שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » קנס של 1.7 מיליון ש"ח על מארגנות קבוצת רכישה
'סקיי סנטר'
במסגרת הליך מנהלי שניהל הממונה חוק המכר מול מארגנות קבוצת הרכישה "סקיי סנטר" ביהוד, נמצא כי התנהלותן כללה מאפיינים יזמיים רבים
אתר בנייה | צילום: rasika108, שאטרסטוק

בספטמבר 2020 פתח ממונה חוק המכר בהליך מנהלי מול החברות – קבוצת גולדשטיין יזמות ונכסים (92) בע"מ ונעם מרכזים מסחריים בע"מ. ההליך נפתח לאחר שעלה חשד כי החברות הפרו את הוראות סעיף 2 לחוק המכר בכך שגבו כספים מרוכשי משרדים מבלי לספק להם בטוחות חוק מכר.

ההליך המנהלי ערך כארבעה חודשים והסתיים בתאריך 04/01/2021. תוצאות ההליך המנהלי העלו כי החברות פעלו כמארגנות קבוצת רכישה והחשד התמקד במאפיינים היזמיים שלהם בפרויקט. בנוסף, נמצא כי במערך ההסכמים הכולל מול הרוכשים נקבע כי המארגנות יהיו הגורם היחיד בנציגות הקבוצה וכל הסמכויות הרלוונטיות לקידום הפרויקט ניתנו להן.

כך לדוגמא, חתמו החברות על הסכם קבלן מבצע, קבעו את גורמי המקצוע המלווים ואף קבעו מחיר מקסימום לחברי קבוצת הרוכשים. במסגרת ההליך המנהלי נעשו ניסיונות לתקן את הפרות החוק אך לצערנו החברות לא עמדו בכך.

לכן, ובהתאם לממצאים הוחלט במשרד הבינוי והשיכון להטיל כל החברות עיצום כספי בסך 1.7 מיליון שקלים בגין הפרת חוק המכר. וכעת בכוונת הממונה לוודא כי המארגנות יתקנו בהקדם את כלל הפרות החוק.

עמדת ממונה חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון בנושא קבוצות רכישה ומקרים בהם המארגנים הינם יזמים הינה כי לא כל פרויקט אשר מציג את עצמו כקבוצת רכישה, הוא אכן כזה, על פי מהותו. המבחן לעניין זה איננו אופן הצגת הקבוצה, כי אם מערכת היחסים המשפטית שבין כלל הצדדים לפרויקט, כפי שהיא עולה מהמערכת ההסכמית אשר נחתמה.

בהתאם לכך, ישנם מקרים בהם מארגן של קבוצת רכישה יחשב כיזם המוכר דירות, כמשמעות מונח זה בחוק המכר, על כל המשתמע מכך. במסגרת בחינה זו, של מהות הדברים, נבדקת בין היתר מידת שליטתו של הגורם המארגן בפרויקט אל מול חברי הקבוצה במטרה לקבוע עד כמה השליטה בפרויקט, כפי שהיא עולה ממערך ההסכמים שבבסיס הפרויקט ו/או מהפרקטיקה הנהוגה בו, היא של מארגן הקבוצה, ואינה מצויה, הלכה למעשה, בידי חברי קבוצת הרכישה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים