שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » צעירים בלי ילדים לא יקבלו דמי אבטלה
כץ החליט
בחלוף כשלושה חודשים מהסרת הגבלות הקורונה הודיע שר האוצר על תכנית ליציאה מדורגת מרשת הביטחון. בין הצעדים הארכת מענק ההסתגלות לבני 67 ומעלה וכן מענק למעסיקים
שר האנרגיה, ישראל כץ | צילום: lev radin, שאטרסטוק

לאחר דיונים רבים עם גורמי המקצוע באוצר והביטוח הלאומי, שר האוצר סיכם על תכנית ליציאה המדורגת מרשת הביטחון לשלב שלאחר יוני 2021 .לאור מגמת הנתונים הכלכליים החיוביים, ובחלוף כ-3 חודשים מהסרת המגבלות הבריאותיות, הוחלט על שורת צעדים שמטרתם הגברת הפעילות של שוק התעסוקה והמשך תמיכה בהתאוששות המשק מהמשבר. תוקף התכנית הוא עד לסוף שנת 2021.

במסגרת התכנית יכללו בין היתר אלה: תוארך הזכאות לדמי אבטלה למובטלים מעל גיל 28 או למובטלים עם ילדים, זאת באופן דיפרנציאלי לפי גיל ומספר הילדים; מענק ההסתגלות לבני 67 ומעלה יוארך; ימשך תשלום כפל הקצבאות עד סוף 2021 ;תוארך האפשרות למימוש המענק למובטלים ותיקים שיחזרו לעבודה עד סוף יוני 2021; ויינתן מענק למעסיקים ("שובר למעסיק") שיקלטו אנשים שהיו מחוץ לשוק התעסוקה תקופה ארוכה.

רכיב מרכזי – הארכה דיפרנציאלית של הזכאות לדמי אבטלה למובטלים מעל גיל 28 ולמובטלים עם ילדים: לכל מובטל יתווספו מחצית מימי הזכאות המקוריים שנוצלו על ידו בתקופת הקורונה (מרץ 2020 עד סוף יוני 2021), למעט מובטלים מתחת לגיל 28 ללא ילדים, וזאת עד לסוף שנת 2021. הזכאות תינתן הן למובטלים אשר טרם השתלבו לאחר יוני 2021 והן למובטלים שכבר השתלבו בשוק העבודה ויפלטו בעתיד. על פי התכנית אדם שניצל את כל ימי זכאותו בתקופה האמורה לעיל, יהיה זכאי לתוספת ימי אבטלה.

יוארך באופן מדורג מענק הסתגלות מיוחד לבני 67 ומעלה גם לחודשים יולי-אוגוסט, זאת בכדי להמשיך ולתת מענה מיוחד לאוכלוסיית בני 67 ומעלה, בכדי לסייע להם ביציאה מהמשבר.

ימשך תשלום כפל הקצבאות עד סוף 2021 :על מנת לתת מענה לאוכלוסייה החלשה אשר זכאית לקצבת דמי אבטלה ולקצבאות נוספות, ימשיך לחול הקפאת קיזוז הקצבאות עד לסוף שנת 2021.

קיצור תקופת האכשרה מ-12 חודשים ל-9 עד סוף 2021 :טרום משבר הקורונה, על מנת להיות זכאי לדמי אבטלה, אדם היה צריך לעבוד 12 חודשים מתוך 18 האחרונים. בזמן הקורונה בוצעה הקלה והוחלט כי ניתן יהיה לצבור 6 חודשים מתוך 18 .בשלב היציאה המדורגת, על מנת להיות זכאי לדמי אבטלה די ב- 9 חודשים במקום 18, וזאת על לסוף שנת 2021.

ביטול ההפחתה בגובה %30 מדמי אבטלה למובטלים הלומדים בהכשרות מקצועיות: במטרה לעודד יציאתם של עובדים או מובטלים להכשרה מקצועית, או הסבה מקצועית ולסייע להם לשוב לשוק התעסוקה ולמסלול של צמיחה, הוחלט לבטל את ההפחתה בגובה %30 בדמי אבטלה למובטלים המשתתפים בהכשרה מקצועית.

המשך הוראת השעה שתאפשר ליולדות השוהות באבטלה ממושכת לפני הלידה עד לסוף 2021.

הזכאות לדמי אבטלה בזמן החל"ת תשוב להיות על-פי התנאים טרום הקורונה: כחלק משלב היציאה מהמשבר הוחלט להשיב את התנאים המזכים בקבלת בדמי אבטלה בזמן החל"ת לקדמותם. מעתה, על מנת שעובד יהיה זכאי לדמי אבטלה בזמן הוצאתו לחל"ת הוא יידרש לעמוד בתנאים הבאים: החל"ת הוא ביוזמת המעסיק; לתקופה של 30 ימים רצופים לפחות; העובד המתין את מכסת ימי החופשה הצבורה לו והוא עומד בתנאים המזכים בדמי אבטלה על פי חוק הביטוח הלאומי.

תימרוץ לעובד – הארכת מענק חזרה לעבודה דרך הביטוח הלאומי: הארכת הזכאות לקבלת מענק לשכירים שישובו, בשכר נמוך מכפי שהשתכרו קודם לכן למעגל התעסוקה, עד ל-31 ביוני 2021 (במקום עד ה-30.04.21). המענק יינתן במשך 4 חודשים.

תימרוץ למעסיק – יינתן מענק למעסיקים שיקלטו אנשים שהיו מחוץ לשוק התעסוקה תקופה ארוכה: בשיתוף עם זרוע העבודה הוחלט כי מעסיק שיקלוט עובד אשר שהה מחוץ לעבודה פרק זמן ממושך יהיה זכאי למענק בשווי %20 מהשכר ברוטו, עד לתקרת שכר של 10,500 ש"ח. המענק יינתן למעסיק בגין עובדים חדשים שיקלטו ויועסקו במשך 5 חודשים.

שר האוצר, ישראל כ"ץ: "המשק הישראלי ממשיך במגמת התאוששות מרשימה בעוד מדינות מתקדמות עוד נאבקות לצאת מהמשבר. על כך מעידים הנתונים הכלכליים החיוביים שנמדדו, ובהם הגידול בתחזית הצמיחה, מגמת הירידה בגירעון והעלייה בהכנסות, הגידול בצריכה הפרטית ובפדיונות האשראי, וכן מגמת הירידה בנתוני האבטלה. אלה מזכים את כלכלת ישראל בשבחים מחברות דירוג האשראי הבינלאומיות, והם תוצאה של מדיניות כלכלית אחראית אותה הובלתי. אני גאה בהובלת המשק בתקופה קשה זו, ומברך על כך שזכיתי להוביל כעת את היציאה המדורגת מהמשבר. התוכנית תסייע לנו לתמוך בשוק התעסוקה המתאושש ולעודד חזרת עובדים נוספים למעגל העבודה, ובמקביל לתת ודאות בתקופת הביניים למי שעדיין סופגים את נזקי המשבר. נמשיך לפעול עד חזרת המשק הישראלי למסלול של צמיחה".

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר: "נתוני הלמ"ס הוכיחו מה שטענו במשך כל הדרך – מי שאיבד את פרנסתו בתקופת משבר הקורונה משווע לחזור לעבודה. עם זאת, המשכנו וטענו כי יש לשים דגש על אוכלוסיות בגילאי 35 ומעלה שמתקשות למצוא עבודה, וברור כי לא ניתן להשאיר את אותן ללא מענה. תקופת הפוסט קורונה היא גם תקופה שלא נראתה בישראל ויש לה השלכות מרחיקות לכת שאנו עוד נדרש לתת עליהן את הדעת ולקדם חקיקה שתסדיר ותסייע למי שזקוק לכך".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים