שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » "שירותי המודיעין זיהו את המפגע בנתנז"
באיראן טוענים
חבר בקבינט הביטחוני: "ההדלפות בנוגע לאיראן שגויות ופוגעות בישראל" • גורמי מודיעין במזרח התיכון: פיצוצי משנה התרחשו במתחם התת-קרקעי בעקבות הפעולה
תגיות:
מתקן גרעין | צילום: noomcpk, שאטרסטוק

מקור איראני בכיר טוען שאיראן יודעת מי האדם שגרם לפגיעה במתקן הגרעיני בנתנז – כך דווח סוכנות הידיעות נור. בדיווח צוטטו גורמי מודיעין שטוענים כי "האדם זוהה". לדבריהם, "אנחנו נוקטים צעדים הכרחיים כדי לעצור את האדם שגרם להפסקת החשמל באחד ההיכלים של האתר בנתנז".

שר המעורה בפעילות הביטחונית של ישראל שצוטט ב'ישראל היום' כי "ההדלפות אודות הפעולות המיוחסות לישראל באיראן שגויות ופוגעות במטרות הישראליות". השר, חבר בקבינט המדיני-ביטחוני, אמר כי אינו יודע האם המדליפים ישראלים או זרים, אך הדגיש כי "במצבים האלה המדיניות הנכונה היא עמימות. כך היה בעבר וכך צריך להיות כיום. ההדלפות מזיקות".

גורמי מודיעין במזרח התיכון שצוטטו ב'וואלה' אמרו כי הפסקת החשמל גרמה לפיצוצי משנה עזים במתחם התת-קרקעי במתקן, ושריפות פרצו בעקבותיהם. לדבריהם, העשרת האורניום בנתנז נעצרה לחלוטין ומוגדרת כהישג גדול מאוד, ונזק אדיר נגרם לתהליך הגרעין. הם הוסיפו כי התוצאה היא שלאיראן אין קלפי מיקוח מול ארצות הברית בשיחות על הסכם הגרעין.

מפקד משמרות המהפכה של איראן לשעבר, מוחסן רזאי, התבטא גם הוא לראשונה בנושא הבוקר, ואמר כי הפיצוץ שאירע אתמול בנתנז גרם לשריפה במתקן. בציוץ בטוויטר קרא רזאי לשפר את האבטחה בנתנז, ואמר כי שריפה שנייה בתוך שנה במתקן הזה, פירושה שיש בו "תופעה חמורה של הסתננות".

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'ווד זריף, תקף היום את ישראל, באומרו כי היא האחראית על ה"תקלה" שהתרחשה בסוף השבוע במתקן הגרעין בנתנז. "הציונים רוצים לנקום בגלל ההתקדמות שלנו לעבר הסרת הסנקציות", אמר זריף בנאום שנשא בפרלמנט.

"בכירים פוליטיים וצבאיים בישראל אמרו שלא יתנו יד להתקדמות בהסרת העיצומים, וכעת הם חושבים שהם משיגים את מטרתם. אך הציונים יזכו לתגובה בהמשך ההתקדמות הגרעינית". הבכיר האיראני איים בנאומו: "אנחנו ננקום בציונים".

זריף הוסיף כי "אם הם חושבים שנחלשנו במהלך המשא ומתן, זה רק חיזק את עמדתנו בשיחות הגרעין. על הצדדים במשא ומתן לדעת שאם עד כה במתקן העשרה היו צנטרפוגות מהדור הראשון, אז עכשיו האתר בנתנז יתמלא בצנטרפוגות מתקדמות".

גם שר הביטחון האיראני, אמיר חתאמי, אמר כי ארצו הותקפה: "מדובר במבצע חבלה זר שבוצע על ידי אויבי איראן". דובר משרד החוץ האיראני: "התקיפה בנתנז מבשרת רעות. מדובר בפשע נגד האנושות מכיוון שהיא הייתה יכולה להביא לאסון. אם הם רצו להחליש את מתקני הגרעין של איראן, כדאי להם לדעת שהם פגעו רק בסרקזות מדור ראשון IR-1". באיראן אומרים כי הצנטריפוגות שנפגעו יוחלפו במתקדמות

הניו יורק טיימס צוטטו הלילה שני סוכני מודיעין שאמרו כי ייקח לאיראן לפחות תשעה חודשים כדי לחדש את ייצור האורניום במקום. עוד נאמר בדיווח כי פיצוץ גדול גרם להפסקת החשמל במתקן התת קרקעי, והרס לחלוטין את מערכת החשמל הפנימית והמאובטחת. לפי גורמי מודיעין במזרח התיכון, פיצוצי משנה התרחשו במתקן אחרי הפסקת החשמל.

העיתון האמריקאי ציטט גם גורמי מודיעין, אמריקנים וישראלים, שאמרו כי ידה של ישראל בפעולה. "זו מכה קשה מאוד ליכולתה של איראן להעשיר אורניום", אמרו הגורמים לעיתון. בעיתון ציינו עוד כי לא ברור כמה מוקדם, אם בכלל, העבירה ישראל התראה לארה"ב על התקיפה בנתנז. במקביל, הוושינגטון פוסט דיווח כי ארצות הברית לא הייתה מעורבת בפעולה שגרמה לתקלה.

הפיצוץ התרחש אתמול, בבוקר שבו החל ביקורו של מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בישראל – בפגישה הראשונה של בכיר בממשל ביידן במדינה שאינה ארצות הברית. אוסטין נועד אתמול עם שר הביטחון גנץ בקריה בתל אביב, ולא ידוע אם שוחחו ביניהם על התקרית בנתנז. בהמשך היום ייפגש אוסטין עם ראש הממשלה נתניהו, והשניים צפויים למסור הצהרה משותפת לתקשורת.

גורמי ביטחון שצוטטו ב'ווינט' ציינו כי ההדלפות האחרונות בנוגע לתקיפות שיוחסו לישראל נגד מטרות איראניות – לא תואמו עם גופי ביטחון ובכירים ביטחוניים, ולא קיבלו מראש את אישורם.

האלוף במיל' גיורא איילנד התייחס לאירוע בנתנז ואמר בריאיון לרשת ב כי "צריך לזכור שזה לא המתקן היחיד של האיראנים. ההישג יפה, אבל זה לא שינוי דרמטי במה שאיראן מנסה להשיג. מדיניות התקיפה הוכיחה את עצמה. העובדה שאין להם פצצה, היא גם תוצאה של מעורבות ישראלית. יש לאיראנים הרבה סיבות להגיב, אבל הם יותר מכוונים לשיחות בווינה".

ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי, אמר כי "לקראת סוף מערכת הבחירות הנשיא טראמפ הודיע על הכוונה לחדש את המו"מ עם האיראנים. זה אינטרס אמריקני כולל, וזה צריך להיות גם אינטרס ישראלי. אנחנו קשורים לארה"ב ומדיניותה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים