסים העיקריים של החברה, מגיע למאות מיליוני שקל. נודע, כי במסגרת ההסכם בין הצדדים, הוסכם כי וובר ירכוש את מלוא החזקות ארנה סטאר במאקפל תעשיות בע"מ וחברת הטכסטיל תוחרג מהעסקה. בכך אומץ פתרון מוסכם, לגבי שאלת שוויה הריאלי של מאקפל.

מאקפל תירכש על ידי וובר, בתמורה לסך יתרת ההלוואה שהועמדה בשעתו לחברה התעשייתית על ידי בנק זר (כולל הריבית הצבורה). ההלוואה מובטחת בשעבוד ראשון על מניות מאקפל.

הפסד של 400 מיליון דולר

עסקת ארנה גרופ מסמלת יותר מכל הפסד ריאלי של יותר מ-400 מיליון דולר ארה"ב – על השקעות סולידיות לכאורה שביצע מרכוס וובר בישראל.

וובר, איש עסקים שוויצרי-אמריקאי נוצרי, נדחה על ידי המערכת הבנקאית בשל פרופיל אישי לא ברור דיו, כך טוען בכיר לשעבר במערכת. לדבריו, וובר התקבל בכל מקום בזרועות פתוחות, "אך המקור הכספי, לתנועות כה גדולות, לא היה ודאי מבחינתנו. לא היה ברור מי עומד מאחוריו ומה יעדיו".

בנוסף, נגרר וובר להשקעות נפל בשוק חיפושי הגז והנפט הרווי בסיכונים.

בשיחות ובראיונות עימו אמר וובר לא אחת: "מי שאינו בן של גנרל או מקורב לצלחת, לא יכול לקבל אשראי משמעותי בישראל. אני נאלץ לממן השקעותיי בהון עצמי מלא, בשעה שלאחרים מאשרים הון עצמי של 25%".

וובר רכש ב-2009 את השליטה (כ-62%) בארנה גרופ, בשמה אז מנופים פיננסים, מאנשי העסקים מאשדוד ג'קי בן זקן, חיים רביבו ואברהם נניקשווילי, מי שגייס את וובר להשקעות בישראל.

בשיאה, זינק שווי החברה ליותר ממיליארד שקל

לפי מידע גלוי, וובר השקיע ברכישת ארנה יותר מ-200 מיליון דולר דאז ואולם, בערך ריאלי המשקלל אובדן רווח מהשקעה חלופית במדד נדל"ן מניב (ת"א) – לאורך 12 שנה – הרי שהונו האפקטיבי של וובר מסתכם לסך של כ-1.2 מיליארד שקל.

בשורה התחתונה: פחות מ-400 מיליון שקל יוחזרו עתה לידיו, במסגרת רכישת הלוואות הבעלים על ידי צחי אבו.

האכזבה הגדולה מארנה הרצליה

יצוין, כי האכזבה הגדולה של וובר בישראל, הייתה מהקניון הגדול ארנה בהרצליה שהתברר כפלופ נדל"ני ענק. המבנה שהוקם בעלות של כ-130 מיליון דולר נומינלי (חברת מרכזי שליטה), מניב בשנים האחרונות NOI של מיליוני דולר בודדים בשנה, כולל שטחי החניון והמסעדות החיצוניות.

לאחר שהתחוור סופית, כי הקניון בהרצליה המופעל בשבתות וחגים, מסב הפסדים כבדים מעצם אחזקתו – הורה וובר למכור את הנכס לקרן הנדל"ן ריאליטי, במחיר המגלם הפסד עצום.

צחי נגד צחי

בתוך כך, מתפתח קרב חזיתי על עסקת ארנה סטאר, בין צחי נחמיאס לצחי אבו. בסוף השבוע האחרון, הודיעה ארנה סטאר כי צחי נחמיאס (מגה אור החזקות), הודיע לבעלת השליטה בחברה (המוכרת), כי הוא אינו חוזר בו מהודעת ביטול העסקה.

המדובר בעסקה זהה לרכישת מניות השליטה בארנה גרופ (כ-62%), במסגרת הסכם מדצמבר 2019 ובמחיר של 135 מיליון דולר ארה"ב, 5 מיליון דולר יותר מעסקת צחי אבו הנוכחית.

אולם, ביממה האחרונה חל שינוי בדיווחים, ומגה אור החזקות הודיעה מפורשות כי "לאחר התכתבות בין הצדדים, הודיעה החברה (מגה אור החזקות, ד.ר), למוכרת על הסכמתה להשלמת העסקה, לפי תנאי ההסכם ובתוך 7 ימים".

החברה המוכרת ASTC לא התמהמה והודיעה מיד, כי נתנה למגה אור החזקות הודעת ביטול מוחלטת לגבי ההסכם מ-15 בדצמבר 2019.

בענף הנדל"ן מעריכים, כי הסוגיה תוכרע בבית המשפט או בפיצוי של 10% לפחות לצחי נחמיאס.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים