שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בעולם » "ציפיות האינפלציה עלו לשיא של יותר משנתיים"
כלכלני לאומי
ד"ר גיל מיכאל בפמן ודודי רזניק: "תהליך עליית המחירים השנה צפוי להיות חולף ולאחר מכן, בשנים 2022-2023, צפויה האינפלציה לחזור לרמה נמוכה מזו הצפויה ל-2021"
אג"ח | צילום: Vitalii Vodolazskyi, שאטרסטוק

הבוקר בסקירה מתייחסים ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות בלאומי שוקי הון, בין היתר לציפיות האינפלציה "שוק האג"ח הממשלתי נסחר השבוע במגמה חיובית של ירידת תשואות לאורך העקומים. הביצועים העודפים של צמודי המדד נמשכים וציפיות האינפלציה עלו לשיא של יותר משנתיים. הלחץ על התשואות הארוכות צפוי להימשך עם פתיחת השבוע על רקע עליית התשואות החדה ביום חמישי בערב בארה"ב".

בפמן ורזניק מציינים כי "העלייה החדה בציפיות האינפלציה הנגזרות משקפת חשש מעלייה חדה ופרמננטית בסביבת האינפלציה בישראל. להערכתנו מדובר במידה מוגזמת של סתגלנות של הציפיות, אשר משליכות מן הטווח הקצר-בינוני אל הטווח הארוך. עליית האינפלציה צפויה להיות מוגבלת לשנת 2021 ובחלק משנת 2022 ולקראת 2023 צפויה ירידה חזרה לאינפלציה אפסית. עליית האינפלציה ב-2021 נובעת בחלקה הגדול מגורמי צד היצע, הצפויים להיות זמניים. לשם השוואה, במבט אחורה, בחמש השנים האחרונות עמדה האינפלציה בישראל בממוצע לשנה על 0.2% ואילו ב-10 השנים האחרונות עמדה האינפלציה הממוצעת לשנה בישראל ברמה של כ-0.5%. יתר על כן גם אם לוקחים את האינפלציה הממוצעת בין השנים 2007–2020, שכוללות שנים של אינפלציה גבוה יחסית בין השנים 2007–2011, מגיעים לאינפלציה ממוצעת של כ–1.35%. לפיכך נראה כי ציפיות האינפלציה הנוכחיות בישראל חריגות, בעיקר בטווח של 5–10 שנים. זאת על רקע הערכתנו כי תהליך עליית המחירים השנה צפוי להיות חולף ולאחר מכן, בשנים 2022-2023, צפויה האינפלציה לחזור לרמה נמוכה מזו הצפויה ל-2021".

"בכל הקשור למתאם בין עליית התשואות בארה"ב לעליית התשואות בשוק המקומי אנו סבורים כי המתאם באופן חלקי בלבד, כך שהמשך העלייה בתשואות בארה"ב צפויה להרחיב את פער התשואה השלילי בין תשואות האיגרות המקומיות לתשואות הדולריות בארה"ב, בעיקר בטווח של 5–10 שנים".

בפמן ורזניק מתייחסים גם לפרסום דוח התעסוקה בארה"ב, "העלייה בהיקף של 379,000 במספר המשרות בחודש פברואר משקף את התחלת הפחתה של המגבלות על המשק האמריקאי וכן משקף את ההשפעות הראשוניות של הגעת הצ'קים של 600$ לאזרחי ארה"ב, תוך תרומה מידית לעליית ביקושים ומשם לעלייה בתעסוקה. נתון התעסוקה, שהיה גבוה במידה ניכרת מהצפי המוקדם של 200,000, משקף את פתיחתן המחודשת של מסעדות ובתי עסק אחרים שהיו סגורים ומוגבלים, דבר שבא לידי ביטוי בעלייה של 355,000 בתעסוקה בענף הפנאי והאירוח. שיעור האבטלה ירד ל -6.2%, מ -6.3%, וזאת למרות עלייה בהיקף של 50,000 בכוח העבודה".

עוד יצוין כי, "על רקע תכנית החיסונים, בעיקר עם חיסוני J&J – הדורשים מנה אחת, אינם דורשים קירור מיוחד וניתן לתת אותם באופן נרחב ומהיר – ארה"ב בדרך להשבה של מספר לא מבוטל ממקומות העבודות שאבדו בשנה החולפת .מהלך כזה עשוי לתמוך בצפי לאינפלציה וכן בהקדמת המועד הראשון להעלאת ריבית בארה"ב".

באשר לתכנית התקציבית החדשה של בריטניה מציינים השניים כי "מדובר במהלך גדול מאוד של העלאת מסים בעתיד ובעקבות מהלכים צפויים אלו ההערכות לגבי צרכי המימון של ממשלת בריטניה בעתיד הרחוק יותר, של 2024/2025, הופחתו. כתוצאה, יחס החוב לתוצר יעלה באופן מתון יותר מאשר נצפה קודם לכן, אם כי רמת החוב, כאחוז מן התוצר, עדיין תישאר גבוהה יחסית. נראה שהערכת מצב עדכנית זו כבר באה לידי ביטוי בירידה קלה של שיעורי התשואה לפדיון אג"ח ממשלת בריטניה, זאת בניגוד מגמת עליית התשואות במדינות אחרות ובפרט בארה"ב וגם בגוש האירו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים