שיתוף
תגובות
בריאות » דיאטה ותזונה נכונה » רוצים לרדת במשקל? לכו לישון
תזונה ודיאטה
לרוב אנחנו חושבים שכדי לרדת במשקל, אנחנו צריכים לעשות דיאטות רעב, או לצום, או כושר, אבל רובינו לא יודעים שבלי מרכיב אחד ביום יום, אנחנו יכולים לעבוד לשווא..
שינה איכותית | צילום: LightField Studios, שאטרסטוק

פעם חשבו כולם שכדי לרדת במשקל מספיק לעשות יותר פעילות גופנית ולסגור את הפה, אך כיום ידוע כי ישנו קשר ישיר בין חוסר שינה או שינה בלתי מספקת לבין עלייה במשקל או חוסר יכולת לרדת במשקל.

אז מדוע שינה כל כך חשובה לבקרה ואיזון של המשקל? התשובה היא מכמה סיבות, הסיבה הראשונה היא שככל הנראה מחסור בשינה גורם לנו לעלייה בתיאבון, וכן לבחירה במזונות עתירים בשומן ובסוכר. במחקר מהשנה האחרונה נמצא כי בזמני חוסר שינה ככל הנראה מתרחשת עלייה במולקולות הקשורות למערכת האנדו-קנבינואידית בגוף. מערכת זו קשורה לשליטה בתיאבון, ובמשך שנים רבות חוקרים את הקשר בין מערכת זו להשמנה ולשליטה בתיאבון. לפיכך, רמות גבוהות של מולקולות הקשורות למערכת זו עלולות לגרום לחוסר שליטה בתיאבון, ואי לכך, לעלייה במשקל. בנוסף, החוקרים מצאו כי רמת מולקולות זו היו גבוהות בעיקר בשעות אחר הצהריים המוקדמות (שעות שלא סתם לרבים מן האנשים הן שעות קשות יותר).

הסיבה השנייה היא שמחסור בשינה אף גורם להשפעה על הורמונים הקשורים לוויסות התיאבון והאכילה. בעיקר מדובר על ירידה ברמות הלפטין (הורמון שכאשר רמותיו גבוהות גורם לירידה בתיאבון), ולעלייה ברמות הגרלין (הורמון שכאשר רמותיו גבוהות תורם לעלייה בתיאבון). חוסר שינה אף קשור להשפעה על רמות הקורטיזול בגוף, הורמון המופרש מבלוטת האדרנל. כאשר קיים חסך כרוני בשינה רמות הקורטיזון עולות, דבר אשר עלול להגביר את התיאבון ולעלייה בשומן הבטני, שכן לקורטיזול תפקיד ב"פיזור" השומן בגוף ולעלייה בכמות השומן הבטני (שומן אשר פוגע יותר בבריאות בשל העובדה שמתרכז סביב איברים פנימיים).

קיימים מחקרים נוספים אשר קושרים בין חוסר שינה לירידה ברגישות לאינסולין, גורם נוסף אשר עלול להוביל לעלייה במשקל בשל התפקיד שהאינסולין משחק בבקרת הגלוקוז (סוכר) בגוף. הסברים נוספים לעלייה במשקל בשל חוסר שינה קשורים לסיבות התנהגותיות כגון העובדה שכאשר אנו עייפים הרגש הדומיננטי השולט הינו עצבנות. רגש שלילי שבמחקרים נמצא כי מעודד אכילת יתר.

בנוסף כאשר אנו עייפים האנרגיה שלנו להחזיק את השמירה על המשקל פוחתת וכתוצאה מכך נקפיד פחות על האכילה וננשנש יותר. כמו כן, כאשר אנו עייפים, ומעוניינים להישאר ערים, פעמים רבות אף נשתמש באוכל/נשנוש על מנת "להחזיק מעמד", והבחירה הטבעית במקרה כזה תהיה במאכלים פחות בריאים, כאלו אשר עתירים בפחמימות, שומן וקלוריות. מחקר שנעשה לאחרונה מצא כי הקפדה על הוספת שעת שינה אחת (המחליפה שעת עירנות בשעות בהן אמורים לישון), תורמת להפחתה של 6% מסך הקלוריות הנאכלות ביום, ועקב כך יכולה לתרום לירידה של כ- 7 ק"ג בשנה בממוצע!

אז האם נכון לבריאותינו לא לצאת מהמיטה? ממש לא! מחקרים מראים כי לגופינו מספיק בין 7-8 שעות שינה כדי לשמור על מנת לשמור על בריאות הגוף והנפש. לפיכך, כבו את האורות, הימנעו משתיית משקאות המכילים קפאין בשעות מאוחרות, השתדלו לא לאכול ארוחות כבדות בלילה (שכן אלו לרוב מפריעות לשינה טובה), והיו מודעים לעובדה כי לשינה טובה יש חלק קריטי ומשמעותי בירידה שלכם במשקל, לילה טוב.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים