שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » ריבלין יקיים את סבב ההמלצות ביום שני הבא
עד רביעי
ריבלין יקיים את סבב ההתייעצויות ביום שני ומלאכת הרכבת הממשלה תוטל על אחד המועמדים עד ליום רביעי. מנכ״ל בית הנשיא שיגר מכתבים רשמיים לנציגי הסיעות
ראובן ריבלין | צילום: Roman Yanushevsky, שאטרסטוק

נשיא המדינה יקיים ביום שני הבא את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת ולאחריו יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת שיסכים לכך – כך נמסר מבית הנשיא. בתום סבב ההתייעצויות, יזמן הנשיא אליו במידת הצורך, את המועמדים הרלוונטיים להרכבת ממשלה כפי שיעלו מהמלצות כלל הסיעות.

מנכ״ל בית הנשיא הראל טובי שיגר היום (שני) מכתבים רשמיים לנציגי הסיעות והודיעם כי נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין יקיים את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת, ביום שני, כ"ג ניסן תשפ"א, 5.4.2021, וכי מלאכת הרכבת הממשלה תוטל על אחד המועמדים עד ליום רביעי, כ"ה ניסן תשפ"א, 7.4.2021.

למחרת סבב ההתייעצויות אצל הנשיא, ביום שלישי, תפתח הכנסת ה-24 את מושבה הראשון. מרגע החלטת הנשיא על זהותו של מי שיקבל את המנדט להרכבת הממשלה, יהיו ברשותו של המועמד 28 ימים להציג בפני ריבלין קואליציה שמונה לפחות 61 חברי כנסת. במידה וידרוש המועמד, יוכל לקבל ארכה של 14 ימים במידה ולא יצליח להרכיב ממשלה ב-28 הימים הראשונים.

אם תעבור התקופה שניתנה לו ולא עלה בידו להרכיב ממשלה, הנשיא צפוי לקיים סבב התייעצויות נוסף, שבסופו יטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר לתקיפה של 28 ימים נוספים – או להחזיר את המנדט לכנסת ולהודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה. המנדט יכול לחזור לכנסת גם אחרי 28 הימים של המועמד השני שקיבל את המנדט, אם לא יצליח להקים ממשלה בתקופה שהוקצבה לו.

אם הנשיא יודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה, נפתחת תקופה של שלושה שבועות שבה 61 חברי הכנסת יכולים לבקש מהנשיא בכתב להטיל את התפקיד על ח"כ לבחירתם, ויעמדו לו 14 ימים להרכבת ממשלה. אם לא תורכב ממשלה עד סוף תקופה זו, הכנסת תתפזר לפני תום הכהונה לבחירות חמישיות.

מוקדם יותר היום הודיע יו"ר ש"ס, כצפוי, כי בכוונתו להמליץ לנשיא להטיל את המנדט על ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ש"ס תמליץ על בנימין נתניהו כראש הממשלה כפי שהתחייבה במערכת הבחירות ותפעל להקמת ממשלה ימנית שתשמור על הזהות היהודית של המדינה ותפעל למען השכבות החלשות", אמר דרעי. עוד ציין כי הוא קורא "לכל מפלגות הימין, בעיקר לימינה ולתקווה חדשה, להתעלות מעל כל השיקולים האחרים ולהצטרף לממשלת ימין מלא בראשות בנימין נתניהו".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, הודיעה כי המפלגה תמליץ גם על יו"ר יש עתיד. "‏הבטחנו ונמליץ על לפיד", כתבה בטוויטר. "מחזקת אותו במאמץ לקבל את המנדט אחרי שישיג רוב של ממליצים. כן, יהודים וערבים. גמרנו להיבהל מפסילה על בסיס גזע ומעדיפים להקים קואליציה שתבטא שותפות ושוויון מאשר חסינות למושחת". העבודה בראשות מרב מיכאלי צפויה להצטרף ולהכריז רשמית כי תתמוך בלפיד, אחרי שגם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הודיע שכך.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הודיע שימליץ לנשיא להטיל על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד את מלאכת הרכבת הממשלה: "המצב הפוליטי המורכב בו אנו נמצאים היום הוא תוצאה ישירה של תוכנית ההישרדות הפוליטית והאישית של איש אחד – בנימין נתניהו, שנכשל כבר בפעם ה-4 להקים ממשלה יציבה ומתפקדת. כל בן אדם אחר שטובת המדינה נמצאת לנגד עיניו, היה מסיק מסקנות ברורות כבר מזמן ומעביר את המושכות למישהו אחר".

"לכן, עם השבעת הכנסת ה-24, ישראל ביתנו תגיש הצעת חוק שתגביל כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות בלבד, הצעה שנתניהו תמך בה בעבר. הצעת חוק נוספת שנגיש תחייב התפטרות ראש ממשלה עקב הגשת כתב אישום, כפי שעברה בקריאה טרומית בכנסת ב-21.5.2008 בתמיכת הליכוד, כולל בנימין נתניהו, המפלגות החרדיות, מפלגת העבודה, שהצעת החוק הוגשה על ידי אחד מחבריה, ומרצ".

"חשוב להדגיש שכל התחייבות של ישראל ביתנו לפני הבחירות תקפה גם היום. כפי שהודענו, אנו נמליץ על יו"ר המפלגה מגוש השינוי, שתקבל את מספר המנדטים הגבוה ביותר, כמועמד להרכבת הממשלה. כל מי שינסה להכשיל את המהלך ויעמיד את האגו שלו מעל האינטרס הלאומי ישא באחריות לבחירות 5. יציאה מהפלונטר הפוליטי מחייבת את כל המפלגות למצוא פתרונות יצירתיים מחוץ לקופסה", דברי ליברמן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים