שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » רדיפת הבנות הדתיות ע"י צה"ל תימשך
ממשלת שמד
אשר תקף את החוק בעניין גיוס בנות: "פתאום נהייתם נטורי קרתא?!" • פרוש: "מדוע ראשי הממשלה מצהירים ואינם מקיימים ואילו בת דתית נחקרת על הצהרותיה"
משה גפני ויעקב ליצמן במליאת הכנסת | צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק שירות ביטחון שמציעה להאריך את הוראת השעה בעניין ההליך שנקבע לביטולו של הפטור שניתן למועמדת לשירות ביטחון המצהירה כי מטעמי הכרה דתית מונעים ממנה לשרת בצה"ל – וזאת בשל יסוד ממשי של הפוקד לאי קיום מהותי של תנאי מהתנאים בהצהרתה או בשל מסירת ידיעה כוזבת, עד ליום כ"ה בסיוון התשפ"ד (1 ביולי 2024).

הארכת הוראת השעה מבוקשת על מנת לאפשר לוועדה לביטול הפטור, שקמה רק לאחרונה, אשר בוחנת את פניית הפוקד, לפעול בהתאם להסדר שנקבע, תוך בחינת יישומו בתקופה זאת. ההסדר שנקבע הוא כחלופה להליך הפלילי שקיים בחוק. לאחר הצבעה שמית תמכו בהצעה 55 והתנגדו לה 50, והיא תועבר לוועדה המסדרת.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מינויה של הוועדה שהרכבה נקבע לפי התקנות, התעכב מסיבות שונות ובכלל זה בשל הבחירות לכנסות ה־21 ,ה־22 וה־23 .בחודש אוקטובר 2020 מונתה הוועדה, ורק לאחרונה החלה לפעול. כדי לאפשר לוועדה לפעול בהתאם להסדר שנקבע בהוראת השעה לפרק זמן סביר שבו ייבחן יישומו של המודל שנקבע בהוראת השעה, מוצע להאריך את הוראת השעה בכשלוש שנים נוספות".

ח"כ משה גפני: "מה אמרה מועצת הרבנות הראשית שהיא הסמכות ההלכתית במדינת ישראל? היא אמרה שזה איסור גמור. מה עכשיו מביאים לנו את החוק הזה? על מה? כשצריך לדקדק דקדוקי עניות האם היא עשתה קידוש או לא עשית קידוש, האם היא כן מסורתית או לא? זה מדינה דמוקרטית? זה איסור של יהרג ובל יעבור. היא לא רוצה להתגייס היא אומרת אסור לי. כל הבסיס שעליו עומד כל העניין הזה הוא בסיס לא חוקי, הוא נגד החלטה של כל הרבנים בישראל".

ח"כ אריה דרעי: "ממנים ועדות עם חוקרים פרטיים, נכנסים לפרטיות הכי עמוקה של האישה הזו. גיור לקבלת אזרחות לא עושים וזה כשאנחנו יודעים שחלק מהם לא שומרים תורה ומצוות, אבל כשזה מגיע לנושא הזה אתם בעד. במדינה מתוקנת כל הנושא של גיוס נשים היה בכלל צריך להיות התנדבותי. לצערי גם מפלגת רע"ם מתגייסת לעניין למרות שזה נגד האידאולוגיה שלה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' התנגד לחוק: "התהליך שעוברות בשנים האחרונות בנות שמבקשות להצהיר ולקבל פטור בשל הצהרה על אמונה דתית הוא בשנים האחרונות מביש משפיל ומבזה. המערכת מפעילה חוקרים פרטיים, מתחקה אחרי אורחות החיים הפרטיים במובנים הכי הכי בסיסיים, בולשת אחרי הבנות בדפי הפייסבוק בתמונות בסטורי ומייצרת ברומטר לא הגיוני לרמת הדתיות. לו חלילה היה מתרחש במדינת ישראל תהליך פולשני פוגעני ומבזה כזה כנגד נשים בכל מישור אחר, הארץ הייתה רועדת".,

ח"כ יעקב אשר אמר: "המילה הכי פופולרית בממשלה הזו היא צבועים. מה רוצה היום ממשלת הפוליטרוקים? הם לא מסתדרים בנושאי ימין ושמאל אז הם הולכים לנושאי דת ומדינה.

"הרי מה הטענות על אותם רבנים "חשוכים" שמגיירים? הטענות שלכם הן מה אתם בודקים יותר מדי, מה אתם כופים, תהיו נחמדים, תהיו ידידותיים, למה אתם הופכים את כל העולים החדשים לשקרנים. לשיטתכם, כל אדם שבא ומצהיר על יהדות – קבלו אותו".

ח"כ אשר המשיך: "מה הטענות שלכם על בתי הדין בנושאי נישואין וגירושין, הדבר הקדוש בתורת הייחוס של עם ישראל? אתם אומרים להם? למה אתם כאלו קפדנים, למה אתם לא מסבירי פנים, מה רוצה הממשלה הזו? לקבוע שכל רב יוכל לגייר בסבר פנים יפות, בלי לבדוק האם באמת מקיימים את ההלכה או לא".

"ואני לא מבין", תקף אשר, "איפה הפכתם להיות נטורי קרתא? אם בת מגיעה ואומרת שהיא עומדת בקריטריונים לפטור מגיוס, אז אתם באים ולוקחים חברות חקירה ובודקים בציציותיהם, לתוך הבתים שלהם ועם החברים שלהם? על מה?

"אם יש רמאים צריך לטפל בהם, אבל אחת שלא רוצה ללכת לצבא והיא לא דתית או מסורתית והיא אומרת טענות שווא הרי גם כשתגיע לצבא היא תשתמט בצורה אחרת. אבל פה אתם מפעילים מערכת שלמה של חוקים ומערכות וועדות, בעוד על שער הכניסה לעם היהודי, נישואים וגירושים, פה פתאום לא צריך ועדות, כאן תהיו מסבירי פנים ותקלו הכל? צבועים נמאסתם!", חתם אשר את נאומו הסוער.

חבר הכנסת מאיר פרוש נאם בפני המליאה ואמר, "גדולי ישראל בדור הקודם וגם גדולי ישראל של הדור הזה יבלחט"א קבעו שהנושא של גיוס בנות הוא מבחינתנו ייהרג ועל יעבור. כעת בחוק ובתקנות ישנם דברים ברורים, בת שמצהירה שהיא לא נוסעת בשבת, ואוכלת כשרות, והצהירה זאת בפני שופט או דיין מקבלת פטור".

"לצערינו בשנים האחרונות, זה לא עובד כך, גם אם היא הצהירה, זה לא מקובל על שלטונות הצבא, למרות שהיא פועלת לפי החוק, היא גם פועלת לפי מה שרבותינו מצפים, אבל בשנים האחרונות יש רפיון ושלטונות הצבא מקשים על בנות שמצהירות שהן שומרות שבת וכשרות".

"דיברנו על כך, נאבקנו, העלנו את זה כמה וכמה פעמים לדיונים, מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ביקשה מחברי הכנסת להתייחס לכך ולפעול, זה לא עזר".

"אך אני רוצה לשאול, מדוע כאשר לפיד הצהיר שלא ייכנס לממשלה שיש בה יותר מ 18 שרים, או כאשר בנט חתם שהוא לא יהיה בממשלה אחת עם לפיד, למה על הצהרה או חתימה שלהם לא חוקרים איך הם עשו, למה הצהרה של לפיד עוברת כך, כאילו הוא לא הצהיר דבר, לא אומר חלילה שצריך לזלזל במה שהבת הצהירה".

את דבריו סיים ואמר, "בת שלומדת בסמינר חרדי, הם מבינים שאין עם מי להתעסק והם נותנים לה את הפטור ללא בעיות, בת שאינה לומדת בסמינר חרדי למרות שפועלת לפי החוק, לא שולחים לה את הפטור, מתחילים לחקור ולדרוש. מה בת צריכה להבין כאשר בנט חותם לעיני כל ישראל, "אני לא אשב בממשלה עם לפיד", או כאשר לפיד מצהיר, "אני לא אלך לממשלה שיש בה נורבגי" ובכ"ז הם לא מקיימים את דבריהם, אז איך הם מעיזים להיטפל לבת שהצהירה שלא נוסעת בשבת, שאוכלת כשרות, והיא פועלת לפי החוק. בושה".

ח"כ אורי מקלב: "אתמול היה חוסר בהירות בוועדה המסדרת לגבי ההבנת השקפת עולמנו בין איסור גיוס נשים לצבא וקבלת הפטור שגודלי התורה לאורך כל הדורות נדרשו לזה באופן פרטני לבין חובת לימוד התורה לבנים ודחיית השירות הניתן להם. – עמדתנו היא שאין דרכה של אישה להילחם ודרכו של הגבר להילחם. בטבע היצירה של האדם אין דרכה של אישה להילחם, ואנחנו שנים רבות ממשיכים את הקביעה הזו שדרכו של האיש להילחם, לא יעזרו כמה אתם תנסו לעמוד כנגד הטבעים שלנו דרכה של אישה היא לא להילחם".

"בחוק זה ישנו נוהג פסול שפוקד יכול להחליט לעצמו את מידת הדתיות – ולכן לא סתם קבעו שמירת שבת אלא בת שלא נוסעת בשבת. – לתת סמכות לאדם שלא מכיר את אורח החיים זהו דבר בעייתי מאוד. היה מקרה של בחורה מילצרה בשבת קודש והפוקד גייס אותה בגלל חוסר הבנה, מלונות שלמים ובתי הארחה רבים מעסקים מלצריות דתיות מאוד בשבת והם בכשרות מהודרת".

"אני שמח לראות שאפילו שרת התחבורה המקדמת את השוויון המגדרי שנים רבות, גם היא מבינה שיש שוני רב בין הגבר לאישה עד כדי כך שהיא מבקשת להתאים את המיזוג ברכבת ישראל לטמפרטורה המתאימה לנשים. – אם הם היו מבינים כי תפקידה של האישה לא בצבא לא היו מביאים את החוק הזה".

השר אלעזר שטרן השיב לדברים: "ח"כ דרעי, אני מתפלא עליך. אתה הראשון שהייתה צריך להגיד, אני קורא למשרד הביטחון לבדוק את ההצהרות האלה. זמרת שרוצה להתגייר אתם אומרים לה קודם תפסיקי את המקצוע שלך, אבל כשאנחנו יודעים על מועמדות שמצהירות מטעמי דת ומצפון אבל אחר כך אנחנו מוצאים שהיא לא כזו, על זה אתה נלחם? את החוק הזה אתם הייתם צריכים להביא, לא אנחנו"

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים