שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » רופאים שיורידו מינון לתרופות יואשמו בפלילים
בשורה לחולים
מדובר בעבירה פלילית של מתן תרופה בניגוד למינון שבו היא רשומה כחוק וכן תביעות של רשלנות רפואית שעלולות להיות מוגשות נגדם ונגד קופות החולים
רופא. אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

העמותה הישראלית לסרטן ריאה התריעה בפני מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, כי האישור חסר התקדים שנתן לקופת חולים כללית להפחית מינונים של תרופות לחולי סרטן הריאות וסרטן העור עלול להביא לכך שהרופאים יהיו מואשמים בעבירה פלילית וכן ייתבעו בתביעות אזרחיות. זאת בעקבות חשיפת פרשן וכתב הבריאות של "ישראל היום", רן רזניק לפיה רופאים מורידים מינון מהתרופות לחולי סרטן.

מדובר בעבירה פלילית של מתן תרופה בניגוד למינון שבו היא רשומה כחוק וכן תביעות של רשלנות רפואית שעלולות להיות מוגשות נגדם ונגד קופות החולים.

ההתרעה יוצאת הדופן הועברה בהמשך לדיון המיוחד שהתקיים ביום שלישי שעבר בוועדת הבריאות של הכנסת על האישור חסר התקדים של פרופ' אש לקופ"ח כללית, להכתיב באופן גורף לרופאים האונקולוגים לתת לחולי סרטן הריאות וסרטן העור מינונים מופחתים של תרופות יקרות שמתוקצבות במלואן בסל התרופות.

זאת, בניגוד להמלצות ועדה מקצועית שמשרד הבריאות עצמו הקים, בניגוד לרישום החוקי של התרופה במשרד הבריאות ולמינון שרשום בסל התרופות, וגם למרות ביקורת נוקבת של חלק מבכירי האונקולוגים בארץ.

בחוות דעת משפטית מנומקת התריע עו"ד ד"ר מתן גוטמן בשמה של העמותה, שהאישור שנתן פרופ' אש הוא "בלתי חוקי ובלתי חוקתי ומדובר בעמדה חסרת תקדים והתערבות בוטה ואסורה בשיקול דעת של הרופא המטפל, במתן היתר שלא כדין לקופת חולים לסטות מעקרון הרישום הקבוע בפקודת הרוקחים".

עוד כתב עו"ד גוטמן כי מדובר "ביצירת הפליה בין חולים מקופות שונות, בהתעלמות מעמדת גורמי המקצוע ומתן היתר לשילוב של שיקולים כלכליים במתן שירותי בריאות שכבר הוכללו בסל הבריאות, ויש להם מקור תקציבי מאושר".

עו"ד גוטמן, מומחה למשפט מנהלי, דיני זכויות אדם ודיני מינהל תקין באוניברסיטת רייכמן בהרצליה, דרש ממשרד הבריאות לגנוז את ההנחיות, והודיע כי אם הדבר לא ייעשה, תעתור העמותה לבית המשפט.

בחוות דעתו מתריע עוד גוטמן כי "התרופה הנדונה והמינון שלה יכולים להוות הבדל שבין חיים למוות לחלק מהחולים בסרטן הריאה, ומתן מינון נמוך לפי משקל, שעה שכל המחקרים מלמדים כי המינון הקבוע הוא האפקטיבי ביותר, פוגעים בזכות החוקתית של החולים לבריאות ופגיעה זו אינה חוקתית, אינה מידתית ואינה סבירה".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "טיוטת חוזר מנכ"ל המשרד גובשה על ידי גורמי המקצוע במשרד הבריאות ולאחר קבלת חוות דעת מוועדה מקצועית שמונתה לעניין זה. חוות הדעת המצורפת תיבחן ותישקל יחד עם שאר ההערות לטיוטת החוזר".

מכללית נמסר בתגובה כי "ועדה בלתי תלויה שכללה את בכירי האונקולוגים בישראל וראשי משרד הבריאות קבעה בתום עבודת מטה מאומצת ויסודית, כי יש להתיר את שתי השיטות על פי משקל ובמינון קבוע".

עוד נמסר כי "כל המחקרים בתרופה טרם רישומה נעשו על בסיס מינון לפי משקל. תת ועדה של משרד הבריאות קבעה כי יצרנית התרופה אילצה למעשה להשתמש במנות שהינן כפולות, של 100 מ"ג, כשהוציאה מן השוק אמפולות של 50 מ"ג. משרד הבריאות פרסם טיוטת חוזר המצדדת בעמדת הכללית וקובע כי זכותה ואף חובתה של קופת החולים לקבוע מדיניות טיפול רפואית מחייבת לצוותים הרפואיים, ובכלל זה את זכותה לקבוע משטרי טיפול ומינון תרופתיים, תוך קביעת מדיניות רפואית מושכלת, הנשענת על אדנים מקצועיים מוצקים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים