שיתוף
תגובות
חדשות » שומרים על בעלי הכנף: ממגנים עמודי חשמל
הגנת הטבע
עובדי חברת החשמל מיגנו עמודים למניעת התחשמלות של בעלי כנף. הפעילות הינה, בשיתוף חברת החשמל, רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע, שמטרתו להגן על בעלי הכנף
תגיות:
ממגנים עמודי חשמל | צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
ממגנים עמודי חשמל |
צילום: קרונוס צילומי אוויר בע"מ

במסגרת המיזם, חברת החשמל מיגנה עד כה 3,300 עמודים והתחייבה למגן כ-6,000 עמודים נוספים בשנים הקרובות, וע"י כך לצמצם בכ-80% את אירועי ההתחשמלות של העיטיים הנמצא בסכנת הכחדה בישראל, ובכללם את העייט הניצי – הנמצא בסכנת הכחדה חמורה.
פעילות זו מעידה על החשיבות שניתנה לנושא בחברה, שבעבר מיגנה כ-100 עמודים בשנה.
בהכרח, פעילות המיגון תצמצם את סיכויי ההתחשמלות של מיני עופות נוספים, ולא רק של עיטים, כדוגמת חסידות.

העמודים הממוגנים נבחרים בקפידה בעבודה מדעית משותפת עם רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע, ומרביתם נמצאים באזורי רגישות אקולוגית גבוהה (כדוגמת שמורות טבע ושטחים פתוחים) בהם הפוטנציאל להתחשמלות גבוה.

בשנה האחרונה, חברת החשמל ביצעה את כל ההכנות הנדרשות לעמידה ביעדיי הפרויקט בצורה מייטבית שכללה למידה מעמיקה של הנושא, הכשרה מקצועית של צוותים יעודיים, הגדלת הליכי רכש, ייבוא ציוד המיגון מחו"ל, שיפור ושדרוג של ציוד המיגון הקיים, ובחינת טכנולוגיות נוספות, חדשניות בעולם, להתקנת המיגון בשיטות יעילות ומהירות יותר.

יש לציין, כי מתחילת הפרויקט בשנת 1996, אחת מהצלחותיו הגדולות ביותר הינה מיגור תופעת ההתחשמלות בקרב נשרים בישראל, אשר צומצמה מעשרות אירועים בשנה לכארוע אחד בשנתיים (בממוצע).

אורן הלמן, סמנכ"ל שירות שיווק ורגולציה של חברת החשמל ציין, כי כחלק ממדיניות ה- ESG והאחריות התאגידית וברת הקיימא אותה חברת החשמל מובילה, פרויקט פורשים כנף מהווה נדבך משמעותי בפעילות החברה.

הפרוייקט במסגרתו אנחנו ממגנים עוד ועוד עמודים ומשפרים ומחדשים את האמצעים על מנת להגן על הטבע בכלל ועל בעלי הכנף בפרט – הוא חשוב מאוד עבורנו".

ד"ר יהושע שקדי, המדען הראשי ברשות הטבע והגנים : "יש לשבח את חברת החשמל שהתגייסה ופועלת לצמצום הפגיעות בעופות דורסים הנגרמים ממערכת אספקת החשמל. קבלת אחריות היא תמיד צעד חשוב לפתרון בעיות. ככל שימוגנו יותר עמודים כך הסכנה לעופות הדורסים מגורם ההתחשמלות תצטמצם".

בנוסף, חברת החשמל נמצאת כיום בעיצומו של פיילוט בנושא צמצום התנגשויות בעלי כנף בקווי מתח (להבדיל מהתחשמלויות) שמטרתו לבחון את מידת היעילות של אביזרים שונים בצמצום התופעה והפחתת הפגיעה בבעלי כנף.

זאת ועוד, חברת החשמל עובדת בשיתוף פעולה עם חברת "קרונוס רחפנים" לפיתוח של שיטת התקנה של שרוולי המיגון למניעת התחשמלות ציפורים באמצעות רחפנים. מדובר באתגר משמעותי, בפריצת דרך חדשנית בתחום ובפיתוח ראשוני וייחודי מסוגו בעולם, שטרם נוסה במדינות אחרות.
כיום, אחרי למעלה משנה, במהלכה עסקה חברת החשמל בפיתוח שיטת ההתקנה המורכבת, החברה נמצאת בסיום השלב הניסויי, ועומדת לקראת התקנת השרוולים בשטח על עמודי מתח גבוה.

כאמור, פרויקט פורשים כנף קיים כבר 27 שנים והוא מהווה נדבך משמעותי במדיניות חברת החשמל לשמירה על הטבע ולצמצום מקסימלי של טביעת הרגל של החברה בסביבה, ערך עיקרי בתחום הקיימות אותו היא מובילה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים