שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » רופאים ברמב"ם נדרשו לנתח "תוך 20 דקות"
אינפלציה של ניתוחים
שערוריית ניתוחי סרק מרחפת על בכירים בבית החולים רמב"ם • "הרופאים הונחו לשלוח לניתוח כל מקרה של סינוסיטיס, בניגוד למוסכמות, בו מבוצע ניתוח רק כשהטיפול נכשל"
בית החולים רמב"ם חיפה | צילום: צילום: aquatarkus, שאטרסטוק

דרמה בקרב ההנהלה הבכירה בבית החולים רמב"ם בחיפה, לאחר שבימים האחרונים נחשפה פרשה בה היו מעורבים לכאורה בכירים בצוות הרפואי שנהגו לשלוח מטופלים לניתוח סינוסים FESS , ללא כל הצדקה ורק בשל העובדה כי הוא נחשב לריווחי יותר על ידי בית החולים, מבחינת התגמול.

התחקיר, שהתפרסם ב'הארץ', מתאר שורה ארוכה של מעשים העולים לכדי קלות ראש וזילות בשיקול הדעת של הצוות הבכיר במחלקת 'אף אוזן גרון' ו'ניתוחי ראש-צוואר' ברמב"ם, אשר בניגוד להדמיה והדיאגנוזה המקצועית שלחו מטופלים לעבור ניתוחי סרק. התחקיר מצא עוד, כי מתמחים שהציגו בפני המטופלים את הסיכונים הכרוכים בניתוח הועמדו בפני סנקציות על ש'העזו' לדבר יותר מדי.

כוכבי השערוריה, כך לפי 'הארץ', הם פרופ' זיו גיל, אשר ב-2012 מונה לעמוד בראש מחלקת 'אף אוזן גרון' בבית החולים, וד"ר דימיטרי אוסטרובסקי שכיהן כראש תחום אף וסינוסים וכירורגיית ראש.

על פי הדיווח, פרופ' גיל מנתח רב־זכויות ומומחה בהסרת גידולים מורכבים, קיבל לידיו מחלקה עם נפח פעילות מתון, ובתוך זמן קצר הפך אותה למחלקה תוססת ורווחית. הדרך לשם, כפי שעולה מתחקיר 'הארץ', היתה חסרת מעצורים, באמצעות 'דחיסת' עוד ועוד ניתוחי סינוסים קצרים ויקרים, אותם ביצעו בשיטת הסרט הנע.

הם אימצו פרוצדורה אגרסיבית, בזו לספרות המקצועית והשתיקו רופאים שניסו להביע התנגדות. גיל מצדו עומד על כך שהניתוחים במחלקה שלו נעשו תמיד ממניעים רפואיים טהורים. לתחושתו, הטענות נגדו מתודלקות על ידי קומץ רופאים שהכנסתם נפגעה לנוכח ההצלחה של רמב"ם.

אחד המתמחים חשף במהלך העבודה על התחקיר על ד"ר אוסטרובסקי, כי "היו חולים ששאלו שאלות, לא היו בטוחים בהליך הרפואי המפתיע אליו נדרשו. יצא שהייתי מסתכל על ההדמיות שלהם ורואה שהכל בסדר ואין מה לנתח. מי שניסה להגיד משהו היה חוטף מאוסטרובסקי צעקות. הוא לא אהב שרופאים אומרים מה שהם חושבים".

מומחי 'אא"ג' שהשתתפו בתחקיר נחשפו גם הם למקרים דומים: "הגיע אליי מטופל שעבר ניתוח FESS ענק וכשהסתכלתי בסי־טי שלו מלפני כן גיליתי שהוא היה צריך מקסימום תרסיס לאף", סיפר מומחה לאף אוזן גרון באחד מקופות החולים בארץ. רופא אחר שפגש מטופל שחייו היו בסכנה סיפר: "הוא נזקק לניתוח פשוט, אבל עשו לו FESS מורכב והוא הגיע לטיפול נמרץ עם דלקת קרום המוח".

כאמור, ניתוח סינוסים המכונה FESS, הוא ניתוח רווחי במיוחד, קצר ויקר: 41 אלף שקל להליך שיכול להימשך שעה וחצי. אלא שעל פי התחקיר זיו ועמיתיו דחסו ניתוחים אותם ביצעו בשיטת סרט נע — לפעמים 20 דקות לניתוח. "לגיל היתה מנטרה — 'תוך 20 דקות' — והוא היה חוזר עליה שוב ושוב", סיפרו הרופאים. שניים מהם העידו, כי הונחו לשלוח לניתוח כל מקרה של סינוסיטיס, בניגוד למוסכמות בשדה הקליני, בו מקובל להפנות לניתוח רק כשהטיפול התרופתי נכשל, ורק אם בדיקת סי־טי מגלה ממצאים רלוונטיים.

יצוין, כי הרמזים הראשונים לכך שמשהו לא בסדר הופיעו ב–2016. כאשר קופות החולים החלו לשים לב כי הם נדרשים לתשלומים גבוהים וחריגים מצד בית החולים. כך למשל, מקור בהנהלה הראשית של 'כללית' סיפר: "פתאום היתה תחושה שכל מי שגר מצפון לתל אביב צריך ניתוח סינוסים – המספרים היו מטורפים".

"ערערנו בפני הנהלת רמב"ם על החיובים הרבים, חלקם התקבלו. אלא שהמספרים המשיכו לזנק. התחלנו לבדוק לעומק, עברנו על ניתוחים, היסטוריה רפואית, בחנו את מכתבי השחרור. התברר, כי אצל חלק מהחולים אפשר היה לא לעשות את הניתוח בכלל".

מרמב"ם נמסר בתגובה, כי "כבר שנים רבות שהמנתחים הבכירים בתחום הסינוסים, דימיטרי אוסטרובסקי וזיו גיל, לא מנתחים מחוץ לרמב"ם, לא בבתי חולים פרטיים ולא בחו"ל. כל מרצם מושקע ברפואה הציבורית".

עוד נמסר, "אנו דוחים מכל וכל את הטענה בכתבה המקשרת בין כמות הניתוחים המבוצעת ברמב"ם לחוסר נחיצותם. מדובר בטענה שקרית שהיא לשון הרע. כל ניתוח שמתקיים ברמב"ם עומד בתנאי בסיסי: רופאי קופות החולים מאשרים אותו טרם ביצועו, כך גם לא מבוצעים ברמב"ם ניתוחי FESS ללא הדמיה".

באשר לעלות הניתוח, הגיבו ברמב"ם, כי "בתי החולים הציבוריים מקבלים רק חלק מהתעריף הרשמי של משרד הבריאות, עקב הנחות מובנות. יתרה מכך – ככל שבית החולים מבצע יותר ניתוחים, כך גדלה ההנחה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים