שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » שרי האמירויות, בחריין וישראל בכנס משותף
לראשונה בישראל
שר החוץ של בחריין: "עלינו להבהיר לביידן שהדאגה מאיראן משותפת לכולנו – דיבור בקול אחד ישפיע יותר". השר האמירתי: "הופתעתי שישראלים ראו בנו יעד תיירותי"
שרי החוץ של ישראל, איחוד האמירויות ובחריין בכנס ה-INSS | צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי
שלושת השרים בכנס |
צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי, ה-INSS

שרי החוץ של בחריין ושל איחוד האמירויות קיימו היום הופעה ראשונה מסוגה בערב הפתיחה של הכנס הבינ"ל השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי שבאוניברסיטת ת"א לפני זמן קצר. השניים לקחו חלק בפאנל בו השתתף גם שר החוץ אשכנזי ושאותו הנחה ראש ה-INSS, אלוף (במיל) עמוס ידלין.

דר' עבד א-לטיף בן ראשד א-זיאני, שר החוץ של בחריין, אמר בכנס: "ישנם גורמים שיעשו הכול בכדי לנסות ולחבל בתהליך ובשיתוף הפעולה בינינו. אני רואה יתרונות רבים בכך שארצותינו ידברו בפני הממשל החדש בארה"ב בקול אחד בנושאים בהם ישנה בקרבנו דאגה משותפת, בפרט בנושא איראן, תכניתה הגרעינית ותכנית הטילים שלה והשפעתה הכללית על האזור. עמדה אזורית משותפת תזכה להשפעה רבה יותר בארצות הברית. עלינו להבהיר שהדאגות האלו אינן רק של מדינה אחת אלא של מדינות רבות באזור".

"כל הסכם עתידי עם איראן צריך לשקף את המציאות החדשה באזור ולהיות מקובל על כלל מדינות האזור. אני מעודד מכך שהנשיא ביידן מתכוון לכלול את מדינות האזור בהתייעצות בנושא. עלינו להבטיח שכל הסכם חדש לא רק ידחה השגת יכולות גרעיניות מצד איראן, אלא גם יסיר מהשולחן את תקוותה להשיגן. בנוסף, עלינו לתת מענה לאיום הטילים האיראני, לתמיכה שהיא מעניקה לשלוחים ולהתערבותה בענייני הפנים של מדינות האזור, כדי להשיג שלום ממושך ויציבות באזור".

שר החוץ של בחריין הוסיף: "בחריין, איחוד האמירויות וישראל חותרות ליצירת שיתופי פעולה שיעניקו יתרונות לשלוש המדינות, אך גם עשויים לשמש תמריץ למדינות נוספות, שיראו מה ניתן להשיג כאשר יש רצון טוב ואמון בכל הצדדים, כפי שראינו במקרה של מרוקו וסודאן".

"אני מקווה שהמומנטום של הסכמי אברהם יתורגם להתקדמות מחודשת בפתרון הסכסוך הפלסטיני-ישראלי, על בסיס עיקרון שתי מדינות. הסכמי אברהם יוצרים תמריץ לכך ומהווים בלם חזק בפני צעדים העלולים להסיג את התהליך לאחור".

"שלום חם אינו רק העדר סכסוך, אלא שת"פ אמיתי שבמסגרתו נחליף ידע וניסיון, נקדם קשרי עמים ונהנה מהערך האנושי שמאחד אותנו כאומות וכמדינות. שלום חם מצריך השקעה, ועלינו להיאזר בסבלנות וליצור את האקלים להתפתחות טבעית של יחסים בין החברות".

דר' אנוואר גרגאש, שר המדינה לענייני חוץ של איחוד האמירויות הערביות: "כאשר ממשל ביידן שוקל לחזור ל-JCPOA, בין אם במתכונת משודרגת ובין אם מתוקנת, עליו להתחשב בנקודות הבאות: ראשית, איננו מודאגים רק מהגרעין אלא גם מהטילים הבליסטיים ומהמדיניות האזורית של איראן; שנית, הדרך היחידה להתקדם היא הסדרים מדיניים-דיפלומטיים. יש לתת לאיראן תמריצים להיות בטווח הארוך חלק ממרחב של יציבות ושגשוג; שלישית, אחד הכישלונות של ה-JCPOA היה העדר הקול האזורי. הצהרת מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לגבי הצורך במעורבות ישראל ומדינות האזור בגיבוש המדיניות מול איראן חיונית וחשובה".

שר החוץ של איחוד האמירויות הוסיף: "הופתעתי מכך שהישראלים ראו את איחוד האמירויות כיעד תיירותי אטרקטיבי, וזו הייתה הפתעה משמחת".

"לפני פחות מחמישה חודשים הכרזנו על הסכמי אברהם, ודברים רבים כבר קורים: שברנו את הקונספציה שלא ניתן להוביל לשינויים באזור. שלום ודיאלוג הם הכלים שלנו לנוע קדימה. אנו מקווים שהסכמי אברהם יסייעו במאמצים של הקהילה הבינלאומית לקידום פתרון של שתי מדינות וכינון מדינה פלסטינית עצמאית ובת קיימא. לאחר 40-50 שנים הגענו למסקנה שהנתק עם ישראל אינו מועיל. לאי-ההסכמות עם ישראל ניתן מענה טוב יותר דרך שיח, מגע, בניית אמון ופשרות".

"השלום צריך להועיל לאזרח הפשוט. כל פעם שאדם מבקר בישראל או ישראלי מבקר באחת ממדינות הסכמי אברהם, זהו סימן שהשלום עובד. כל פעם שאנו רואים מיזם משותף בתחומי הטכנולוגיה, החקלאות והמים, משמעות הדבר שהשלום עובד. כל פעם שאנו רואים עלייה בסחר, זה אומר שהשלום מעניק תוצאות מוחשיות לישראל, לערבים ולפלסטינים, שהם חלק חשוב מהאוכלוסייה אצלנו ובישראל".

"לשלום שלושה שלושה ממדים: מדיני; תרבותי – שבירת דמוניזציה ומחסומים; ומוחשי – השקעות, עסקים, תיירות, טכנולוגיה, מיזמים משותפים וכו'. השלום צריך לעשות שינוי בכיס של האזרחים, ברמת החיים ובפתיחת שווקים חדשים. אנו מעוניינים מאוד בצדדים רבים של הכלכלה הישראל, ומעוניינים להביא תיירים ישראלים לאיחוד האמירויות. לצד היבטים מדיניים ותרבותיים, אנו עסוקים ביצירת משמעות לשלום עבור אנשים רגילים – חופש תנועה ויותר הזדמנויות".

"עלינו לעבוד יחד כדי שהסכמי אברהם ישמרו, יתרחבו ויביאו להבנה משמעותית באזור מול אתגרים משותפים: הסוגייה הישראלית-פלסטינית, שת"פ אזורי, הזדמנויות כלכליות. ככל שנצליח בכך, אני מאמין שעוד מדינות יצטרפו אליהם".

גבי אשכנזי, שר החוץ הישראלי: "האיום המסוכן ביותר לישראל הוא איום הגרעין האיראני. עלינו לעשות כל מאמץ למנוע מאיראן להיות גרעינית, ולשם איראן חותרת. איום נוסף הנשקף מאיראן הוא תמיכתה בארגונים כמו חמאס וחזבאללה והפצת טרור, נשק וטכנולוגיית טילים מתקדמת. לכן אין לי ספק שאיראן צריכה להיות במקום הראשון בכל מה שקשור לביטחון הלאומי של מדינת ישראל".

"המדיניות שלנו מול ממשל ביידן בנושא איראן צריכה לעמוד על שלוש רגליים: הראשונה – דיאלוג מקצועי ואינטימי עם הגדולה בידידותנו; השנייה – שמירה על אופציה צבאית אמינה על השולחן; שלישית – יש לשכנע את ארה"ב שאיראן גרעינית ואיראן שחותרת להגמוניה אזורית היא איום על היציבות והביטחון של האזור כולו. בשום אופן לא הייתי ממליץ על מדיניות לעומתית מול האמריקאים בתקשורת. צריך למצות קודם את האפשרות לדאוג דרך דיאלוג ושיח מקצועי אמיתי ושקוף למענה לדאגות הישראליות, ובראשן הרחקת איראן ככל שניתן מהגעה ליכולת גרעינית".

"אנו בדרך לבניית שגרירויות באיחוד האמירויות ובחריין ולניסוח מעל 40 הסכמים שישמשו תשתית ליחסי המדינות במגוון נושאים: תיירות, ויזות, סחר, חקלאות, השקעות, מיסוי ועוד. שבעים אלף ישראלים כבר ביקרו במפרץ ויותר מאלף חברות ישראליות ומפרציות נמצאות במגעים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים