שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » "שוקלים אזהרת מסע לקפריסין"
פרויקטור הקורונה
פרופ' נחמן אש על התחלואה בנתב"ג: "עוד חודש נדבר שוב על מחדל שם? לא שותף לחשש" • מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי: "מניח שנוכל לחסן ילדים בסוף מאי"
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש | צילום: משרד הבריאות

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר הבוקר (רביעי) כי נעשו מאמצים גדולים מאוד לעצור את התחלואה שמיובאת דרך נתב"ג וכי הוא מקווה שהתקנות שיתקבלו ויאושרו היום במשאל טלפוני של השרים יסייעו להגן על הגבולות מפני כניסת וריאנטים של נגיף הקורונה. בריאיון ל'ווינט', אמר הפרופ' כי סגירת הגבולות למדינות שפורסמה עליהן אזהרת מסע – ברזיל, מקסיקו, טורקיה, אוקראינה, אתיופיה, דרום אפריקה, הודו וטורקיה – תלויה בהעברת התקנות.

פרופ' אש ציין כי "גם היום אנחנו עושים בדיקות, מרצפים אותן והחוזרים ממדינות אלה צריכים להיכנס לבידוד. נכון להיום זה לא מחוסנים ומחלימים, ואחד השינויים שאנחנו עושים שגם מחוסנים ומחלימים יצטרכו להיכנס לבידוד – זו הגנה נוספת". בתשובה לשאלה אם בעוד חודש שוב נדבר על מה שקורה בנתב"ג במונחי מחדל, ענה: "אני לא שותף לחשש הזה".

"הצעד של אזהרת המסע היה מלווה בכך שגם החלטנו להכניס את כל הזרים למלוניות במקום לבידוד על חשבון המעסיקים, לגבי העובדים הזרים. אני חושב שהייתה פה הגנה לא רעה, החלטנו להחמיר את זה כי ראינו הרבה יותר מקרים מאומתים בטיסות האלה. זה הכול עניין של מידתיות, ההחלטות האלה לא פשוטות. לעצור הגעה של עובדים זרים למדינת ישראל יש לזה משמעות על כל המטופלים שהעובדים הזרים צריכים להגיע אליהם והם מחכים להם. ההחלטה לבידוד של העובדים הזרים האלה במלוניות היא החלטה מידתית, כאשר ראינו שהמספרים האלה הולכים וגדלים החלטנו לעשות צעד נוסף. זה שם המשחק שלנו לכל אורך המגפה. אנחנו מנסים לעשות צעדים שמצד אחד מגנים, ומצד שני הם מידתיים. על כל צעד כזה אפשר לשאול 'למה לא עושים יותר' או 'למה לא עושים פחות'. אנחנו מנסים לקבל את ההחלטה הטובה יותר בדיון עם המשרדים השונים".

לדברי ממונה הקורונה, "התקדמנו הרבה מאוד מאז שהתחלתי את התפקיד ועד היום. אנחנו עושים בדיקות בארץ המוצא וגם פה, מכניסים את האנשים לבידוד. כל המאומתים האלה – מצאנו אותם בבדיקות שלנו, ועכשיו אנחנו עולים מדרגה כי היו הרבה מקרים. זה לא שאני לא אומר שהיה אפשר לקבל החלטה יותר קיצונית גם לפני שבוע, אני חושב שההחלטה הייתה מידתית. ראינו שהמספרים עולים ולכן החלטנו להחמיר. אפשר להתווכח אם נכון או לא נכון לקבל את ההחלטה הזאת מוקדם יותר. אני חושב שאז באותה נקודת זמן זו הייתה החלטה מידתית".

פרופ' אש ציין כי לא זכור לו מקרה של מחוסן שנדבק עד כה בווריאנט ההודי לקורונה. "אני חושב שלא, אני לא בטוח בזה. רוב אלה שהגיעו הם עובדים זרים, היו גם כמה דיפלומטים שהגיעו ונמצאו מאומתים והיו ישראלים בודדים אבל למיטב זכרוני לא היו מחוסנים מכל אלה", אמר.

ממונה הקורונה התייחס לשאלה האם תורחב אזהרת המסע מעבר לשבע המדינות, ואמר כי "אנחנו נבחן מדי שבוע את המדינות השונות. כרגע אין על הפרק עוד מדינה. אני יכול לציין דוגמאות שיש בהן תחלואה קשה, גם בקפריסין יש תחלואה רבה. כרגע עוד לא החלטנו אם נכון להזהיר או לצרף אותה למדינות האחרות אבל אנחנו עדיין עוקבים ורואים אם לנכון לשנות את המדיניות".

כשנשאל על פרסום של משרד התיירות שקורא לתיירים מכל העולם להגיע לארץ אמר פרופ' אש כי לא מכיר את הדבר. "אנחנו בשיח עם משרד התיירות על פרויקט מאוד ממוקד, על הבאת קבוצות תיירים ממדינות שאנחנו נסגור איתן, מדינות שאפשר להביא משם זה קבוצות בלבד, של מספר מוגבל. מדובר בקבוצות של אנשים מחוסנים בלבד, כל תהליך השהייה שלהם בארץ יהיה בסוג של קפסולה, כך שזה יהיה מאוד מבוקר ואחראי. אין כניסה חופשית, נכון להיום, וגם לא מתוכננת לתקופה הקרובה, של תיירים למדינת ישראל".

ממונה הקורונה אמר לגבי הערכה מתי יתחילו לגבות תשלום עבור בדיקות שבפועל לא נחוצות. "אני לא יודע. אנחנו עושים את העבודה כדי להוציא את זה לפועל. גם פה יש תהליך מחשובי שצריך לסגור וגם צריך לסגור את עניין הרגולציה, כך שאנשים ירצו לעשות בדיקות לטובת פעילויות התו הירוק ישלמו עליהן, גם בדיקות PCR וגם הבדיקות המהירות. הבדיקות המהירות לא הצליחו לכסות את כל הפעילויות כי לחלק זה לא משתלם. אני מקווה שגם פה נתקדם לבדיקות אזוריות ולא רק בדיקות בכניסה לאירוע ואני מקווה שזה יהפוך את התהליך ליותר זול ויעיל".

בתוך כך, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי אמר היום כי "על פי השיח עם החברות, אני מניח שנקבל את אישור ה-FDA לחיסון ילדים בתחילת מאי, ונתחיל לחסן בסוף מאי". פרופ' לוי שאמר בעבר כי לגבי חיסוני הילדים יש תרחישים שונים- התראיין בגלצ ולראשונה נקט בזמן מסוים שבו יהיה ניתן לבצע חיסון גם בגילאים קטנים יותר ממה שניתן עד היום.

פרופ' לוי אמר גם במהלך הראיון כי "לא יחסרו חיסונים". זאת לאחר שלפני כשבועיים הפרופ' חשש מקשיים שייווצרו במאמצים להביא אספקת חסיונים נוספת לישראל כשאמר: "אני מניח שהלחץ הגלובלי יעלה. יותר מדינות רואות מה כוחם של החיסונים, והביקוש עולה. עם זאת, בשבועות האחרונים, לאחר פרסום אזהרה מפני היווצרות קרישי דם בחיסוני חברת אסטרהזניקה, הצפי הוא שהביקוש לחיסונים שפיתחו פייזר ומודרנה, המיוצרים בטכנולוגיה אחרת, יגבר עוד יותר, והתחרות לרכוש אותם תגדל".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים