שיתוף
תגובות
כלכלה » רכב ותחבורה » תעופה » קריאה לממשלה: לאשר עוד היום סיוע לאל-על
ועדת הכספים
עם תום הדיון לעניין מתווה הסיוע לאל-על, הכולל רכישת כרטיסים מהחברה מראש, עדכן יו"ר הוועדה כי שר האוצר הודיע כי בכוונתו לבקש את אישור המתווה עוד היום
מטוס אל על | צילום: Rebius, שאטרסטוק

במסגרת דיון לעניין מתווה הסיוע לחברת התעופה אל-על, הכולל רכישת כרטיסים מהחברה מראש, קראה ועדת הכספים לאישור מיידי של המתווה. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני עדכן עם תום הדיון כי שר האוצר פנה אליו והודיע כי יבקש מהממשלה לאשר את המתווה עוד היום.

במסגרת הדיון הציג חיים בורובסקי ממשרד האוצר את פרטי הסכם הסיוע: "בחודש ספטמבר המדינה קיבלה החלטה – רשת ביטחון של 150 מיליון דולר לאל-על, ההנפקה הסתיימה בהצלחה, מומש מזה רק 100 ומשהו מיליון ₪. הסעיף השני היה ערבות מדינה להלוואה שהחברה תיקח, בשל קושי של החברה לגייס את הכסף מהבנקים, ראינו שקשה לכנס את האירוע ושעלויות המימון על החברה יהיו גבוהות מאוד, לכן חשבנו על רעיון אחר, שהמדינה תרכוש מראש לתקופה של 20 שנה את כרטיסי הטיסה של המאבטחים, ב-2019 העלות עמדה בערך על 90 מיליון ₪ לאלעל ולחברות האחרות כ-7 מיליון ₪. המדינה תשלם לאל-על 210 מיליון דולר, לישראייר – 16 מיליון דולר ואנחנו כעת במגעים עם חברת ארקיע. כדי לחזק את ההון דרשנו שהבעלים יזרימו ביחס של 1 ל-2. ההסכמים האלה נחתמו, אנחנו מחכים לישיבת ממשלה והחלטת ממשלה שתאשר אותם. יש התחייבות של החברות לא למשוך דיבידנבים, הכסף נשאר בחברות, שהחברות יישארו יציבות ואיתנות למשך שנים ארוכות. גם ההחזר לרוכשי הכרטיסים ממתין לאישור הזה".

אביגל שורק, מנכ"ל אל-על מזה 3 חודשים: "חברת אל-על מתמודדת עם המשבר הגדול בתולדותיה, הטיסות נעצרו והכל בהחלטות ממשלה. אנחנו באיחור מאוד משמעותי ביחס למה שקורה בעולם. גם ממשלת ישראל החליטה לסייע, עמדנו בכל התנאים שנחתם בהסכם ממרץ, מאז אנחנו שבויים בהסכם ולא יכולים להוציא לפועל את תוכנית ההתייעלות, לא להחזיר כסף לספקים, לא כסף ללקוחות. אמרנו שאנחנו עושים את ההסכם הזה אבל אנחנו צריכים וודאות ומהירות, אנחנו חודש וחצי אחרי והנושא מתעכב, זה פוגע בעובדים, ספקים, לקוחות. מדינות אחרות גם פונות אלינו. צריך לקיים הצבעה טלפונית עוד הערב ולכבד את ההסכמים וההבנות שהגענו אליהם עם האוצר, כל עיכוב הוא קריטי וההשלכות מסוכנות לחברות. זה זמן למעשים".

שרון בן יצחק, יו"ר ועד העובדים, אל-על: "כל יום שאנחנו מתעכבים אנחנו בסכנה קיומית לידע שנוטש את החברה, זה ידע שעובד מדור לדור. אני מבקש מכל המכובדים פה, עוד היום לסיים את מתן ההלוואה, עמדנו בכל מה שנדרשנו, פיטורי אלפי עובדים, הכנסת הון בעלים. אני מבקש להסיר את כל המחלוקות הפוליטיות, אנחנו מרגישים בני ערובה. מחכים שמישהו יקח פח נפט וישרוף את עצמו? תחשבו איך זה לשבת שנה וחצי בבית עם חובות כבדים, לא יודע מה האופק שלו ומחכה להחלטה שלכם".

לשאלת יו"ר הוועדה לעניין מצב העובדים במסגרת ההסכם, השיב בן יצחק כי: "טרום הקורונה היו 6,400 עובדים, נכון לרגע זה כ-2,000 עובדים מועמדים לסיום העסקה לפי המתווה ודרישת האוצר. נכון לרגע זה, אי אפשר לקיים את ההלוואה ויש עינוי דין. מעל 3,000 עובדים בחל"ת, רבים מהם בקו העוני, אין להם במה למלא את המקררים שלהם". שורק השיב: "יש לנו תוכנית להיפרד מכ-1,800 עובדים כחלק מההסכמים, חלק מהעובדים בחל"ת וחלק חזרו לעבודה".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "יש לי הרגשה שבימים רגילים אף אחד לא היה נותן לכם הסכם כזה עם אל-על, אבל יכול להיות שההרגשה לא נכונה. ועדת הכספים רואה בחברות התעופה הישראליות עוגן אסטרטגי על כל המשתמע מכך, אנחנו רואים בעובדים נכס בעיקר במובילה חברת אל-על, אנחנו מביעים מורת רוח מכך שעד היום ההסכם אליו הגיעו עדיין לא הוסכם ולא אושר. הוועדה רואה בנושא הזה החלטה שצריכה להתבצע בשעות הקרובות. במידה ולא יהיה אישור אכנס שוב את ועדת הכספים ואבקש לבחון אם אישור שלנו יספיק כדי שאנשי האוצר יעבירו את הנושא הזה, נבקש שאם אפשר להעביר את זה היום, יעשו זאת. לצד כך אנחנו קוראים לעודד את פעילות החברה ולאפשר לה עבודה, ולא לגרום לה ליפול".

עם תום הדיון עדכן יו"ר הוועדה כי שר האוצר פנה אליו והודיע כי בכוונתו לבקש את אישור המתווה עוד היום.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים