שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » קו 2: אוטובוס הדמים שזעזע את הציבור החרדי
אז והיום
השבוע לפני 17 שנים התרחש אחד הפיגועים הקשים שידע הציבור החרדי כאשר מחבל מתאבד עלה על אוטובוס שעשה את דרכו חזרה מהכותל המערבי ופוצץ עצמו בכיכר זוויעהל
הפיגוע בקו 2 בירושלים | צילום: לא ידוע. שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

השבוע לפני 17 שנים, ביום כ"ב אב תשס"ג, אירע אחד הפיגועים הקשים, המזעזעים והמתוקשרים ביותר בשנים האחרונות, כאשר אוטובוס קו 2 של אגד עמוס נוסעים בהתאם לשגרת ימי בין הזמנים, עשה את דרכו חזרה מהכותל המערבי לעבר השכונות החרדיות, בעוד מחבל שנשא על גופו חגורת נפץ עלה באחד התחנות על האוטובוס ופוצץ את עצמו בשכונת 'בית ישראל'. כתוצאה מכך נהרגו 23 בני אדם ונפצעו למעלה מ-130.

הפיגוע זכה להבלטה רבה ביחס לפיגועים אחרים שאירעו באותה תקופה בשל העובדה שילדים רבים נפגעו בו. בפיגוע נהרגו 7 ילדים, הצעיר שבהם בן 5 חודשים מניו יורק. אחד הטרגדיות המזעזעות שבשלהן זכה הפיגוע להבלטה היה העובדה שאב ובנו ואם ובנה נהרגו בפיגוע.

הר"ר שלום מרדכי רייניץ, מנהל התלמוד תורה בקרית צאנז בנתניה ובנו ישכר דב בן ה-9, שהיו בדרכם חזרה מתפילה בכותל המערבי, נרצחו בפיגוע הרצחני. כמו כן, נהרגו בפיגוע הגב' גולדי טובנפלד מניו יורק שהיתה בעיצומו של ביקור משפחתי בארץ יחד עם בנה בן ה 5 חודשים אלי הי"ד.

את הפיגוע ביצע מחבל חמאס ראאד מיסקי מחברון, שהגיע למזרח ירושלים, שם קיבל סיוע לוגיסטי מתושבים בימים שלפני ביצוע הפיגוע שהתרחש באוטובוס דו מפרקי עמוס בהורים וילדיהם שכאמור עשה את דרכו חזרה מהכותל המערבי.

מדובר היה במטען נפץ רב עוצמה, שהכיל אלפי כדוריות וברגים להגדלת מרחב הפגיעה, כך שכתוצאה מן ההדף נפגעו עוברי אורח שחלפו לתומם ברחוב וכלל לא היו על אוטובוס הדמים.

"אמרו לי: צריך להתכונן למשהו רע, אך לא פירטו"

ר' יואל שוורץ מאלעד היה אך בן 16 כשבשורת האיוב על היות אמו בין ההרוגים בפיגוע הדמים תפסה אותו. בשיחה עם 'בחזית' הוא משחזר את היום המר והנמהר בחייו: "אמי ע"ה נהגה לפקוד את הכותל בכל יום. באותו יום נורא, כ"ב בחודש אב, תשס"ג, פקדה אימי את הכותל פעמיים. בפעם השנייה היא הלכה להתפלל בכותל לכבוד התחלת לימודיי בישיבה גדולה בירושלים, אירוע שחייב לדעתה נסיעה מיוחדת לכותל כדי לומר פרקי תהילים להצלחתי".

"בדרכה הביתה מהכותל, עלתה על אוטובוס בקו 2. כשהגיע האוטובוס לכיכר זוועהיל בלב השכונה החרדית, באותו זמן הייתי ברחוב סמוך ושמעתי פיצוץ נורא חשבתי שקרתה תאונה חזקה. בחדשות דיווחו על פיצוץ אוטובוס בקו אחר. נרגעתי. צלצלתי לאימא שלי מספר פעמים, אך היא לא ענתה. פניתי למספר בתי חולים ובכל מקום נאמר שהיא לא שם. כשפניתי למוקד העיריה אמרו לי שאם היא לא נמצאת באף אחד מבית החולים, צריך להתכונן למשהו רע, אך לא פרטו. מאוחר יותר בני המשפחה נסעו לאבו כביר ושם זיהו אותה באמצעות צבע הבגד שלבשה ועגיל קטן שנותר על אוזנה".

לשאלתנו איזה צוואה הותירה לו האם, משיב יואל: "אימי זיכרונה לברכה, נלקחה ממני ברגע אחד נורא והשאירה לי במותה שתי צוואות לא כתובות, שחדרו אלי עמוק, מתוך התבוננות של נער צעיר לימים".

"הצוואה הראשונה – כיבוד הורים: באחת השנים היה בירושלים שלג כבד, הכבישים נחסמו, ניתן היה לנוע רק ברגל וגם זה בקושי רב. אימי ע"ה התעטפה בכמה שכבות, נעזרה בשתי מטריות וצעדה לעבר השכונה בה התגורר אביה הזקן ר’ יעקב תפילינסקי זכרונו לברכה – דור שביעי בירושלים שממרום גילו המופלג כבר לא יכול היה ללעוס, כדי לסעוד אותו. גם כאשר הפצירו בה אחיה לבל תלך והם יחליפו אותה במשימתה באותו היום, סירבה בתוקף כי ראתה חשיבות עליונה בקיום מצוות כיבוד אב, למרות הקושי שהיה כרוך בכך".

"הצוואה השנייה- תפילה: אימי הרבתה להתפלל. אם זה בבית או בבית הכנסת. היא נהגה תדיר לפקוד את הכותל המערבי וקברי צדיקים. זכור לי כי באחד הפעמים בעת ביקורה בטבריה ושפכה את ליבה על קברו של הרמח”ל כשהיא מבקשת בדמעות שבניה יזכו ללמוד ולהתחנך מתוך ספרו המופלא, מסילת ישרים".

"מאוחר יותר, כששבה הביתה בשעות הערב, פנה אליה במפתיע אחי הגדול ואומר לה: אמא, המלמד בחיידר אמר שלמחר צריך להביא מסילת ישרים. אנחנו מתחילים ללמוד בספר הזה. את האור שקרן מפניה באותו רגע על שתפילתה התקבלה לא אוכל לשכוח לעולם", חותם ר' יואל.

בשיחה עם 'בחזית', מתייחס שוורץ לאירועי השבועות האחרונים, כשהוא מביע אכזבה מפסיקת בג"ץ בנושא הריסת בתי משפחות מחבלים. "הייתי שותף יחד עם פורום המשפחות השכולות בהכנת 'חוק קיזוז כספי טרור' שעבר בכנסת ב- 2018 ברוב עצום של 87 חברי כנסת, כאשר עד אז הייתה הרשות הפלסטינית מעבירה את כספי המיסים שישראל גבתה עבורה כתגמול למשפחות פלסטיניות שבן משפחתם מרצה עונש מאסר בכלא הישראלי בגין רצח יהודים".

"מדובר בסכום עתק של למעלה ממיליארד שקלים, שישראל נהגה להעביר לרש"פ אשר ככל שזה נשמע הזוי, היא בעצם מעודדת בכך הרג של אזרחיה במקום לפעול בדיוק להיפך, למיגור הטרור ולתת לפלסטינים להבין שטרור לא משתלם".

"בהקשר זה מחובתי לציין כי כבן למשפחה שכולה, מעורבותי הפוליטית החלה בדיוק בהקשר הזה, כאשר נוכחתי כי מכל סיעות הבית, נציגי הציבור עמם באתי במגע לצורך קידום החוק וצעדים נוספים שנועדו לדכא את הטרור, מצאתי אוזן קשבת והבנת המציאות דווקא במפלגת 'הבית היהודי'".

בפיגוע הקשה נהרגו על קידוש השם מרים אייזנשטיין (20), יעקב בינדר (50), אברהם בר-אור (12), בנימין ברמן (15), פייגא דושינסקי (50), שמואל וולנר (52), פרומה רחל וייץ (73), הרב אלעזר וייספיש (42), שמואל זרגורי (11 חודשים), (שיינדל) גולדי טויבנפלד (43), אלי טויבנפלד (5 חודשים), מנחם לבל (23), מרדכי לייפער (27), אלישבע משולמי (16), תהילה נתנזון (בת שנתיים), הרב חנוך סגל (65), לילך קרדי (22), הרב שלום מרדכי רייניץ (48), יששכר דב רייניץ (9), חווה רכניצר (19), מריה אנטוניה רפאלס (39), ליבא שווארץ (53).

השם יקום דמם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים