שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » בורסה ושוק ההון » שאלת השאלות: האם לממש או שמא לקנות?
לאור הירידות הדרמטיות
בצל הירידות הדרמטיים ששוק ההון חווה בימים האחרונים, דניאל שבקס מחדד מהם הבדלי הגישות באשר לירידות מחיר מהירות ואיך ניתן לפעול בכדי למזער סיכונים והפסדים
Buy the dip | צילום: AleksOrel, שאטרסטוק

מתחילת השנה התנודתיות חזרה ובגדול לבורסות העולם. ולא רק התנודתיות אלא אף ירידות דרמטיות בעשרת הימים האחרונים. והרי כידוע ש'כיורד גשם, הוא יורד על כולם', והירידות הגיעו גם אלינו, למדדי הבורסה המקומית בתל אביב.

רבים פנו אליי בבהילות, האם כדאי לברוח מהשוק או שמא דווקא לנצל את הירידות ולקנות מניות או מדדים. לעומתם המצדדים בכך שזה לא הזמן להיכנס חזרו שוב ושוב על הביטוי השגור בפי סוחרי שוק ההון "לא לנסות לתפוס סכין נופלת".

סכין נופלת (falling knife) זהו ביטוי המדמה מניה או מדד שנופלים בחדות בזמן קצר יחסית. אמנם המדדים או המניות יכולים להתאושש, ולפעמים אפילו במהירות, אבל מכיוון שבמקרים רבים הסיבות לנפילת המחיר לא תמיד ברורות, לא ניתן לחזות עד כמה הנפילות יהיו חזקות וארוכות. זו הסיבה שרבים משתמשים בביטוי שהזכרנו "לא לנסות לתפוס סכין נופלת" מפני שבניסיון לתפוס את הסכין, היא עלולה לחתוך אותנו.

אבל לא כולם חוששים מירידות בשווקים…המפחדים אלו בעיקר סוחרי היום שמשתמשים בניתוח טכני שמתייחסים לנפילות כסכין נופלת, לשיטת אותם סוחרים כדאי להמתין עד שהמגמה של הירידות תתהפך למגמה חיובית של כמה ימים של עליות רצופות או איזה שהיא אינדקציה לעליות כגון תמיכה משמעותית וכדו'.

לעומת זאת משקיעי הערך משתמשים באסטרטגיה של רכישת ניירות ערך שמחירם בשוק נמוך מערכם האמיתי ע"פ ניתוח הדוחות ומעבר על נתוני החברה, ובעצם מחשיבים את המחיר הנמוך כ'מחיר מבצע'.

משקיעים שהחלטתם להשקיע במניה זו או אחרת, מתקבלת ע"פ נתונים ולא ע"פ מגמות בשוק, הם בדרך כלל משקיעים לטווח ארוך, ולכן אינם חוששים לתפוס את הסכין מכיוון שבלא מעט מקרים הנפילות הם לא בגלל סיבה מהותית וזו דווקא הזמנות להיכנס לשוק/למניה.

אם אתם מבולבלים וחוששים ולא יודעים מה לעשות זה טבעי ביותר. גם כאלו שצברו ניסיון רב בשוק ההון לא יודעים מה לעשות כשיש תופעה של סכין נופלת, אף אחד לא באמת יודע עד כמה היא תיפול.

מה שמומלץ בזמנים כאלו לעשות זה להישאר מעודכנים ולנקוט בגישה של פיזור סיכונים.

כשההשקעה שלכם מחולקת נכון בין אפיקים ומכשירים שונים אין לכם מה לחשוש מהסכין הנופלת כי היא תפגע בכם במידה קטנה יותר בגלל הפיזור הרחב והמגוון, ומנגד תייצר לכם הזדמנות טובה לנצל את הנפילות ולהיכנס לשוק ולהרוויח מהעליות כשיגיעו.

ומדוע אני בטוח כלכך שיגיעו? אם מדובר על השקעה רחבה ומגוונת רוב ההשקעה בשוקי המניות תהיה דרך מגוון מדדים גדולים כמו s&P500, ת"א 35 וכדומה גם במשברים אמיתיים וגדולים ההיסטוריה מוכיחה שהם יחזרו לעלות השאלה רק מתי ובאיזו מהירות?

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים