שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » קוסובו וישראל חתמו על הסכם כינון היחסים
בזום
אשכנזי ומקבילתו הקוסוברית השתתפו בטקס וירטואלי ראשון מסוגו בעולם, שנערך בצל מגבלות הקורונה. הוסר הלוט מהשלט שימוקם בכניסה לשגרירות קוסובו בירושלים
הסכם כינון יחסים עם קוסובו | צילום: משרד החוץ

בטקס וירטואלי היסטורי, ראשון מסוגו, חתמו שר החוץ, גבי אשכנזי, ושרת החוץ של קוסובו, מליסה חרדינאי, על כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לקוסובו. שר החוץ אשכנזי חשף בסיום הטקס את השלט שיוצב בפתח השגרירות של קוסובו שתוקם בירושלים.

לצד שרת החוץ הקוסוברית השתתף בטקס גם ראש ממשלת קוסובו, עבדוללה הוטי. כמו כן, בטקס נכחו גם שגריר ארצות הברית בפרישטינה, הממונה על שגרירות ארה"ב בירושלים ועוזר שר החוץ האמריקני בוושינגטון. בטקס משתתף גם ראש הקהילה היהודית בקוסובו בפרישטינה. אשכנזי חתם על ההסכם לכינון היחסים בירושלים, ואילו שרת החוץ של קוסובו חתמה על ההסכם בפרישטינה – כשנציגים אמריקנים צופים מוושינגטון.

שר החוץ אשכנזי: "כינון היחסים בין ישראל לקוסובו הוא צעד היסטורי חשוב ומרגש, המשקף את השינויים הרבים שחווה האיזור בחודשים האחרונים. היום, מצטרפת קוסובו רשמית למעגל המדינות השואף לשלום ויציבות והמכיר בישראל וירושלים בירתה".

השר אשכנזי חותם על ההסכם עם קוסובו | צילום: משרד החוץ

"החלטת קוסובו להצטרף למעגל המדינות הנלחמות באנטישמיות ואשר אימצו את הגדרת האנטישמיות של IHRA – הן הוכחה ניצחת לברית החשובה בין העמים והתרבויות. כולי תקווה כי קוסובו תמשיך ותפעל בדרך זו של שלום ומלחמה בקיצוניים ותפעל גם להכרה בחיזבאללה על כל זרועותיו כארגון טרור".

בנוסף למסמך כינון היחסים, חתמו שני שרי החוץ על מזכרי הבנות להתייעצויות מדיניות והסכם לשת"פ בתחומי מש"ב (סוכנות סיוע בינ"ל של משרד החוץ). לטקס קדמה פגישה בילאטרלית בהשתתפות שני שרי החוץ והצוותים המקצועיים, במהלכה הדגישה שרת החוץ של קוסובו את מחויבותה של קוסובו לדזיגנציה של חזבאללה.

בנוסף שיתפה בתוכניתה לקדם בקוסובו את החינוך לזיכרון בשואה כמו גם טיפול בבתי קברות יהודיים ופתיחת מרכז תרבות יהודי כבר השנה. בטקס הוירטואלי השתתף גם מת׳יו פאלמר, סגן עוזר מזכיר המדינה לנושאים אירופאיים ואירו-אסייתיים במחלקת המדינה בארה״ב.

שר החוץ אשכנזי הודה לממשל האמריקאי על תרומתו הרבה לכינון היחסים בין ישראל לקוסובו ואמר:
"אני מודה לארצות הברית על מאמציה לקידום השלום בעולם, וקידום יחסי ישראל עם מדינות שעד לפני זמן קצר לא היו לנו יחסים דיפלומטים איתן. ישראל רוצה לראות בלקן יציב. במידה ויהיה רצון בשני הצדדים נשמח לקחת חלק במאמץ לבנות אמצעים בוני אמון יחד עם קוסובו סרביה בחסות ארצות הברית".

הסכם כינון יחסים עם קוסובו | צילום: משרד החוץ

שרת החוץ של קוסובו אמרה: "כינון היחסים היום לא היה אפשרי ללא הברכה והמחויבות של ארה"ב, ואני חייבת להזכיר את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, משרד החוץ האמריקני והתמיכה שקיבלנו ממזכיר המדינה החדש אנטוני בלינקן. קוסובו חיכתה זמן רב לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל. ביום החשוב הזה אנחנו מציינים פרק חדש בקשר בין המדינות שלנו, שלהן יש דרך משותפת".

"ישראל הופכת היום למדינה ה-117 שמכירה בקוסובו כמדינה עצמאית וריבונית", אמרה. "עמנו נהנים מיחסים של ידידות. עמדנו זה לצד זה ברגעים הקשים. אנחנו זוכרים היטב כיצד ב-1999 ישראל אירחה משפחות שברחו מהמלחמה. בנוסף, בתקופת מלחמת העולם השנייה, משפחות רבות בקוסובו הצילו יהודים והוכרו כחסידי אומות עולם על ידי יד ושם. קוסובו הוקמה כמדינה חילונית מודרנית עם פלורליזם ומחויבות לשלום, שגשוג וביטחון, ואנחנו קוראים לשאר המדינות להכיר בעצמאות קוסובו".

קוסובו תהיה המדינה השלישית שתפתח שגרירות בירושלים, לאחר שארה"ב וגואטמלה כבר העבירו בעבר את שגרירויותיהן לבירה הישראלית. לקוסובו יש כבר נכס במרכז ירושלים שעובר שיפוצים לקראת הפיכתו באופן רשמי לשגרירות.

קוסובו, המדינה המוסלמית ברובה, הכריזה על עצמאותה כבר בשנת 2008, תשע שנים לאחר שכוחות נאט"ו יצאו לקמפיין צבאי בן 78 ימים נגד סרביה, במטרה לעצור את התקפותיה נגד אלבנים אתניים בקוסובו. מרבית מדינות המערב הכירו בכך, למעט סרביה ובעלות בריתה רוסיה וסין.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים