שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » "שפיר תהיה עיר העתיד החרדית, גם כסיף תוקם"
ליצמן מבטיח
שר השיכון מסכם קדנציה: "זו הפעם הראשונה שבה שני המשרדים המשפיעים, שיכון ופנים, נמצאים שניהם בידיים חרדיות, ואנו ידענו לנצל את ההזדמנות לקידום הדיור החרדי"
יעקב ליצמן | צילום: אתר הכנסת

על רקע מערכת הבחירות הסוערת, שר השיכון יעקב ליצמן מסכם את הקדנציה הראשונה שלו במשרד, במהלך התפטר וחזר לתפקיד: "אני חושב שיש ממה להיות מרוצה, כי אני רואה היום כמה המצוקה קשה וכמה עול מצוקת הדיור יושב כרחיים על צוואר הציבור, וראיתי מקרוב את הצעדים והמהלכים שנעשו כאן כדי לנסות ולשנות את המצב", הוא אומר בראיון לישראל הרשקוביץ ב'המודיע'.

"אכן מדובר בתקופה קצרה מאד ולצערי התקופה הזו מסתיימת כעת, על אף שאם מעט רצון טוב של הצדדים יכולנו להמשיך את הקדנציה ולפעול, אך בסופו של דבר הגענו להישגים בפרט בתחום הדיור שנחשב לנושא מרכזי מבחינתי. ואם לסכם, אני סבור שלמרות התקופה הקצרה ועל אף המגבלה של אי אישור התקציב, הצלחנו לעשות את הלא יאומן ולצאת עם הישגים משמעותיים שיבואו לידי ביטוי בהמשך הדרך".

"לקח לי מספר חודשים ללמוד את המשרד, כשלמרות העובדה שאני מכיר את המשרד היטב, לפני ולפנים, התברר שיש כל כך הרבה שינויים ותמורות בשוק הדיור ואך היה צורך להכיר את המבנה שהשתנה, את הפקידות שהתחלפה, את הנהלים והחוקים ואת הכללים בהם אפשר וצריך לפעול. התחוור לי כמה המצוקה נוראה, כמה הקושי הוא פשוט נורא ומכביד ומה שלמדתי בעיקר הוא שבשנים האחרונות לא דאגו כלל לפתרון מצוקת הדיור של הציבור החרדי. היו הרבה דיבורים, המון הצהרות, הוקמו וועדות וגובשו תוכניות. בפועל לא נעשה דבר. האוכלוסיה החרדית נעדרה מכל פתרון מעשי למצוקת הדיור שהולכת ונהיית קריטית משנה לשנה".

"עכשיו אנו נמצאים במקום שלפחות יש רצון, יש לימוד אמיתי של התחום, ויש צוות פעולה שמגבש מהלכים מעשיים ורצויים שיוכלו לפתור מצוקה של שנים רבות, שלוקחים בחשבון את הצרכים של הזוגות הצעירים שלנו, את הצורך בהורדת מחירים, במתן הישג יד לרכישת קורת גג ראשונה שכיום היא פשוט בלתי אפשרית כמעט לרוב רובו של משפחות הציבור החרדי. הצלחנו להביא לאישור הממשלה – בתמיכת 'כחול לבן', בעיתוי קשה ומורכב כשאין כל חיבור בין המפלגות המרכיבות את הקואליציה המתרסקת, דבר שכלל לא מובן מאליו – את התוכנית למתן מענקים למאות דירות יד שניה בפריפריה, כאשר מדובר במענק של 100,000 שקלים שינתנו למשפחות שירכשו דירה יד שניה, במחיר שאינו עולה על 700,000 ₪, בעשרות ישובים ובהם הישובים החרדיים בצפון ובדרום. ולהעביר החלטה כזו, אחרי שנים שבהן שלטה מדיניות ה'אין מענקים', זהו ללא ספק הישג שאי אפשר להמעיט בערכו. כך שאם מדברים על הישגים, אני רואה בכך את המרכזי שבהם".

ליצמן מסביר כיצד הסכימה הממשלה לאשר את תוכנית המענקים, שמהווה שינוי כיוון למדיניות ה'אין מענקים' ששולטת כאן בעשור האחרון: "כולם ידעו שזה התנאי שלי לכניסה למשרד. הבהרתי לרה"מ מראש שעל כך יקום או יפול דבר, ואם התוכנית לא עוברת איני נכנס לתפקיד ואינו משתף פעולה עם הקואליציה. בעצם, וזה היה ברור לכולם, רק בשביל קידום פתרונות דיור, לכל הציבורים ולחרדים, לקחתי את התפקיד. כך שכעת, כשאני מסיים את תפקידי במשרד בשל היציאה לבחירות, אני יודע שאת אחת המטרות המרכזיות שביקשתי להשיג, השגתי ב"ה, וזאת למרות שבהחלט ניתן היה להגיע ליותר, אילו רק יכולנו מבחינת הזמן, התקציב והאפשרויות…"

"החשיבות בעיני בשלב זה הוא עצם העיקרון. לראשונה אחרי שנים שבהם קודמו תוכניות אחרות כמו 'מחיר למשתכן' ועוד שבהן הממשלה אולי עזרה, אך בפועל לא הכניסה יד לכיס ולא העבירה מענקים, אנו עדים למציאות חדשה שבה מחוסרי דיור צעירים יקבלו מענק של מאה אלף שקלים. אז נכון, התקציב כעת קטן, רשימת הזוכים תהיה בשלב זה מצומצמת, גם לא כל הישובים שרצינו ברשימה, אבל אנו עשינו את הצעד הראשון והלא יאומן והצלחנו מה שנקרא 'להכניס רגל בדלת', וזה רגע לפני שהממשלה נופלת. בקדנציה הבאה כל מה שנדרש הוא להרחיב את הנוהל, להגדיל את התקציב במספרים גדולים מאד, אך העיקרון, קרי הנוהל והבסיס החוקתי והמשפטי, כבר קיים".

ליצמן לא חושש שהמענקים יגרמו לעליה במחירן של הדירות: "התוכנית צמודה לאישור של שמאי, גם השמאי הממשלתי, מה גם שניתן לעקוב אחר מחיריהן של הדירות האחרות שנמכרות במקומות אלו ולגביהן אין מענקים. בכלל, כל המשוואה הזו של 'מענקים = ייקור מחירים' מגיעה מפקידי האוצר שהתנגדו עקרונית לאישור מענקים מכל סוג שהוא, רק משום שהם ביקשו לשמור על הקופה. כעת, אין לי ספק שכך נוכל לעזור לזוגות צעירים רבים שעד כה לא היה להם את ההון העצמי הראשוני הנדרש, ועכשיו הם יוכלו בזכות המענק הנדיב הזה להגיע לקורת גג משלהן. מבחינתי, אילו רק לשם כך הגעתי למשרד – דיינו".

"תכנית המענקים לפריפריה הינה צעד אחד בתוך מספר מהלכים נרחבים שיש לבצע כדי להביא לפתרון אמיתי. מתכנית אחת לא ניתן לשנות הבעיה מיסודה. אך נוכחתי לדעת ולהבין, שכל תוכנית ורפורמה שנביא ונקדם, יישומה דורשת שנים כי זו המציאות בקידום תחום הדיור והבינוי שכרוך בזמן. לצד מהלכים ארוכי טווח אלו כפי שאסביר בהמשך, היה צורך גם לקדם וליישם צעד מעשי, מהיר למחר בבוקר. משהו שיביא פתרון כבר מיידי ולא לאורך שנים. תכנית המענקים מתעדפת רכישת דירה מוכנה יד שניה שכבר בנויה ומוכנה לאיכלוס קרוב, בלי לחכות לאישורים ובניה, מה שלוקח באופן טבעי שנים".

"כשנכנסתי למשרד הצבתי לי מספר יעדים. את האחד מהם, תוכנית המענקים, השגתי ב"ה ואני מודה על כך. עם זאת, היה יעד נוסף שאותו הצבתי, והוא עדיין לא הושג. הגדרתי תוכנית נוספת, והיא להביא להלוואה ממשלתית של 400,000 ₪ לכל רוכש דירה בפריפריה. הרי ישנם מקומות רבים שבהם ישנן דירות המוצעות לזוגות צעירים, כמו עמנואל, חריש ועוד ועוד, שבהם מציע משרד השיכון כבר היום הלוואה לזוג צעיר בסכום של 130 אלף ש"ח ב3 אחוז ריבית. אז אני ביקשתי לשנות את התוכנית הזו, ולהגדיל אותה ל400,000 ₪, ב0% ריבית, ל20 שנה. אם התוכנית הזו תעבור, נוכל לגרום לכך שאלפי דירות חדשות שעומדות היום ריקות בפריפריה, ירכשו תוך זמן קצר בידי זוגות צעירים שמשוועים להגיע לדירה משלהם".

הוא מסביר כיצד המהלך יצליח למרות המשבר הכלכלי: "בשיחותיי עם הפקידות הבכירה במשרד ועם האוצר הדגשתי שוב ושוב שיש לנצל את תחום הדיור בקורונה ולהפוך אותו למנוף שיצליח להניע את הכלכלה והוא יתרום למשק כולו. הרי אין ספק שברגע שירכשו אלפי דירות חדשות, שהדבר יתן תנופה אדירה למשק. לשמחתי, לגישה הזו היו שותפים הן חברי בממשלה, הן באוצר והן במשרד השיכון, כשיאמר לזכותה של הפקידות הבכירה במשרד שהיא הבינה היטב את התוכנית ותמכה בה מאד, אך לצערי בשל הבחירות שהגיעו מוקדם מהצפוי התוכנית הזו לא קודמה, וחבל".

הוא נשאל מדוע עצר את 'מחיר למשתכן, שכבר הוכיחה את עצמה בכך שהביאה לריסון מחירי הדיור: "ראשית, לא עצרתי את התוכנית", טען שר השיכון בראיון, "רק ברגעים אלו מוצעות עוד אלפי דירות במסגרת תוכנית 'דיור במחיר מופחת', זו שהחליפה את 'מחיר למשתכן' כמעט בכל הארץ, כך שלא עצרתי אותה אלא ביצענו בה מספר שינויים. נכון ואין זה סוד שלא אהבתי מאד חלקים מהתוכנית הזו, למשל את העובדה שהממשלה מממנת במיליון וחצי ₪ דירה שיכולה להימכר במרכז ת"א, בעוד שמי שכבר רוכש שם דירה – שיתכבד לרכוש את הדירה במחירה המלא. בעיני, המטרה העליונה היא לסייע לאלו שמתקשים להגיע לדירה משלהם, והם מוכנים לשם כך לעבור ולהתגורר בפריפריה. איני חושב שהמשרד אמור לסייע למי שיש להם, ולתת להם מענק ביד של מיליון שקל לצד רכישת דירה יקרה בעוד הם מתעקשים להישאר במרכז".

שפיר וכסיף, גם וגם

"אני החלטתי כעת להתקדם עם כל הכח בהקמת הישוב החרדי בשפיר, הקרובה לקרית גת, אך בה בעת לא לזנוח את כסיף", מכריז השר החרדי. הציבור החרדי זקוק לעשרות אלפי דירות, וגם שני הישובים הללו לא יתנו לנו את כל המענה כך שאנו זקוקים לעוד. עם זאת, הפעם, בניגוד לעבר, הדברים כבר מתקדמים".

לדבריו, "אנו עומדים כעת בישורת האחרונה. אני רוצה לספר לך, שרק לפני חודשיים התקיימה כאן בחדר הזה ישיבה מכרעת ונרחבת, הייתי מגדיר אותה היסטורית, שבה השתתף איתנו ידידי שר הפנים הרב אריה דרעי שהביא עמו את כל הפקידות הבכירה במשרדו שנוגעת לעניין, כאשר בישיבה הזו הגענו לפתרונות סופיים לגבי נושאים שתקועים מזה שנים. בזכות הישיבה הזו – שבה נכחו כאמור בכירי שני המשרדים, שיכון ופנים, כשיש לשים לב לכך ששני המשרדים הללו נמצאים עכשיו בידיים חרדיות, דבר שלא היה מעולם – שפיר עומדת בע"ה לעלות בקרוב על הקרקע, כשמדובר בבשורה של ממש לציבור החרדי. במקום יבנו עשרות אלפי דירות, כשהמיקום של הישוב במרכז הארץ ובסמיכות לישובים החרדיים הגדולים תהפוך את המקום לאטרקטיבי ביותר".

"כבר בימים הקרובים יחלו שם בעבודות פינוי החרסית, וברבעון הראשון של 2021 כבר יצאו המכרזים הראשונים של העיר. עוד שנה וחצי כבר נראה את עבודות הפיתוח, כך שאפשר לומר שתוך 3-4 שנים כבר נראה שם בע"ה את הדירות הראשונות".

הוא מסביר את העיכוב הממושך עד כה ואומר כי "כי כפי שאמרתי, במשרד לא היתה נכונות אמיתית להביא לפריצת דרך בתחום הדיור החרדי. היו הרבה דיבורים, אך בפועל הדברים נתקעו תמיד בבירוקרטיה וברמת הפקידות. רק עכשיו, לאחר שניצלנו את ההזדמנות ההיסטורית שבה  בראשם של שני המשרדים, שיכון ופנים,  עומדים שרים חרדיים, הצלחנו לקדם ולפתור בעיות שלא התקדמו בשנים האחרונות. עוד לא היתה פעם אחת שבה ישבו בחדר אחד כל ראשי הזרועות השונים, כמו משרדי השיכון והפנים, מנהל התכנון ורמ"י, וכל זאת מתוך מטרה להתניע את העיר קדימה. מעכשיו, אני אכן מקווה שבע"ה העיר תפרוץ קדימה וכי תוך תקופה קצרה כבר נראה את הבניינים צומחים לגובה".

לגבי כסיף אומר ליצמן כי "אני אומר ש'אחוז מזה וגם מזה ידך אל תנח'. הופתעתי לגלות שלפחות לגבי כסיף עשו במשרד כברת דרך נכבדה, כשהושקעו משאבים אדירים בתכנון של עיר שמותאמת בדיוק לציבור החרדי. אני יכול לומר שאפילו השר דרעי, שתחילה נטה לדחות על הסף את ההצעה להקים עיר חרדית בכסיף, הופתע לאחר שנחשף לנתונים ולרמת ההשקעה, וגם הוא שותף מלא לדעתי כשאנו רואים את הצורך עין בעין. במקום החלו כבר עבודות הפיתוח, כך שניתן לצאת מיד לדרך ולהתחיל בבניית העיר, שלא תבוא במקומה של שפיר אלא במקביל אליה ובשלב שני. בסופו של דבר, בע"ה, יהיו לנו שתי ערים חרדיות חדשות: האחת שפיר – קרובה יותר למרכז. בשתיהן יהיו עשרות אלפי דירות, שיספקו מענה לפחות לצרכי הציבור החרדי בשנים הקרובות, והשניה בהמשך השנים, בדרום הארץ, בכסיף".

ומי ערב לנו שלא יקרה שם מה שקרה בחריש, נשאל השר ליצמן: "אין מה לחשוש", הוא משיב בנחרצות. "זה לא יקרה, משום שבחריש היתה התנהלות לא נכונה של עסקנים שונים. שלצערי פעלו בהתנהלות לא נכונה של עמותות וקומבינות, שלא לפי הנוהל, ולכן בית המשפט פסל את המכרזים. שם הם גרמו בהתנהלותם לפספס את היוזמה שיכלה לספק פתרון לציבור החרדי. אך בכסיף ובשפיר זה לא יקרה. פה לא יהיו עמותות, ואנו נוודא שלא תהיה התנהלות שאינה נכונה שתוכל להוריד את כל ההשקעה לטמיון".

"כך שאפשר בהחלט להיות אופטימיים, ובע"ה בעוד מספר שנים יהיו לציבור החרדי שתי ערים לתפארת – כסיף ושפיר, וזאת לצד הקריות החרדיות החדשות שפורחות היום בטבריה, בעפולה, בנצרת, בצפת ועוד".

על האפשרות שבמקרה ויוחלף והשר הבא יעצור את התוכניות הוא אומר כי "לשמחתי, עברנו כבר את השלב שבו התוכניות הללו היו תקועות, פתרנו את הבעיות שנערמו בדרך, והן כבר מתקדמות קדימה בקצב יפה. כך שאין זה משנה מי יהיה השר שיעמוד בראשו של המשרד הזה בקדנציה הבאה, ומה תהיה דעתו בנושא מצוקת הדיור החרדית – שאגב אין מי שלא מתכחש לה, שכן התוכניות כבר יצאו לדרך. אנו נראה בע"ה את ההתקדמות, ופרט לכך, שהוכח שכאשר אנו מחזיקים בתפקידי מפתח אחרים, ניתן לפעול ולקדם גם את הפעילות במשרדי הממשלה שאינם נמצאים בידיים חרדיות".

ואגב, הוא מצביע בדרך אגב על הישג נוסף שהצליח לקדם במשרד, חרף התקופה הקצרה שבה החזיק בתפקיד: "הצלחנו להוביל פה שורה של מינויים, כאשר המינוי הבכיר ביותר הוא של ינקי קווינט שמונה לכהן כמנכ"ל רמ"י, תפקיד עוצמתי ביותר. קווינט הוא איש מקצוע מהשורה הראשונה וללא ספק האיש הנכון במקום הנכון, בעיניי העובדה שאנשים כמותו הוצבו בצמתים אסטרטגיים, תסייע מאד לציבור החרדי בשנים הבאות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים