שיתוף
תגובות
משפט » תביעה לפי חוק איסור הפליה נגד חברת אל-על
בידוק משפיל וגזעני
שני זוגות תובעות את החברה בגין בידוק בטחוני שעברו על ידי עובד החברה, אשר נעשה, על פי כתב התביעה, באופן משפיל וגזעני, תוך רמיסת כבודם של התובעים
מטוס אל על | צילום: Rebius, שאטרסטוק

הסיוע המשפטי במשרד המשפטים הגיש תביעה לפי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים (תשס"א – 2020) ודרישה לפיצוי בסך 200,000 ₪ נגד חברת אל-על נתיבי אוויר לישראל, בשם שני זוגות המשתייכים לעדה הדרוזית, בגין בידוק בטחוני לפני טיסה שעברו הארבעה על ידי עובד החברה, אשר נעשה על פי כתב התביעה באופן משפיל וגזעני, תוך רמיסת כבודם של התובעים, וזאת אך ורק על רקע מוצאם הדרוזי.

מכתב התביעה שהוגש בשבוע שעבר עולה כי האירוע נשוא התביעה התרחש בחודש דצמבר 2018, כאשר שני בני הזוג הגיעו במסגרת טיול מאורגן לשדה התעופה ביוהנסבורג והמתינו בתור לבידוק ביטחוני לפני עלייה לטיסה חזרה לארץ. בעודם עומדים בתור יחד עם חברי הקבוצה, ניגש אליהם ממלא מקום הקב"ט במקום מטעם חברת אל-על, ביקש מהם לצאת מהתור ודרש מהם להציג מסמכי זהות שונים, נוסף על הדרכון שהיה מצוי ברשותם, ובין היתר ביקש מהם להציג תעודה המעידה על שירות ביטחון. כאשר הארבעה שאלו מדוע יש צורך בתעודות מעידות על שירות ביטחון מעבר לדרכון המהווה זיהוי עבור כל אזרח ישראלי בעת שהותו בחו"ל, החל ממלא מקום הקב"ט להרים את קולו תוך שהוא אומר להם "אתם תמציאו את המסמכים כי כך אני החלטתי", ואף השיב בבוטות לשאר חברי הקבוצה שניסו להרגיע אותו. בשלב זה הציג אחד מהגברים תעודת גמלאי של משטרת ישראל, אולם ממלא מקום הקב"ט לא הסתפק בכך ודרש תעודה דומה גם מהגבר השני, בעוד הוא לא דורש כל דרישה דומה משאר חברי הקבוצה ששהו עימם, ואף המשיך בהתנהלות כוחנית זו עד להגעת איש ביטחון נוסף אשר ביקש לסייע לארבעה, תוך שהוא מציין כי התנהלותו של ממלא מקום הקב"ט לא הייתה תקינה.

בכתב התביעה, שהוגש על ידי עו"ד רונית מוסקוביץ' ממחוז חיפה של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, מצוין כי שני התובעים הם בעברם אנשי שירות הביטחון. השניים שירתו במשך עשרות שנים במשטרה ובשרות בתי הסוהר וכיהנו בתפקידים בכירים. אחד מהם, שהשתחרר בדרגת גונדר משירות בתי הסוהר לאחר שמילא שורה ארוכה של תפקידים בהם מנהל בתי סוהר, מפקד מחוזות וראש אגף מבצעים בשב"ס, אף חווה בעברו מקרה דומה של הפלייה בעברו מול נציגים של חברת אל-על, אשר בעקבותיו הוזמן להעביר הרצאה בנושא בפני קורס קב"טים של החברה. זאת ועוד, במהלך יציאת הקבוצה מהארץ זיהה הקב"ט הקבוע בשדה התעופה ביוהנסבורג את האיש כמי שהעביר את אותה הרצאה בעבר בפני אנשי הביטחון של החברה, ובמהלך המפגש ביניהם אף התחייב בפניו שמקרה מסוג זה עליו דיבר בהרצאתו לא יישנה. על אף כל זאת, כאמור בעת שעשו את דרכם חזרה ארצה, התרחש האירוע המתואר בתביעה.

לאחר ששבו לארץ פנו הארבעה ליחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים ונציגיה נפגשו עימם, קיבלו את פרטי האירוע והעבירו את הפנייה לטיפול הסיוע המשפטי. בהמשך לכך פנתה עו"ד מוסקוביץ' לחברת אל-על וביקשה בשם הארבעה להגיע עם החברה להסדר אשר ייתר את ההליך המשפטי, אולם מצד חברת התעופה לא היה שיתוף פעולה ונשלחה מטעמה תגובה לקונית בלבד, במסגרתה דחתה את טענות התובעים.

על רקע דברים אלו הוגשה ביום חמישי האחרון התביעה נגד חברת אל-על, בה נטען כי התנהלותו של ממלא מקום הקב"ט מהווה הפרה של חוק איסור הפליה ופגיעה חמורה בשוויון, ואף פגיעה מהותית בכבוד האדם של התובעים. במסגרת התביעה נדרשת חברת התעופה לשלם לכל אחד מהתובעים פיצוי בסך 50,000 שקלים, ללא הוכחת נזק, בגין הפרת חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים.

"הפליית אזרחים מן השורה על רקע דתי היא תופעה פסולה מיסודה, על אחת כמה וכמה כאשר הדבר נעשה באופן פומבי ומשפיל", מסרה עו"ד רונית מוסקוביץ' מהסיוע המשפטי במחוז חיפה, המייצגת את התובעים. "מבלי להמעיט בחשיבותם של שיקולים ביטחוניים, לא די בהם כדי לאפשר דריסה מוחלטת של זכות יסוד של אדם לכבוד. הסיוע המשפטי, בשיתוף פעולה עם היחידה הממשלתית לתאום המאבק בגזענות, הציבו לעצמם מטרה למגר את מקרי ההפליה, והייצוג בתביעות מסוג זה ניתן ללא בדיקת זכאות כלכלית".

עו"ד אווקה זנה, ראש היחידה הממשלתית לתאום המאבק בגזענות, מסרה כי "במהלך הטיפול בתלונה עלה חשש להתנהלות גזענית ומשפילה של מערך האבטחה בחברת אל על כלפי המתלוננים על בסיס שיוכם הקבוצתי. הפיכתם של אזרחים דוברי השפה הערבית או בעלי חזות ערבית כאל איום ביטחוני באופן גורף בשל שיוכם הקבוצתי, זו פרקטיקה גזענית, משפילה ופוגענית ויש להפסיק אותה. על חברת אל על וגורמי הביטחון השונים לשנות פרקטיקות גזעניות בבידוק ביטחוני ולגבש מדיניות בידוק שוויונית, שתוטמע במסגרת הכשרות , בעיקר בקרב גורמי אבטחה. היחידה תמשיך לנהל מאבק בלתי מתפשר בגזענות הממסדית".

בתוך כך, מניית 'אל על' צוללת הבוקר במסחר בבורסה בתל אביב בכ- 6%.

מאל על נמסר: חברת אל על דוגלת במתן שירות איכותי ומוקפד לכלל נוסעיה ללא הבדל מין, גזע ודת. בטחון התעופה מונחה על ידי שירות ביטחון הכללי ועם קבלת כתב התביעה יועבר הנושא לבדיקת וטיפול מערך אבטחת התעופה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים