שיתוף
תגובות
אומנות » קמע יהודי נדיר הוחבא בין קירות הבית
שרד את השואה
הקמע ששרד את השואה: במהלך השיפוץ גילה הפולני – קמע יהודי נדיר מהמאה ה17 הוחבא בין קירות הבית בתקופת השואה
קמע יהודי נדיר מהמאה ה17 הוחבא בין קירות הבית בתקופת השואה | צילום: מכון שם עולם

יום השואה הבינלאומי 2021: פיסות חיים ועדות למסורת ולמנהגים של יהודי מזרח אירופה מתגלים עד היום. לפני כמה חודשים התקבלה שיחת טלפון למכון השואה "שם עולם" כשמצדו השני של הקו, פולני תושב העיירה סקרונוביץ השוכנת בין וורשא ללודז'.

הפולני לא הצליח להסתיר את ההתרגשות וסיפר ליושב ראש המכון הרב אברהם קריגר, על מסמך מצמרר שהתגלה במקרה בביתו. במהלך שיפוץ הבית, הוא שבר את אחד הקירות המחברים בין החדרים. לתדהמתו, גילה בין ההריסות נייר עתיק וקדום עליו זיהה אותיות בשפה העברית.

הפולני לא ידע מה ערכו של המסמך אבל הבין שמכיוון שהוחבא בין הקירות, יש לו ערך סנטימנטלי גבוה ליהודים שהתגוררו בעבר בבית הזה. הרב קריגר שמע את דבריו של הפולני והזעיק את אחד משליחי מכון "שם עולם" הפזורים ברחבי אירופה להגיע לביתו ולקחת ממנו את אותו מסמך.

כשהשליח החזיק בידיו את הנייר וקרא את האותיות הרשומות עליו, הצטמרר. הוא הבין שבידיו החזיק קמע נדיר בן מעל 400 שנים ובו רשומים חלקי פסוקים שנכתבו על ידי רבי מאיר פפרוס מגדולי הרבנים שחיו בפולין. הקמע שהתגלה בין קירות הבית, הוחזק ככל הנראה על ידי משפחה יהודית שגרה באותו בית בתקופת השואה והחביאה אותו כדי שלא יסגיר את יהדותם.

מנהג הקמעות היה רווח בקרב חסידויות מסוימות במזרח אירופה שנהגו להחזיק קמעות של רבנים עם פסוקים וברכות, מתוך אמונה שהקמע שומר ומגן על האדם. חלקם אף נהגו לשים את הקמעות על ילדיהם. מדובר במסמך נדיר שכבר לא ניתן למצוא בימינו, ששרד מאות שנים בין תלאות המלחמה והשואה ונמצא במקרה על ידי מקומי שמתגורר כעת באותו בית.

הרב אברהם קריגר יושב ראש מכון שם עולם: "הגילוי של הקמע הוא בגדר נס. אילמלא אותו פולני שהחליט לשפץ את ביתו וגילה את הקמע במקרה לגמרי, הוא היה נשאר שם עוד שנים רבות ולא מגיע לידינו. מדובר בכתב יש נדיר בן מאות שנים שמדהים לראות איך שרד עד היום".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים