שיתוף
תגובות
כללי » 'רפורמה בכשרות'? גם לתושבי עזה
מקרה מוזר
חברה המייבאת לשטחי הרשות הפלסטינית בשר בקר קפוא, נדהמה לגלות, שכדי לשחרר מהמכס בנמל חיפה 720 טונות של בשר קפוא, עליה להציג תעודת כשרות
משאית בשר | צילום: Eivaisla, שאטרסטוק

עובדי חברה המייבאת לשטחי הרשות הפלסטינית בשר בקר קפוא, נדהמו לגלות, שכדי לשחרר מהמכס בנמל חיפה 720 טונות של בשר קפוא, אותם ייבאה בחצי השנה האחרונה, עליה להציג תעודת כשרות.

לדברי עו"ד אליס אברמוביץ, המייצגת את יבואן הבשר, דרישה זו נשמעת אבסורדית, לנוכח העובדה שהבשר, שעלותו כ-3 מיליון שקלים – מיועד לתושבי עזה המוסלמים רובם ככולם. לדבריה, מיותר לציין שהבשר לא עבר שחיטה כשרה, ומשכך ממילא לא עתיד לקבל תעודת כשרות בכל מקרה.

לדברי עו"ד אברמוביץ, הדרישה להצגת תעודת כשרות מסתמכת על סעיף בחוק ייבוא בשר ומוצריו, הקובע כי לא ניתן לייבא ארצה בשר בקר שאינו כשר. אלא שסעיף אחר בחוק קובע, כי במקרים מיוחדים, בסמכותו של שר התעשייה והמסחר לאשר מתן רישיונות לייבוא בשר גם ללא תעודת כשרות.

בהסתמך על סעיף זה, הגישה החברה, באמצעות עו"ד אברמוביץ, בקשה דחופה לשרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי ('יש עתיד'), לקבלת פטור מתעודת כשרות.

בבקשתה כותבת עו"ד אברמוביץ, בין השאר: "בשר בקר קפוא מוגדר כמזון רגיש בהתאם למשרד הבריאות, ואם סחורה זו לא תהיה משוחררת מפיקוח המכס ללא דיחוי, היא תושמד, ולא תגיע לפיהם של תושבי רצועת עזה הזקוקים לה למחייתם". לדבריה, השמדת הבשר תסב לחברה נזק כספי כבד, וסירוב לבקשה זו עתיד לפגוע באופן מוחלט בזכותם של תושבי רצועת עזה למזון ופרנסתה, וכן בחופש העיסוק של החברה.

לאחרונה התקבלה תשובת משרד הכלכלה והתעשייה, ובה נאמר כי "בהתאם להוראות הפרוטוקול בנושא יחסים כלכליים בהסכם הביניים בין ישראל לפלסטינים, חלה על מדינת ישראל ועל הרשות הפלסטינית מעטפת מכס אחידה, ועל כן הדינים החלים על ייבוא טובין לישראל חלים גם על ייבוא לרשות הפלסטינית. לאור האמור בחוק הבשר, לא ניתן לפטור בשר לא כשר מהצגת תעודת כשרות, רק משום שהוא מיועד לרשות הפלסטינית".

בתשובתו מפנה משרד הכלכלה והתעשייה את עו"ד אברמוביץ למכסות המוקצות לטובת ייבוא בשר לא כשר, אך מציין כי מכסות אלה לשנת 2021 – כבר מוצו.

משלוחי הבשר, שמשקלם הכולל עומד כאמור על כ-720 טון, מאוחסנים כעת במקפיאי רשות המכס בנמל חיפה, כשמשלוח הבשר הראשון מאוחסן בו החל מחודש מרץ האחרון. לדברי עו"ד אברמוביץ, אם לא ישוחררו משלוח הבשר הראשון עד למרץ 2022 – לא ניתן יהיה יותר לעשות בו שימוש, והרשויות ייאלצו להשמידו. המועד האחרון לשחרור יתרת הבשר, לדברי עו"ד אברמוביץ, הוא עד לחודש יולי 2022.

עו"ד אברמוביץ מציינת, כי על פי חוק, עלויות האחסון היקרות של אחסון טובין מיובאים, המעוכבים ברשויות המכס, מוטלות על היבואן – ולמעשה עצירת משלוח הבשר בנמל חיפה, ואחסונו במקפיא, גורמת ליבואן לנזקים כלכליים קשים ובלתי הפיכים. לדבריה, פרשיה זו צורמת במיוחד, על רקע הביקורת הבינלאומית על ישראל בכל הנוגע להעברת מזון לתושבי רצועת עזה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים