שיתוף
תגובות
חדשות » שנה למבצע שומר החומות: השנה השקטה בדרום זה יותר מעשור
שומר החומות
צה"ל הציג את "תפיסת הביטחון" באזור: לכידת בזק של אנשי חמאס ללא כוננות כללית ביישובי העוטף | בסבב הבא ארגון הטרור ינסה להפתיע מהקרקע כדי להבטיח הישג
לוחמי צה״ל בשטחי הכינוס סמוך לעזה | צילום: דובר צה"ל

במלאת שנה למבצע "שומר החומות" בצה"ל מפיקים לקחים ונערכים לקראת סבב הלחימה הבא מול חמאס. כחלק מהאסטרטגיה נבנו מכשולים מגוונים לאורך גבול הרצועה, כך ניתן לראות גדר באורך 65 קילומטר ובגובה שישה מטרים גובה, כמו גם קיר בטון תת קרקעי עם חיישנים למניעת כניסת מחבלים באמצעות מנהרות. 

עיקר פעילות צה"ל כיום מתמקדת באזור שבין ציר הוברס לבין חומת המכשול, כדי למנוע ממחבלים להגיע לשטח ההפרדה. בצה"ל טוענים כי בשנים האחרונות לא הייתה חדירה שלא זוהתה ונוטרלה.

מפקד אוגדת עזה תא"ל נמרוד אלוני הסביר כי "התפיסה של אוגדת עזה בנויה על שכבות רבות ואיכותיות של הגנה הנותנת מענה לאיומים השונים מהרצועה. בארבע שנים האחרונות מערכת ההגנה זיהתה את ניסיונות החדירה מהרצועה. התפיסה המבצעית החדשה שינתה לחלוטין את ההתנהלות של כוחות צה"ל במרחב המכשול ברצועה, כך שננצל את יתרונותיו ונקטין את הזדמנויות האויב לפגיעה בכוחותינו".

עוד הוסיף, כי יסודות תפיסת ההגנה נוסו במהלך מבצע שומר החומות והוגדרו על ידי מפקד פיקוד הדרום כהצלחה לאחר שהכוחות בשטח הצליחו למנוע חדירות מתחת לקרקע, מעל הקרקע, באוויר ובים. "במהלך 11 ימי מבצע שומר החומות הצלחנו לשבש ולדכא כמעט את כל הניסיונות ההתקפיים של ארגוני הטרור בכך ששינינו את משוואת ההגנה כפי שהייתה. לא חיכינו לפעילי הטרור שיגיעו לגבול כדי להילחם בהם, אלא צדנו אותם בכל פעם שהרימו את ראשם וניסו לפגוע באזרחנו ובכוחותינו".

בפיקוד הדרום רווחת התפיסה כי הנזקים הכבדים שספגה רצועת עזה, ובעיקר הזרוע הצבאית של חמאס, הגבירו את אפקט ההרתעה שיצר שומר החומות. בצה"ל סבורים שבסבב הלחימה הבא עם ישראל, חמאס יעדיף לפתוח במערכה מפתיעה במצב רגיעה, כדי לנצל את אפקט ההפתעה ולהשיג הישג מרשים בזמן קצר, להערכת פיקוד הדרום, עשרות לוחמי חמאס ינסו להתנפל על הגדר בניסיון להרוס את החומה ולהגיע לשטח ישראל. 

מבדיקת נתוני צה"ל עולה, כי זו הייתה השנה השקטה ביותר בעוטף עזה, ביחס למצב אחרי מבצעים קודמים בשנים האחרונות, וכי יש להיות ערוכים לסבב הלחימה הבא שיהיה מאתגר יותר לשני הצדדים. צה"ל מעריך כי מכת הפתיחה המפתיעה של חמאס לא תהיה במטח רקטות, אלא דווקא מהקרקע: שליחת עשרות מחבלי יחידת נוכבא המובחרת דרך המנהרות, שבודדות מהן מגיעות לטווח של כמה עשרות מטרים מהמכשול החדש בגבול. מנהרות אחרות, מגיעות גם לכמה מאות מטרים מהגדר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים