שיתוף
תגובות
דעות » רכישת נכס להשקעה בשותפות – איך עושים את זה נכון
פשט המשפט
הבעיות הרבות עלולות לצוץ כאשר הגבולות בין החברות לעסקים מיטשטשת וכשהקשר החברי או המשפחתי מהווה מכשול לקבלת החלטות עסקיות קרות
לחיצת יד. עסקים | צילום: FocusStocker, שאטרסטוק

לאחר לבטים רבים החלטתי להוסיף משכנתא על הבית הקיים ולרכוש יחד עם חברי הטוב נכס להשקעה, מתוך ציפייה שהנכס יושכר וישלם את המשכנתא ובבוא העת כשהמשכנתא תסתיים אוכל לחתן את ילדיי בכבוד.

המחשבה הזו חלפה בראשם של אלפי אנשים ורבים ביצעו אותה, אך לצערי במקרים מסוימים שותפות כזו הביאה איתה מאבקי כוח בין השותפים דבר שהביא לנזקים כבדים ולעגמת נפש רבה.

טרם רכישת נכס או הקמת עסק יושבים השותפים ומבצעים חישובים מדויקים על העלויות הצפויות, מקורות המימון וההכנסות שיגיעו בעתיד. בעת כניסת השותפים להרפתקה הם סומכים אחד על השני בעיניים עצומות. אין להם כל ספק ביושרתם של השותפים שיכולים להיות בני משפחה או חברים קרובים. אך לצערי קורים לא פעם דברים בלתי צפויים שעלולים לפגוע באמינות ולפרק את השותפות. 

הבעיות הרבות עלולות לצוץ כאשר הגבולות בין החברות לעסקים מיטשטשת וכשהקשר החברי או המשפחתי מהווה מכשול לקבלת החלטות עסקיות קרות.

לכן, בעת כניסה לשותפות חובה לכתוב הסכם שותפות המתייחס לחלוקת הרווחים, לסיום שותפות, להגדרת היחסים העסקיים בין השותפים, תחומי האחריות וכדו'. הסכם שותפות טוב יכול לפתור בעיות רבות ולמנוע אי נעימויות גדולות.

הסכמי שותפות כוללים בתוכם בדרך כלל את הדברים הבאים:

תחומי אחריות – הסכם שותפות טוב יורד לשורש תחומי האחריות המוטלים על כל שותף בצורה מדויקת וברורה באופן שהשותף השני לא יטפל בנושאים הנמצאים בתחום אחריותו של השותף. כך גם יקבע נושא זה אם השותפים הם עובדים בעסק ובמקרה זה יגדיר את היקף המשרה ותנאי השכר או שהם בעלי העסק וחולקים ברווחים.

חלוקת רווחים ונושאים כספיים – נושא זה הוא הנושא המרכזי ביותר בהסכם השותפות וכשנושא זה לא יירשם בצורה ברורה וחד משמעית השותפות עלולה לסיים את דרכה באופן לא רצוי. סעיף זה יגע בגיוס ההון הראשוני ובחלוקת הרווחים, בחלוקת אחוזי השותפות בעסק בהתאם להשקעה ובהוצאות חריגות לא צפויות. כדאי ורצוי לתת את מירב תשומת הלב על סעיף זה באופן שלא ישאיר עד כמה שניתן קצוות פתוחים.

זכויות על התוצר של העסק – לעיתים העסק מייצר תוך כדי תנועה מוצר שהוא יכול להיות סוד מסחרי לדוגמא: פטנט, רעיון עסקי, סימן מסחרי, רשימת לקוחות וכדו'. סעיף זה צריך להתייחס, למי שייך אותו סוד מסחרי האם לשותפות או לשותפים או אולי לשותף שהגה את הרעיון. 

סיום השותפות – אמנם בעת הכניסה לשותפות אין רצון לתת את הדעת לסיומה אך כמו שאנו רוצים להיכנס לשותפות בשמחה כך אנו נרצה לסיים אותה. הסעיף הזה יקבע מנגנון מוסכם לתנאי העזיבה או לפירוק השותפות ואפילו להכנסת שותף או משקיע חדשים לעסק.

בוררות – בשותפות מתעוררות לא פעם מחלוקות על אופן ניהול העסק ואפילו על היפרדות. לא תמיד יש צורך לפנות לבתי משפט לכן כדאי ורצוי לקבוע מנגנון מוסכם שהשותפים יוכלו לפנות אליו בכל שאלה או בכל מחלוקת שמתעוררת.

נושאים נוספים שרצוי להתייחס אליהם בהסכם שותפות הם: דרכי קבלת החלטות וסנקציות שיופעלו על שותף שלא עומד בתנאי ההסכם.

לסיכום – דרך המלך טרם כניסה לשותפות גם אם היא עם אדם קרוב או בן משפחה היא לרשום הסכם שותפות מסודר המתייחס לכלל הנושאים ובכך לצמצם עד למינימום האפשרי את הנזקים הכספיים והנפשיים העלולים להיגרם מהשותפות.אין באמור להוות ייעוץ משפטי.   

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים