שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » ראש המל"ל לשעבר מגיב לחושף פרשת הצוללות
בטור נוקב
"בשונה מדרוקר, דרכי המקצועית נסמכת על עובדות בלבד. איני 'תופס צד' בוויכוח הפוליטי ולא 'נשכב על הגדר' בשביל איש", כותב ראש המל"ל לשעבר • ומה הגיב דרוקר?
צוללות | צילום: noraismail,שאטרסטוק

על רקע השיח הציבורי בפרשת הצוללות, שהתעורר מחדש עם פרסום מסמכים ועדויות מחקירת מיקי גנור שהיה לעד מדינה בפרשה ולאחר מכן חזר בו, ובצל פרסום פרטים נוספים הקושרים לפרשה את יו"ר 'ישראל בתינו', ח"כ אביגדור ליברמן, שכיהן באותה תקופה כשר החוץ, ועם פרסומם של ספקולציות נוספות בפרשה כפי שבאו לידי ביטוי בתקופה האחרונה, הגיב הבוקר בטור מיוחד ב'הארץ' תא"ל במיל' יעקב נגל, מי שהיה היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל בפועל בשנים 2016–2017, ששמו נקשר אף הוא בפשרה.

בטור שהתפרסם הבוקר מגיב נגל ומתייחס לחושף פרשת הצוללות הכתב והתחקירן רביב דרוקר, כשהוא משיב אחד לאחד לשורה של טענות וספקולציות כפי שהעלה חושף הפרשה.

"רביב דרוקר פרסם מאמר, שאני מככב בכותרתו ("הארץ", 27.10). אפשר להבין למה נלחץ מהעובדות שסותרות תזה שפיתח בשנים האחרונות. אך את האמת לא ניתן לשנות בספינים, חצאי אמיתות ואי־דיוקים מהותיים", פותח נגל בדבריו.

"בשונה מדרוקר, דרכי המקצועית במשך השנים נסמכת על עובדות בלבד. איני 'תופס צד' בוויכוח הפוליטי ולא 'נשכב על הגדר' בשביל איש. אין לי אינטרס, גלוי או חבוי, למעט האמת שאני מכיר ממקור ראשון (צוללות 7–9), או מהתפקיד כראש המל"ל בפועל ומהאחריות להכנת כל החומר שהיה במל"ל לבדיקת המשטרה. לכן ביצעתי סריקה מדוקדקת של כל העובדות הממוסמכות".

"מפורום סבן זכורה לי במעורפל החלפת שני משפטי אקראי עם דרוקר, אבל הוא מעולם לא שמע ממני אומר שראש הממשלה הכניס את הדרישה לשתי ספינות נגד צוללות (נצ"ל); זה לא נכון ולא הגיוני, ודרוקר יודע זאת".

"הדרישה הועלתה ב–2015, כנראה ביוזמה מקומית של גורמים בחיל הים ובמל"ל. אגב, יש עד היום גורמי מקצוע בחיל הים הסבורים שהדרישה נכונה ומקצועית. כשמשרד הביטחון דרש בפברואר 2016 להוריד את הדרישה מטיוטת מזכר ההבנות, הבאתי את הבקשה לראש הממשלה. בנימין נתניהו לא זכר אפילו מה זה נצ"ל, והנחה אותי להוריד את הדרישה, אם המשרד לא רוצה. נתניהו לא ביקש להכניס דרישה לטיוטה, וודאי שלא אמרתי משפט כזה לדרוקר".

"גם בקשר לצוללות המצריות מוצגת חצי אמת משיחה של 20 שניות בדרך מאולפן טלוויזיה למעלית. אכן, טענתי שלא ניתן אישור למכירת צוללות גרמניות למצרים, כי הגרמנים אינם זקוקים לו. בשונה מארצות הברית, אין לגרמנים חוק המחייבם לשמור על היתרון האיכותי של ישראל. ישראל הסירה את התנגדותה למכירה, וחלק מהסיבה הוא אותו 'סוד', שלצערי, מרוב שדנים בו סופו להתגלות. לא ידעתי אותו בזמנו כי לא הייתי מעורב בתהליך, אבל אני בהחלט יודע עליו מתוקף תפקידי כראש המל"ל. אז נתניהו לא דייק ואמר 'נגל ידע' במקום 'נגל יודע', באמת אסון".

"ההטעיה הגדולה מכולן נוגעת לסדר הכוחות של הצוללות. דברי בנושא אינם חצי אמת, אלא אמת צרופה. לא דובר על מצב שישראל תחזיק תשע צוללות. הבקשה לחתימה על מזכר ההבנות לא הפתיעה את צה"ל ומשרד הביטחון; עבודת המטה לכתיבתו נעשתה עם הגורם הבכיר ביותר במשרד הביטחון האחראי לנושא, והוכן 'נייר לבן', המפרט את תוכנית הרכש וההחלפה המתוכננת של שלוש הצוללות הקיימות".

"מי שיקרא אותו יבין שכל אמירה אחרת היא 'מצג שווא'. דרוקר טוען, שבראיון הודיתי שהיה רצון להגדיל את הסד"כ. לא נכון. התוכנית מבהירה, שבכל שלב לא יהיו יותר משש צוללות בו בזמן, ולא פחות מחמש. כל אמירה אחרת היא שקרית".

"ההנחה על רכש הספינות לא היתה קשורה למכירת הצוללות למצרים. הגרמנים ניסו לכרוך את ההנחה, אחרי שאושרה, בנושא פוליטי אחר, וישראל סירבה. לאחר משא ומתן, שהיו מעורבים בו שר החוץ אביגדור ליברמן, שר האוצר יאיר לפיד ונתניהו מול מקביליהם, הוחזרה ההנחה".

"משרד הביטחון נהג בפרשה זו לא במקצועיות. במסמך שהוציא ב–2013 קבע המנכ"ל, דן הראל, שיש לרכוש את הספינות מגרמניה בלי מכרז, בהתבסס על הנחה של כשליש מהעלות ומעוד סיבות. ב–2014, לאחר ביטול ההנחה ובעוד המגעים להחזרתה מתקיימים במרץ, הוציא משרד הביטחון מכרז, בניגוד להנחיה שהגיעה ממשרד ראש הממשלה בתיאום עם משרד החוץ. העובדה היא, שאחרי שההנחה הוחזרה — העסקה נחתמה בלא מכרז על ידי הראל, וכולם בירכו עליה".

דרוקר לא נשאר חייב

בתגובה לטענות, צייץ דרוקר את התמיהות הבאות: "יעקב נגל היום במאמר תגובה ב'הארץ' כותב כך: 'דרוקר טוען, שבראיון (לרינה מצליח ב'פגוש את העיתונות' 21.11.16) הודיתי שהיה רצון להגדיל את הסד"כ. לא נכון. התוכנית מבהירה, שבכל שלב לא יהיו יותר משש צוללות בו בזמן, ולא פחות מחמש. כל אמירה אחרת היא שקרית'. אז הנה הציטוט המדויק של נגל מ'פגוש': 'באוגוסט 2015 בדיונים לקראת התווית התר"ש הצה"לי ביקש ראש הממשלה אחרי שהתייעץ לבחון את האפשרות להגדיל את סד"כ הצוללות, בין אוגוסט לאוקטובר הוחלט לא להגדיל את הסד"כ'".

"נגל מאשר במאמר שבשיחת מסדרון איתי אמר שלא ניתן אישור למכירת צוללות גרמניות למצרים, איך הוא מסביר את העובדה שמאוחר יותר טען כי כן ידע. הנה: 'לא ידעתי אותו בזמנו כי לא הייתי מעורב בתהליך, אבל אני בהחלט יודע עליו מתוקף תפקידי כראש המל"ל. אז נתניהו לא דייק ואמר 'נגל ידע' במקום 'נגל יודע', באמת אסון".

על ההסתייגות של נגל מאותה שיחת מסדרון אומר דרוקר, כי "זה לא מדויק, שלא לומר מילה קשה יותר. שיחת המסדרון שלנו התקיימה הרבה אחרי שכבר לא היה בתפקיד. אם לא ידע אז על האישור, זאת אומרת שלא יכול היה לגלות עליו מאוחר יותר בתוקף תפקידו כראש מל"ל כי הוא כבר לא היה ראש מל"ל. זה לא הבדל בין 'ידע' ל'יודע', זה הבדל בין אמת לשקר".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים