שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » בנט: "הסכם עם איראן יהיה טעות אסטרטגית"
בריאיון בבחריין
ראש הממשלה נפתלי בנט השוהה בימים אלו בבחריין, התראיין הבוקר לעיתון הבחרייני "אלאיאם". בנט, ייפגש היום עם יורש העצר וראש ממשלת בחריין ועם מלך בחריין
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט | צילום: קובי גדעון/ לע"מ

ראש הממשלה נפתלי בנט השוהה בימים אלו בבחריין, התראיין הבוקר לעיתון הבחרייני "אלאיאם". בריאיון התייחס בנט לנושאים העומדים על הפרק, בהם איראן והשלום עם מדינות ערב. בנט, ייפגש היום עם יורש העצר וראש ממשלת בחריין, סלמאן בן חאמד אל-ח'ליפה, ועם מלך בחריין, חמד בן עיסא אל-ח'ליפה, במסגרת ביקורו הרשמי במדינה.

את הריאיון פתח בנט ואמר כי "ראשית, אני מאוד שמח לבקר בבחריין. זהו ביקור ראשון של ראש ממשלה ישראלי בממלכה. אני מבקש להביע את הערכתי הרבה להוד מלכותו, המלך חמד בן עיסא, על הנהגתו האמיצה, שהביאה לכינון היחסים בינינו במסגרת "הסכמי אברהם".

לשאלה מהם הנושאים המרכזיים שיידונו בביקור? ומה הן המשמעויות של התזמון? השיב רה"מ בנט כי "בביקור נדון בשלל נושאים ובהידוק היחסים בינינו בכל התחומים, בכלכלה, בבריאות, בתיירות וגם בביטחון. שני העמים יראו את פירות היחסים בינינו בכל יום".

מה החזון שלך לחיזוק היחסים בין המדינות במישורי הכלכלי, המסחרי, התיירותי, הרפואי והתרבותי, לאור רצונם של שני הצדדים בשלום חם?

"אני רואה את ישראל ובחריין כשותפות קרובות בכל התחומים. שיתוף הפעולה בינינו הוא טבעי. אני מצפה שהסחר בינינו יגדל משמעותית, כפי שגדל – למשל – עם האמירויות. אני מצפה שהיקף התיירות יגדל, כמובן אחרי שהקורונה תחלוף, ובעיקר, אני שואף לכך ששני העמים יכירו זה את זה טוב יותר: בביקורי משלחות, בפעילות תרבותית משותפת ועוד. אנחנו רוצים שלום חם מאוד עם בחריין".

בחריין וישראל חתמו מוקדם יותר החודש על הסכם ביטחוני. בחריין היא המדינה הערבית השנייה, אחרי מרוקו, שחותמת על הסכם כזה עם ישראל. להערכתך, מהי החשיבות של ההסכם הזה, במיוחד בכל הקשור לאיסוף מודיעין?

"ישראל ובחריין מתמודדות שתיהן עם אתגרי ביטחון גדולים, שנובעים מאותו מקור – הרפובליקה האיסלאמית באיראן. איראן מערערת את היציבות בכל האיזור. היא תומכת בארגוני טרור הפועלים באיזור שלכם ובאיזור שלנו, במטרה אחת – להרוס את המדינות המתונות, הדואגות לעמיהן, ליציבות ולשלום, ולהציב במקומן ארגוני טרור צמאי דם. אנו לא נאפשר זאת. אנו נלחמים באיראן ובשלוחותיה באיזור כל יום, ונסייע לידידינו בחיזוק השלום, הביטחון והיציבות אצלם ככל שנתבקש".

לראשונה, ישראל משתתפת בתרגיל IMX, אותו מוביל הצי החמישי האמריקאי, לצד מדינות שאין לה איתן יחסים דיפלומטיים. מהן המשמעויות של השתתפותה בתרגיל? האם ישראל היא היום שותפה מרכזית בהגנה הימית ובמלחמה בפעולות הלא-חוקיות שנעשות במימי המפרץ, במסגרת כוחות המשימות המשותפות שהועברו לשם מאירופה?

"ישראל היא כוח צבאי-איזורי משמעותי ויש לה יכולות מבצעיות חסרות תקדים באוויר, בים וביבשה. אנו מעוניינים להרחיב את שיתוף הפעולה שלנו עם ידידותינו באיזור בכדי לחזק את היציבות והביטחון בו".

באשר לתכנית הגרעין האיראנית, דיווחים בתקשורת ציינו שישראל העבירה לממשל האמריקאי שלא להגיע להסכם עם איראן על תכניתה הגרעינית. באילו נושאים הממשלה שלך מסכימה עם הממשל האמריקאי ובאילו היא אינה מסכימה איתו, אם ניקח בחשבון שממשל ביידן קרוב אליכם יותר משהיה לממשלתו של רה"מ לשעבר נתניהו?

"הנשיא ביידן הוא ידיד אמת של ישראל מזה למעלה מ-50 שנה והוא מבין היטב את צרכי הביטחון שלנו. אנו סבורים שהסכם עם איראן יהיה טעות אסטרטגית, משום שהוא יאפשר לה לשמור על יכולותיה הגרעיניות ולקבל מאות מיליארדי דולרים, שיתדלקו את מכונת הטרור שלה, שפוגעת בכל כך הרבה מדינות באיזור וגם בעולם".

ראש האגף האסטרטגי בצה"ל, אלוף טל קלמן, אמר בראיון שנתן לעיתון "אלאיאם", כי הקמת ברית כדוגמת נאט"ו, שתכלול את המדינות המתונות – ישראל, בחריין, האמירויות, ירדן, מצרים, יוון ומדינות אחרות שאולי יצטרפו אליהן – לשם התמודדות עם מה שהוא כינה "כוחות הרשע" בהנהגת איראן. האם הדבר הזה קורה עכשיו, במיוחד לאור הפעילות הדיפלומטית הצבאית הישראלית באיזור?

"בשנים האחרונות אנו מהדקים את שיתוף הפעולה הצבאי שלנו עם מדינות באיזור, ערביות ולא ערביות. כולנו מבינים שאנו מתמודדים עם אותם איומים, אז מדוע שלא נפעל יחד כדי לבלום אותם? ישראל היא מדינה חזקה שניתן לסמוך עליה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים