שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » שיעור האבטלה בתחילת אפריל ירד ל-8%
תם עידן החל"ת?
לפי החוק, אם בחישוב החודשי יירד השיעור מ-7.5% – תופסק הארכת תשלומי דמי האבטלה ב-21 ביוני, ולא בסוף אותו חודש • שיעור האבטלה המורחב עומד על 10.6%
תגיות: ,
המוסד לביטוח לאומי | צילום: MagioreStock, שאטרסטוק

שיעור האבטלה במחצית הראשונה של חודש אפריל ירד ל-8% – כך פרסמה היום (שני) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. זאת לעומת שיעור אבטלה של 8.9% במחצית השנייה של חודש מרץ.

אם תירשם ירידה משמעותית גם בחצי השני של החודש, ייתכן שהנתון החודשי של אפריל כולו יצביע על ירידה לפחות מ-7.5%. חוק הארכת דמי האבטלה בקורונה קובע שכאשר האבטלה בחישוב המצומצם תרד מ-7.5%, יופסקו תשלומי דמי האבטלה למי שמקבלים הארכת קורונה.

לוח הזמנים שנקבע בחוק קובע כי ההפסקה תתבצע חודש לאחר פרסום הנתונים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כלומר חודש ו-21 יום אחרי סוף החודש שאליו מתייחסים הנתונים. כך, אם האבטלה בחישוב המצומצם באפריל תרד מ-7.5%, תפסק הזכאות ב-21 ביוני, והמובטלים הוותיקים יאבדו שליש מקצבאות יוני שישולמו ב-12 ביולי. הקצבאות האלה כבר יהיו מקוצצות בגלל הירידה בהן הצפויה בחודש מאי, ולכן הם יאבדו בסך הכל 40%.

ההפחתה בדמי החל"ת לפי החוק צפויה להיכנס לתוקף 30 יום מיום ההודעה של הלמ"ס על ירידה של שיעור האבטלה מתחת ל-10%. כבר בסוף מרץ ירד שיעור האבטלה מתחת לרמה זו, כך שההפחתה אמורה להתבצע לקראת סוף מאי, כחודש לפני מועד סיום התוכנית כפי שנקבע במקור, בחודש יוני.

הירידה באבטלה הגיעה בעקבות הפתיחה הנרחבת של המשק, כאשר שיעור האבטלה במחצית הראשונה של אפריל צנח ל-8%, שהם 321.6 אלף מובטלים, זאת לעומת 8.9% במחצית השנייה של מרץ. על פי הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשבועיים הראשונים של אפריל חזרו למעגל התעסוקה 40 אלף מובטלים. מדובר בירידה איטית יותר בהשוואה לזו שנרשמה בחודש מרץ בעת יציאת המשק מהסגר השלישי.

יצוין כי מנתוני הלמ"ס עולה כי שיעור האבטלה הרחב, הכולל את המובטלים שפוטרו בעקבות סגירת מקום עבודתם ועובדים שהפסיקו לחפש עבודה, ממשיך להיות גבוה ועמד במחצית הראשונה של אפריל על 10.6% – שהם כ-440 אלף מובטלים. זאת לאחר שחלק מהענפים במשק טרם חזרו לפעילות מלאה – ובעיקר ענפי התיירות, הבידור והפנאי.

כזכור, למרות ההפחתה הצפויה שנקבע בחוק – הודיע שר האוצר ישראל כ"ץ כי הנחה את מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, להמשיך לשלם את דמי האבטלה כרגיל עד ה-12 ביוני, כיוון שבכוונתו לפעול לביטול ההפחתה העתידית. בהודעה שפורסמה מטעם כ"ץ נמסר כי "השר הנחה את מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר שלא להוריד 10% מדמי החלת למובטלים – עד לתאריך 12.6, יום ביצוע תשלומי החל"ת עבור חודש מאי".

שר האוצר הוסיף כי בכוונתו להסדיר עד למועד זה תוכנית כוללת לתעסוקה המשכית לקראת סיומם הצפוי של תשלומי דמי החל"ת בסוף חודש יוני. בנוסף הנחה כ"ץ, כי במסגרת התוכנית החדשה ינתן גם מענה לסוגיית הפחתת דמי החל"ת.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים