שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » נומה: "מספר המאושפזים החרדים נמוך יחסית"
תדרוך
האלוף (במיל') נומה בתדרוך לכתבים: "מספרם של המאומתים במגזר החרדי זינק פי שלושה. מוקדם לקבוע מסקנות בקשר למוטציה"
ממונה הקורונה לחברה החרדית האלוף במיל' רוני נומה | צילום: טל עוז / משרד הביטחון

ראש הדסק החרדי ב'מגן ישראל', האלוף במיל' רוני נומה, קיים היום (ראשון) תדרוך לתקשורת במהלכו חשף נתונים מטרידים על מצב התחלואה והתמותה במגזר החרדי. "אחרי שבועות של ירידה בתחלואה, אנחנו רואים עלייה בכל המדדים. ביממה האחרונה – מתוך 2,514 מאומתים מכלל האוכלוסייה, כרבע מהם חרדים (796) ו-724 בחברה הערבית".

על פי הנתונים שהציג נומה במהלך התדרוך, מבין הבדיקות שנערכו אחוז החיוביים זינק פי שלושה במהלך שלושת השבועות האחרונים. "לפני 3 שבועות היינו על כ-5 אחוז חיוביים מהמגזר, עכשיו המצב הוא 15 אחוז זאת לעומת 14 אחוז בציבור הכללי, ו-11 בחברה הערבית"

למרות העלייה במגזר החרדי במספר המאומתים, מספר המאושפזים עדיין נמוך יחסית, אולם נומה לא מתרשם. "8 אחוז מכלל המאושפזים הם חרדים, 30 אחוז ערבים והשאר מהמגזר הכללי, אבל חובה לזכור כי בחברה החרדית יש כידוע אשפוזי בית ולכן אני מעריך שאחוז החולים החרדים בפועל הוא גבוה יותר, 10-12 אחוז להערכתי".

נתונים מפתיעים שחשף נומה עוסקים בפילוח התחלואה בתוך המגזר החרדי: "רוב התחלואה בחברה החרדית (כ-65%) היא בגילאים הצעירים – 10-19. מדובר בשינוי של מה שהכרנו עד כה, מאחר ובעבר עיקר התחלואה הייתה בטווח הגילאים 0-34, עם פי שניים חולים בנים לעומת בנות. כיום במצב השתנה, בנות הן כמחצית מכלל החולים, רק בגיל 10-16 יש יותר בנים חולים, ובגילאי 17-24 יש לראשונה קצת יותר בנות חולות מאשר בנים".

בנוגע לנתוני התמותה, חשף האלוף נומה כי 11% מכלל הנפטרים הינם מהחברה החרדית ומספרם עומד על כ-368 ל"ע.

במהלך התדרוך נשאל נומה האם הזינוק בתחלואה נובע מהמוטציה הבריטית, "העניין נבדק, אבל אנחנו לא נדע בוודאות עד שלא יגמרו כלל הבדיקות של ריצוף גנטי" השיב נומה והוסיף "מתוך 94 דגימות התגלו 18 חיוביות למוטציה הבריטית. מתוך 18 הבדיקות החיוביות, 13-14 הם מתוך הציבור החרדי. אבל אלה מספרים קטנים ומחכים ל-400 דגימות נוספות מכל הארץ ואז נוכל להגיד משהו יותר מבוסס, צריך סבלנות ואני ממליץ לא להסיק מסקנות".

האלוף נומה התייחס במהלך התדרוך גם לשיחת היום: מוסדות החינוך. ראש הדסק החרדי אמר "לא אומר מה קורה בדיוני קבינט, אבל הכל גלוי. היה רצון אמיתי שמערכת החינוך תישאר בסוג של תפקוד, אבל יש קשיים גדולים ולא מצליחים למצות את הסגר. צריך לחשוב על כל האסטרטגיה מחדש".

על הטענה לפיה אין הדבקה במערכת החינוך הסביר כי רוב האוכלוסייה של מערכת החינוך היא א-סימפטומטית. כלומר הילד יכול להידבק, לאחר מכן להדביק את הורים וההנחה היא שההדבקה בוצעה בתוך המשפחה בלי לדעת שהמקור הוא במערכת החינוך. "ראינו מה קרה בסוכות", אמר נומה", "החופשה הובילה לבלימה בתחלואה במגזר החרדי… סגירה של מערכת החינוך תוריד את התחלואה, באופן חד משמעי, גם בציבור החרדי. צריך להגיד את זה ביושר. אם רוצים בלימה צריך לעצור את מערכת החינוך. אפשר לא לבלום ולהמשיך עוד חודשיים אבל יהיה לזה מחיר של תמותה".

בנוגע לאכיפה חלקית וקיום הלימודים במוסדות החינוך החרדיים, גם בערים אדומות וכתומות, אמר נומה כי "משרד החינוך מודע לכך, המשטרה מודעת לכל הדברים האלה ויש הערכת מצב יומית. לצערי האכיפה בחלק המקומות היא לא מספיק יעילה". כשנשאל האם היעדר האכיפה נובע מסיבות פוליטיות השיב: "בוודאי הדברים האלה משפיעים. בוודאי שהדברים האלה קשורים. הא בהא תליא – כולנו בתוך מערכת מורכבת של בחירות והדברים האלה משפיעים. מי שאומר שזה לא משפיע – חוטא לאמת". עם זאת הוסיף נומה ואמר "ההמלצה שלי לציבור היא – קחו אחריות. אתם יודעים מה מצב התחלואה ואני לא צריך לספר לאף רב מה המצב בקהילה. כל רב יודע כמה חולים קשה, והאנשים יודעים מה צריך לעשות. צריך אחריות אישית, אחריות משפחתית ואחריות קהילתית".

בניגוד לסגרים הקודמים בהם נשמעו דרישות לסגור את בתי הכנסת, הפעם המצב מעט שונה. לדברי נומה: "בתי הכנסת לא התגלו כמוקד של הדבקות, כי התפילות קצרות יחסית וזה זה לא כמו ראש השנה ויום הכיפור שנמצאים ימים שלמים. קראנו לציבור להתפלל בחוץ, והיו כאלה שיצאו החוצה. אבל אם יהיה סגר מהודק, אני מניח שיהיה מגבלות גם על תפילות במקומות סגורים".

נושא נוסף שעלה במהלך הדיון הוא 'מתווה הישיבות' לאחר שבימים האחרונים התגלו עשרות מאומתים בהיכלי הישיבות. לדברי נומה: "למרות הטענות על קריסת מתווה הישיבות, מתחילת זמן חורף, היו כאלף מאומתים מתוך 42 אלף תלמידים. נכון להבוקר יש 495 מאומתים, שמרוכזים ב-12 ישיבות, מתוך מאות ישיבות שבמתווה. אלה לא המספרים שחווינו בגלים הקדומים ואין צורך להיכנס לפאניקה.

"מה שהשתנה היא השיטה – כאשר תלמידים חוזרים מהבית הם נדגמים בסקר, בלי קשר לסימפטומים. בגלל מצוקה בבדיקות ובמעבדות, צמצמנו את כמות הבדיקות בישיבות, ומפעילים את משאב הבדיקה בעיקר לטובת קטיעה.

"זה העלה את אחוז החיוביים ל-17, אבל התחלואה בישיבות היא תחת שליטה. היינו שמחים לחזור למספרים של לפני חודש, אבל קצת יותר מ-500 מאומתים, כולל אירוע נוסף שנמצא כעת בבדיקה, לא מצריך הפסקה של לימודים בישיבות". אמר.

נומה גם נקב בסיבות לעלייה בתחלואה בתוך הישיבות: "זו תוצאה של תחושת שאננות בגלל הטענות על 'חיסון עדר' כשלכך נוסף מבצע החיסונים, ותחושה שהמגיפה מאחורינו. בחלק מהישיבות הקפידו על מסכות, פיזרו אנשים ולא ריכזו אותם בבית מדרש, אבל כשמפסיקים להקפיד – אין חוכמות וחוטפים".

בנוגע למבצע החיסונים בכללותו, אמר נומה כי הוא "מלא הערכה למנהיגות הציבור החרדי שמוביל בתהליך החיסון, חרף כל האתגרים והחששות. מנהיגים התחסנו ואני חושב שזה תהליך מבורך. העניין הוא שצריך זמן. לכן חשוב לכופף את רמת התחלואה, כדי שכמה שיותר מקבוצת הסיכון יצליחו להתחסן. יש אמנם בעיה נקודתית בביצוע החיסונים בביתר עילית ואלעד, ואני מקווה שנצליח לפתור את זה בימים הקרובים, ונראה את המספר של מתחסנים כמו בירושלים, בני ברק, בית שמש, ואשדוד".

לסיום נשאל נומה בנוגע לדרכונים הירוקים המופעלים באמצעות יישומים חכמים, דבר העלול לפגוע במגזר החרדי. נומה חשף כי ישנו פתרון גם לבעלי מכשירים כשרים, ולפיו בעל המכשיר יחייג למספר ויקבל משוב.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים