שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » "נכנסנו לסוריה, פוצצנו את העמדה וניתקנו מגע"
הקומנדו מעבר לגבול
מפקד פלס״ר חושף בראיון ל'בחזית' את פרטי הפעולה הלילית בשטח סוריה: "התקרבנו למרחב העמדה, מיקמנו את החבלה, פוצצנו את העמדה והשמדנו אותה באופן מלא"
תגיות:

יום שני בלילה. עשרות כלים מתמקמים במרחק קילומטרים בודדים מהגבול עם סוריה ברמת הגולן, מדוממים את הפנסים ושומרים על 'פרופיל נמוך'. לא מדובר בתחילתו של ספר מתח ודרמה, מדובר בסיפור שבזמן שאנחנו נמנו את שנתנו במיטה, כוחות צה"ל הוזעקו לביצוע משימה בגבול עם סוריה.

אחרי מספר ימים כשדובר צה"ל נתן את האות והוסרה החשאיות נודע לעם ישראל על גודל המבצע, אך לא רבים הם הפרטים שהתפרסמו, רוב הדיווחים היו שטחיים ודיווחו על כך שכוח צה"ל השמיד עמדת תצפית של הצבא הסורי. השבוע קיבלנו אישור מיוחד לבצע ראיון עם מי שפיקד על המבצע בשטח, רב-סרן יואל שישפורטיש, מפקד פלוגת הסיור (פלס״ר) של חטיבת השריון 401.

"אנחנו נמצאים בתעסוקה מבצעית בגזרת החטיבה המרחבית 474 ומשמשים בתור העתודה החטיבתית, מתעסקים בעיקר במבצעים של מרחב האבטחה והמבצעים סביב הגדר", הוא מספר בראיון ל'בחזית'. "קיבלנו התראה – מידע על עמדה סורית שנמצאת בשטח הריבוני של מדינת ישראל, שבעצם מפרה את ההסכמים הבינלאומיים שנחתמו בשנת '74".

"התחלנו בביצוע נוהל קרב, בנינו צוות קרבי בפיקודי שכולל את הכוחות ואת הצוותים שלי, כולל יחידות מיוחדות כמו: יחידת הכלבנים מ'עוקץ', יחידת יהל"ם כוחות יעודיים וכוחות מעטפת. חצינו כל הכוחות את הגדר בלילה, בחשכה מוחלטת ובחשאיות. התקרבנו למרחב העמדה, מיקמנו את החבלה, פוצצנו את העמדה והשמדנו אותה באופן מלא ומיד ניתקנו מגע בחזרה לשטח ישראל".

כל המבצע שהתרחש היה תחת פיקודך? אתה היית אחראי פעולה?

"אנחנו חברנו לגדוד 71 שהוביל ופיקד על המבצע, אני הייתי מפקד בפשיטה עצמה בשטח, שם פעלנו פלס"ר 401 עם יחידת יהל"ם וכוחות נוספים, כמו כן היו גם כוחות מעטפת, כוחות טנקים וארטילריה. גם כוחות מהאוויר ומהיבשה ליוו את המבצע הזה לאורך כל הדרך".

האם יש סיכון לחיילים כשהם חוצים את הגדר שכוח סורי יפתיע או משהו?

"לכן כשחוצים את הגדר צריך לשמור על חשאיות מלאה כדי שכוח סורי לא יזהה אותנו. זה המומחיות שלנו, לעשות את הפעולה מתחת לאף שלהם מבלי שיזהו או יערכו לכך".

מה שהולך עכשיו בלבנון, ההתרברבות של נסראללה. האם יש איזה תחושה בגבול לבנון שעלול לפרוץ משהו או לקרות משהו? מכינים אתכם לכזה אפשרות

"דברים כאלו אחראים אנשים מעלי, מה שאני יכול להגיד שהיחידה שלי מוכנה לכל תרחיש ולא משנה איפה ובאיזה גזרה, בכל מקום שנידרש ובכל זמן החיילים מוכנים וערוכים. הם מתאמנים כל הזמן כדי להיות מוכנים לכל תרחיש ואיפה שצריך, ואם יש משהו בלבנון ויצטרכו אותנו, אנחנו נוקפץ לשם".

‏מה מיוחדות היחידה שלך?

"היחידה שלי היא יותר קומנדו רגלי שעושה פשיטות. אנחנו עוסקים במגוון רחב של משימות שכל כולם נועד בעצם להגנה על ישובי הגולן והאזרחים. היחידה שלנו היא סיירת שיודעת לבצע משימות מורכבות ומשימות בלילה וכל פעם שיש איזה שהוא אירוע או משהו או מבצע שצריך להוציא אנחנו הראשונים להוביל אותו".

"הלוחמים עשו עבודה יוצאת מן הכלל, מדובר בלוחמים מעולים ברמה מאוד גבוהה, גם ברמה האישית גם בערכים וגם ביכולות המקצועיות. כאשר הם מקבלים משימה הם מוכנים לא לאכול לא לישון, הצרכים האישיים שלהם נמצאים אחרונים בסדר העדיפויות שלהם מבחינתם".

"זה לא שדורשים מהם את זה, הלוחמים מצד עצמם אומרים 'אנחנו לא נישן ולא נאכל עד שלא נסיים להתאמן ולתרגל עוד פעם ועוד פעם כדי להיות מוכנים למבצע באופן הכי טוב שאנחנו יכולים'. הם הוכיחו את זה ראיתי לוחמים בלי שיתבקשו בכלל עוברים עוד פעם על החומר המודיעיני, מתרגלים עוד פעם ועוד פעם. לוחמים מעולים ואני גאה בהם מאוד".‏

"פעלנו הערב כדי להשמיד את עמדת התצפית ולא לאפשר התבססות של צבא סוריה בשטח הזה", הכריז המג"ד באישון לילה, רגע לפני שהוא נוסע אל הכוחות שפעלו בשטח כדי לסכם את המבצע, "אנחנו נמשיך לעבוד כדי לאפשר את מרקם החיים התקין ברמת הגולן, ולשמור על הביטחון – זו המשימה שלנו".

‏ "לא ישנו ארבעה ימים לפני המבצע", מספר סג"מ גיא וינוגרד, מפק"צ בפלס"ר 401 שתחת פיקודו של יואל. "הלכנו כ-10 ק"מ עד הגדר – לא הייתה נפש חיה, וגם לא היה אור ירח עד שעה מאוד מאוחרת. רק אמצעי ראיית לילה. הרגשנו שאנחנו עושים משהו חשוב. זה היה רגע שיא, והחיילים עבדו היטב. גם כשחזרנו למוצב ההתרגשות הייתה גדולה".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים