שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » ראשי ערים וח"כים זועקים על אסון קריסת בניינים
אפקט חולון
בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה אמרו ראשי הערים כי יש צורך דחוף לתקן עכשיו ולא לחכות לרגע של קריסות ואבידות בנפש
בניין בחולון שקרס. תמונת אילוסטרציה | צילום: Roman Yanushevsky, שאטרסטוק

ועדת הכלכלה התכנסה היום (שני) לדון בהיערכות המדינה להתמודדות עם החשש לקריסת מבנים ישנים. בדיון עלה כי למרות הזמן הרב שחלף מקריסת המבנה בחולון, טרם קיבלו ראשי ערים מהממשלה תכנית מסודרת להתמודדות עם בניינים נוספים בסכנה וכיצד לשפות את בעלי הדירות.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון אמר בפתח הדיון כי "קריסת הבניינים בחולון וברמת גן הביא לסדר היום את הדבר שלגביו יש חשש להמון אנשים שגרים במקום עם חשש קריסה. בתוך זה גם הסכנה לרעידת אדמה בישראל, סכנה ממשית שכבר גבתה בעבר חיי אדם גם במדינת ישראל. כל אנשי המקצוע אומרים שלא לעולם חוסן, זהו נושא זה סמוי מן העין אבל במועד לא צפוי זה יקרה, פתאום מתרחשות רעידות אדמה".

"הממשלה עד כה לא הצליחה לבסס את המבנים באזורים מועדים לפורענות בשבר הסורי אפריקאי – אילת, בית שאן וכדו'. באופן פרדוקסאלי, החלשים ביותר גרים במבנים המסוכנים ביותר והם אינם יודעים את מי לתבוע. אלו האנשים גם אין להם משכנתא ואין להם ביטוח לבית אפילו לא לתכולה. וככה ביום אחד יכול לקרוס ביתו של אדם. האסון הבא מונח בפתח ועלינו לתת את הדעת. אם לא נפעל מידית, האירועים של חולון ורמת גן זה קדימון לאסון שעלול להתרגש עלינו. מאות מבנים תוארו כאן כדומים למצב של מבנים אלו שקרסו".

"משרד השיכון צריך לגלות מנהיגות אל מול החלשים ביותר בחברה ולגבות עירייה שלקחה אחריות. לא מספיק דיבורים. צריכים כאן קצב עבודה כי הזמן הוא חיים. יש אלפי מבנים שבמאמץ קטן של תיקון או גיבוי – אפשר להמשיך את חייהם עד לפתרון ארוך טווח של התחדשות עירונית – חייבים להיכנס אליהם היום. חסרה כתובת אחת בממשלה – ריבוי הסמכויות והשחקנים לא יוצר כתובת לפעולת החירום הנדרשת".

יו"ר הוועדה המליץ לנציגי משרד השיכון לאמץ כפיילוט את היוזמה של העיר קרית גת לטיפול בסכנה. שי זולדן, חבר מועצת העיר, הציג את התכנית בוועדה: "בדקנו בצורת סקרי עומק את המשמעות של חיזוק מבנים, העלות היא 10 אל"ש לדירה ויוכלו לעמוד בזה רוב הדיירים. אלו שלא יוכלו לעמוד בכך ויעמדו מול מבחנים של ביטוח לאומי לזכאות, נכנס לנעליהם ונישא בעליות. אנחנו עירייה חלשה ולא נוכל להיכנס בנעליהם של כולם אבל באלו האוכלוסיות המוחלשות נוכל לשלם ונקבע זאת כי ברגע שיוכלו להשיב את הכסף או שהדירה תימכר, הכסף יחזור לעירייה".

ראש העיר קריית גת, אבירם דהרי: "אנשים צריכים להבין שאם הבניין שלהם קורס, שווי הבניין הוא הקרקע בלבד וזה שווי פחות של 75% מהשווי הנוכחי. גם התחדשות עירונית ופינוי בינוי, לא יהיה שווה להם. חייבים את חיזוק ותמיכת הממשלה בפיילוט".

ראש העיר קריית שמונה, אביחי שטרן: "דיירים רכשו מהמדינה דרך עמידר דירות כאשר לא סופר להם שיש סכנה בדירות האלו. אבל אנשים מעדיפים לגור תחת סכנה כי אין להם פתרון אחר. הם פשוט רוצים קורת גג. כל הדיבורים זה פרומו לוועדת החקירה שתהיה מחר. כל אחד כותב את כתב ההגנה שלו אבל בסוף יהיו אשמים על כך שנצטרך לקבור אנשים".

ראשת העיר בית שמש, עליזה בלוך: "כמו באסון מירון, תהיה ועדת חקירה ומחשבות אחרי שקברו אנשים. פה הכתובת על הקיר וחייבים לתת את הדעת על זה. למה צריך לחכות לרגע שאחרי? אחרי האסון – יהיו תקציבי ענק והכל יושקע. אבל למה צריך שיהי אחרי?? בשורה התחתונה כיום מרגע שאנחנו חייבים לסגור את הבניין -אין כתובת לדייר. התחדשות עירונית היא פתרון לעוד זמן ולטווח רחוק".

ח"כ לימוד מגן תלם: "20 שנה כיהנתי יועצת משפטית של רשות מקומית ומכירה את הסוגיה. המצב המשפטי שרשות מקומית לא יכולה להיכנס לתקן בתים פרטיים גם במצב מסוכן. בלי תיקון חקיקתי, זה לא אפשרי".

ח"כ יעקב אשר: "לא צריך להיות לא חכם ולא נביא כדי לדעת שמה שקרה בחולון, ישוב ויתרבה ברבות השנים. אין שום הסדרה לגבי בדיקת מבנים שייעשו אחת לכמה שנים לכל בניין ותיק. צריך ליצור מסלול מיוחד של פינוי ובינוי שמחליף את תמ"א – מסלול מהיר למבנים מסוכנים".

ח"כ יוראי להב הרצנו: "הייתי בקרית שמונה וראיתי את הבניינים הישנים . פחד! שוחחתי עם אנשים שאין להם כל פתרון. זכות למגורים היא זכות יסוד וחובה לאומית שלנו זה לדאוג לתושבים לדירה".

ח"כ ענבר בזק סיפרה גם מהשתתפותה בסיור בקרית שמונה וההלם שאחז בה ממצב הבניינים, "חוששת מהרגע שניזכר בדיון שהיה ונראה בחדשות על מבנים שהתמוטטו על המשפחות שם".

ח"כ נירה שפק: "יש לפחות שישה משרדי ממשלה שאמורים להיות אמונים על קריסות מבנים. אבל עדיין אנחנו לא רגועים. כשקונים אוטו, חייבים לעשות לו החזקה, טיפול וביטוח. ואם לא, יש פסילה עליו. למה בבית זה לא קיים??"

ז'קלין הרוש, תושבת העיר קרית שמונה שביתה עומד בפני פינוי, אמרה בדיון: "קניתי את הבית מעמידר. גילו סדקים בו. אין לי איפה ללכת. אני אישה חולנית. אני לא ייזרק לרחוב ואשאר בבית גם שהוא מוסכן".

עינת גנון מהרשות להתחדשות עירונית: "יש צוות שמנכ"ל משרד ראה"מ עומד בראשותו שמתכלל את הטיפול באירוע של קריסת המבנים. אנחנו מנסים להגיע לכמה שיותר בניינים לפני שקורסים. אנחנו מנסים להרחיב כמה שאפשר את המבנים שאנחנו מטפלים ומנסים להגיע לכמה שיותר פרויקטים. נביא החלטה שמעגמת תקציבים יחד עם משרד הביטחון. יש החלטת ממשלה שמבשלות מאוד ותקווה שתגיע לקבינט הדיור הקרוב".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים