שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בעולם » "שיחות הגרעין עלולות להביא לעליית היצע הנפט"
מומחי לאומי
מומחי לאומי: "אם שיחות הגרעין בוינה יבשילו להסכם שיסיר את הסנקציות מאיראן, הדבר עלול להביא לעליית היצע הנפט בטווח הבינוני ולהכביד על עליית מחירי הנפט"
חביות נפט | צילום: Maxx-Studio, שאטרסטוק

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מתייחס בסקירת הנפט השבועית להשפעת שיחות הגרעין בין ארה"ב לאיראן, המתקיימות בוינה, על מחירי הנפט: ""במידה שהשיחות יבשילו בהמשך לידי הסכם אשר יסיר את הסנקציות מעל איראן, אזי איראן צפויה להגדיל את יצור הנפט 'החוקי' שלה בכ-2 מיליון חביות ביום, מה שעשוי להביא לעליית ההיצע בטווח הבינוני ולהכביד עוד על עליית מחירי הנפט".

ביחס למחירי הנפט בטווח הקצר והבינוני מעריך בפמן כי "מחירי הנפט היו תנודתיים לאחרונה על רקע תמיכתה של ערב הסעודית בהחלטת OPEC+ להקל על מכסות הייצור, מה שמרמז על כך שהקבוצה צפויה להמשיך בחודשים הקרובים במדיניות הנוכחית שהוסכמה עליה של המשך הקלה במכסות הייצור. בסיכום השבועיים האחרונים, מחיר הנפט מסוג BRENT עלה מכ-62.41 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-2/4/2021 לכ-66.53 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-16/4/2021 ומחיר חבית מסוג WTI עלה מכ-59.16 דולרים לחבית בסוף המסחר ב-2/4/2021 לכ-63.13 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-16/4/2021. להערכת OPEC, התאוששות הביקוש הגלובלי לנפט צפויה להימשך במהלך השנה ומלאי הנפט הגלובלי צפוי להתכווץ והשוק צפוי להתכנס בהדרגתית לנקודת האיזון במהלך החודשים הקרובים. הערכה זו מגיעה על אף עליית התחלואה במספר מדינות בגוש האירו וכן בהודו ובברזיל העלולים להכביד על הביקושים וכן על רקע העלייה הצפויה בייצור הנפט של חברי OPEC.

לדבריו, "נראה שרמת המחירים הנוכחית מתומחרת במידה הכוללת צפי לעליית הביקושים בשלב מאוחר יותר של השנה, שיספוג את עליית ההיצע של יצרני OPEC+ ואחרים. ההתקדמות בשיווק גלובלי מגוון של חיסונים, שניתן לשנע בקלות, ולהביא למדינות העולם המתפתח במחיר נמוך, מהווה איתות חשוב לגבי פוטנציאל עליית הביקוש לנפט גולמי בהמשך, מה שנראה כגלום כבר כיום במחירי הנפט. עלייה עתידית בייצור הנפט בעולם עלולה להכביד על מחיר הנפט ובהתאם לכך, החוזים העתידיים צופים שמירה על סביבת המחירים הנוכחיים בטווח הקצר וירידה מסוימת בטווח הבינוני והארוך".

בפמן מתייחס גם לעלייה בביקוש לדלק, בעיקר בארה"ב: "הביקוש לדלק לכלי רכב בארה"ב המשיך לעלות והוא הגיע לרמה הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2020. החזרה לשגרה בחלק מהאזורים בארה"ב הביאה לעליית מחירי הדלק אשר התקרבו לרמת הגבוהה ביותר מסוף 2019 בשל עליית הביקושים, הבאים לידי ביטוי בין השאר בכך שמספר כלי הרכב בכבישים המהירים בארה"ב גבוה יותר מזה שהיה ב-2019, טרום התפשטות נגיף הקורונה. להערכתנו, הביקושים בארה"ב לדלק המשמש לתחבורה יבשתית צפויים להישאר גבוהים, בפרט על רקע התכנון של חלק מהמדינות, כגון קליפורניה, להמשיך להקל על הגבלות הריחוק החברתי שהוטלו ולחזור לשגרה במהלך החודשים הקרובים.

לסיכום, "ההקלה במכסות הייצור של חברי OPEC+, יחד עם ההפסקה בקיצוץ מרצון בתפוקת הנפט של ערב הסעודית צפויים להגדיל את היצע הנפט הגלובלי באופן הדרגתי, כך שעד חודש יוני יתווספו לשוק כשני מיליון חביות ביום. בנוסף, התקדמות שיחות הגרעין בין ארה"ב ואיראן יכולה להוסיף לשוק, בטווח הבינוני, עוד 2 מיליון חביות נפט 'חוקי' ביום, במידה והסנקציות יוסרו מעל איראן כחלק מהסכם שיחתם ביניהן. תוספות אלה צפויות להכביד על מחיר הנפט, בפרט אם הביקושים במדינות אירופה, שהידקו את המגבלות בשל עליית התחלואה, לא יחזרו בחודשים הקרובים למגמת עלייה, מה שיגדיל את הסיכון בשוק. במידה והביקושים במדינות שהידקו לאחרונה את המגבלות יעלו באופן מהיר בשלב מאוחר יותר של 2021, אזי יתכן שהשוק יצליח לספוג את עליית ההיצע הצפיה להיות בחודשים הקרובים, בפרט על רקע האפשרות של האצה בתהליך האיטי של חיסון האוכלוסייה במהלך המחצית השנייה של השנה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים