שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » רוסיה החזירה את השגריר מוושינגטון
משבר ביחסים
בצעד חריג ביותר הודיעה מוסקבה כי הורתה לשגריר שלה בוושינגטון לשוב הביתה להתייעצויות על עתיד היחסים בין המדינות: "רוצים למנוע הידרדרות שאין ממנה דרך חזרה"
ולדמיר פוטין וג'ו ביידן | צילום: David Lienemann, הבית הלבן

רוסיה הודיעה הערב (רביעי) בצעד חריג ביותר כי היא מחזירה את השגריר שלה בארצות הברית להתייעצויות במוסקבה, זאת לאחר שמוקדם יותר היום נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כינה את נשיא רוסיה ולדמיר פוטין "רוצח" ואמר כי "פוטין ישלם על הניסיון שלו להתערב בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2020".

במוסקבה, הקרמלין אמר היום כי הוא יגיב על הסנקציות האמריקניות הצפויות. דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, הכחיש כהרגלה של רוסיה את הטענות להתערבותה בבחירות במדינות זרות ואמר כי הן "לא מבוססות". לדבריו, הן יפגעו עוד יותר ביחסים הבילטרליים.

בהודעה מטעמו של שגריר רוסיה בוושינגטון אנטולי אנטונוב נכתב כי "העיקר מבחינתנו הוא לבחון דרכים לתיקון היחסים בין רוסיה לארה"ב שנמצאים במצב קשה". משרד החוץ הרוסי הוסיף כי "וושינגטון הביאה את היחסים למבוי סתום בשנים האחרונות ואנחנו מעוניינים למנוע מצב בלתי הפיך, במיוחד אם האמריקנים לא מזהים את הסכנה במצב זה".

בתוך כך, ארה"ב מרחיבה את הסנקציות נגד רוסיה בענייני הייצוא, זאת בשל המאסר של מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני. וושינגטון אמרה כי הסיבה לצעדים אלה בשל "שימוש בנשק כימי וביולוגי" מצד הרוסים. כזכור, נבלני הורעל באוגוסט האחרון על ידי גז עצבים מסוג "נוביצ'וק" שהוטמן בבגדיו על ידי סוכנים של שירות הביטחון הפדרלי הרוסי. הסנקציות יתמקדו בייצוא ביטחוני, בתעופה האזרחית ובענייני החלל ויהיו עד ה-1 בספטמבר.

התקרית מגיעה לאחר שהיחסים בין ארצות הברית לרוסיה כבר נמצאים בשפל שלא היה מאז מלחמה הקרה, וביידן כבר אישר סנקציות על בכירים ברוסיה שהיו מעורבים בניסיון החיסול ובכליאתו של מנהיג האופוזיציה.

עם זאת, ביידן, המכיר את פוטין מקרוב עוד מימיו בתור סגן נשיא ארצות הברית מ-2009 ועד 2017, ציין כי ייתכנו שיתופי פעולה עם רוסיה במקרים שלשתי המדיניות יהיו אינטרסים משותפים, כמו האמנה על נשק גרעיני שהוארכה בתחילת השנה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר היום כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוא "רוצח" וכי הוא ישלם את המחיר על ההתערבות בבחירות לנשיאות האחרונות. "אתם תראו בקרוב", אמר בריאיון לרשת ABC, בשאלה על התגובה הצפויה.

ביידן חשף כי שוחח עם פוטין בחודש ינואר, לאחר כניסתו לבית הלבן והזהיר אותו מההשלכות הצפויות בעקבות ההתערבות: "הייתה לנו שיחה ארוכה, אני מכיר אותו יחסית טוב וגם אמרתי לו את זה, 'אנחנו מכירים האחד את השני, אם יקבע שאתם מעורבים, תהיה מוכן לתוצאות".

בהתייחסות לנושאים שבהם לשני הצדדים יש אינטרס הדדי לעבוד יחד, אמר: "אפשר ללכת וללעוס מסטיק בו-זמנית". את הדברים ייחס בעיקר להחלטתו להאריך את הסכם פירוז הנשק הגרעיני עם רוסיה. על דיווחים ברויטרס, ביידן אמר כי "הוא לא חושב שלמנהיג הרוסי יש נשמה".

על פי הדו"ח של סוכנויות הביון והמודיעין האמריקניות, רוסיה ניסתה להתערב בבחירות 2020, ופעלה במטרה "להשמיץ את ג'ו ביידן ואת המפלגה הדמוקרטית, לחזק את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, לפגוע באמון הציבור בהליך האלקטורלי ולהחריף את המחלוקות הסוציו-פוליטיות בארה"ב".

לפי המודיעין האמריקני הרוסים הפיצו "טענות מטעות ובלתי מבוססות" נגד ביידן, שלבסוף ניצח במירוץ. "אנחנו מעריכים שהמנהיגים הרוסים העדיפו שטראמפ ייבחר לכהונה נוספת, למרות שמבחינתם חלק מהמדיניות של הממשל שלו הייתה אנטי-רוסית. יש לנו אמון גדול בהערכה הזאת", נכתב בדו"ח שפרסמה לשכתה של ראש המודיעין הלאומי אבריל היינס.

על פי הדו"ח, הנשיא פוטין "ככל הנראה ניהל" את מאמץ ההתערבות בבחירות. אחת הדרכים שנחשפה על ידי הדו"ח היא קשר בין הפוליטיקאי האוקראיני אנדריי דרקאץ', שידוע כי פיקח על מאמץ הפצת פייק ניוז פרו רוסי בארצות הברית ובין שירותי המודיעין הרוסיים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים