שיתוף
תגובות
יהדות » רפורמה בגיור? רוב העולים לא מעוניינים
כישלון לכהנא
רק 5% מהנשאלים ענו כי אינם פונים לתהליך כי הוא קשה מדי • ארגון "עם אחד": "שר הדתות טועה ומדבר מעל לראשם של יוצאי מדינות חבר העמים"
מתן כהנא | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

אחת מרפורמות הדגל של שר הדתות מתן כהנא היא בתחום הגיור, שם לטענתו דרושה מהפכה של ממש. לדבריו, חצי מיליון עולים ובני עולים ממדינות חבר העמים אינם יהודים, ולכן יש צורך להנגיש את בתי הדין לגיור, ולאפשר גם לרבני ערים לגייר.

אלא שסקר חדש שערך ארגון "עם אחד" בקרב מאות עולים ובני עולים חושף כי לא רק שהרפורמה אינה מקרבת מספיק את מאות אלפי הלא־יהודים בישראל ליהדות – במובנים מסוימים היא אף מרחיקה אותם. כך מפרסם הבוקר (רביעי) לראשונה, עורך ערוץ יהדות של "ישראל היום", חנן גרינווד.

בסקר, שנערך על ידי מכון מדגם בקרב 508 עולים ובני עולים, שבתוכם כ־21% שאינם יהודים או שלא בטוחים בסטטוס שלהם בעיני הרבנות, עולה כי מתוכם רק 13% מעוניינים לעבור תהליך גיור כלשהו, כשני שלישים מהם ילדי העולים, לעומת 79.6%, שהשיבו כי אינם מעוניינים לעבור את התהליך. 39.3% מהנשאלים השיבו כי אינם מעוניינים לעבור את התהליך מכיוון שהם יהודים, ו־37% השיבו כי אין בכך צורך או שאינם מעוניינים.

למרבה ההפתעה, דווקא הרפורמה גורמת לירידה ברצון להתגייר, ולעלייה מאסיבית באי־הוודאות. רק 12.7% השיבו בחיוב לשאלה אם ישקלו להתגייר בעקבות הרפורמה, לעומת 66.2% שהשיבו בשלילה, ו־21% שהשיבו כי הם לא יודעים. מאלו שהשיבו בשלילה, ענו 56.8% כי הם לא רואים בגיור צורך, או שאינם מעוניינים בכך.

הנגשה לא תספיק

אחת הטענות המרכזיות של ארגון "עם אחד", שיזם את הסקר, היא ששר הדתות מדבר מעל לראשם של העולים, ולא מתעניין בדעותיהם באשר לרפורמה. לראיה, הם מביאים את העובדה שהפתרון של השר כהנא לבעיה הוא הנגשת הגיור למתגיירים פוטנציאליים.

אלא שבסקר רק 5% מהנשאלים השיבו כי הסיבה לכך שהם לא מתגיירים היא שהתהליך קשה, לצד 5% נוספים, שהשיבו כי הם סולדים מהרבנות. יש לציין כי חלק מהנסקרים מזהים ברפורמה פתרון לבעיה זו, שכן בנוגע לשאלה מדוע לא להתגייר לאחר הרפורמה משיבים רק 2.9% שהתהליך ארוך, ו־1.9% השיבו שהם סולדים מהרבנות. בכל אופן, נראה שלא זו הבעיה שמונעת מאנשים להתגייר.

הנסקרים נשאלו אם יבצעו מנהגים יהודיים לאחר רפורמת הגיור. על פי ההלכה, יש לאדם שמתגייר חובה לקבל על עצמו את המצוות והחובות ביהדות. 45% השיבו כי ישמרו כשרות, 15% השיבו כי הם יסכימו להימנע מנסיעה בשבת ו־25% אמרו כי יתפללו בבית כנסת. 10% השיבו שלא יקיימו מנהג כלשהו.

"אינטרס פוליטי צר"

"יצאנו לסקר כי רצינו לאשרר את תחושת הבטן בקהילת דוברי הרוסית, שיש מי שמדבר בשמה. כילידת מוסקבה ודוברת רוסית, היה לי ברור שאלו יהיו התוצאות", אומרת לאה אהרוני, מנהלת ארגון "עם אחד" בישראל.

"השר כהנא טוען שרק אם נקל על 500 אלף העולים ממדינות חבר העמים שאינם יהודים – הם יתגיירו, אבל ברור שזה לא נכון. הוא משתמש בקלף הזה מתוך אינטרס פוליטי צר, על מנת למוטט את הרבנות, ומתעלם מהנזק העצום שהוא עושה לממסד הרבני בארץ ובעולם. צריך למצוא פתרון לחצי מיליון אנשים בלי ללכת על הראש שלהם, ולהתחשב ברצונות ובצרכים שלהם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים