שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "נגיב, היחס ישתנה – לא נתפשר על כלום"
גפני נגד סמוטריץ'
יו"ר דגל התורה נגד הציונות הדתית: "המפלגה הזאת מייצגת בדיוק את ההיפך מהמאפיין החרדי. לשמחתנו בקרב מצביעי 'דגל התורה' לא הייתה הצבעה מאורגת להם"
תגיות:
משה גפני | צילום: מוטי גרין

יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני מתייחס לראשונה בהרחבה לתוצאות הבחירות בראיון ליוסף טיקוצ'ינסקי ב'יתד נאמן' ותוקף בחריפות את יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ': "הציבור החרדי לא עשוי מעור אחד. אפילו בתוך דגל התורה עצמה יש את הרוב של בני תורה עמלי תורה, יש גם את בוגרי הישיבות שיצאו לעמול לפרנסתם, יש קהילות של בעלי תשובה, יש קהילות המכנות עצמן כ"מודרניות" יותר, לכל קבוצה כזאת יש את הקשיים שלה, את ההתמודדויות שלה ואת הצרכים שלה, אבל בסופו של דבר כולם אגודים תחת קורת גג אחת של דגל התורה, תחת מטריית ציות של גדולי ישראל".

"בסופו של דבר כל הקבוצות הללו מחוייבות לציות לגדולי התורה וכפי שראינו עכשיו בבחירות, כל הקבוצות הללו כאיש אחד הצביעו ליהדות התורה. המכנה המשותף לכולם הוא שהם לא זזים בלי לעשות כהוראת גדולי ישראל".

"אבל הציונות הדתית מייצגת בדיוק את ההיפך. שם לא רואים את הדברים כך, שם לא רואים את הציות לגדולי ישראל כערך עליון וזה המקור לכל הבעיות שיש לנו איתם. הרי מה הוא מבטיח לבוחרים החרדים? שהוא יילחם במערכת המשפט ובמשטרה? זה קל מאוד להגיד ככה כשאתה נמצא באופוזיציה. ראינו אותו ושמענו אותו בשנה האחרונה. ראינו מה דיבר ואיך נאבק כשהוא היה בקואליציה כשר בממשלה. הוא לא עשה כלום לא נגד מערכת המשפט ולא נגד המשטרה. כשאנחנו נאבקנו וניהלנו מערכה בנושאים הללו על פי הנחיית גדולי ישראל, הוא לא עשה דבר".

"ומה שיש לי לומר לציבור שהצביע לו זה שאני חושש שמהר מאוד הם יתחרטו. הרי יש אחת ברשימה שלו שמדברת במפורש על גיוס בנות, איך אפשר להצביע לכזאת רשימה, איך בדיוק הם חושבים שרשימה כזאת תביא משהו טוב לציבור החרדי, לקיום התורה. לצערנו מי שהצביע לו הראה שאצלו סדר העדיפויות הוא אחר, שהציות לגדולי ישראל לא נמצא בראש".

אבל עבדו בשבילם גם מתוך הבית…

"אנו רואים הרי מי פעל עבור הרשימה הזאת. יחצנים מהציבור החרדי ואנשי תקשורת מכלי תקשורת שונים המגדירים את עצמם כחרדים, אבל קידשו מלחמה על כל מהות הענין של ציות לגדולי ישראל רק בגלל גחמות אישיות כאלה ואחרות או עבור בצע כסף. איך אדם יכול לקרוא לעצמו עיתונאי חרדי אחרי דבר כזה, הרי זה מייצג את עצם המהות ההפוכה מלהיות חרדי, אם אתה לא שומע לגדולי ישראל. איך יתכן שאנשי תקשורת שמכנים עצמם חרדים, יובילו קמפיין של טענות וברגע המבחן הם יטיפו ויסיתו לא לציית לגדולי ישראל ולהצביע אחרת מהוראתם להצביע ליהדות התורה".

התארגנות ולא מעשי יחידים

מבחינת גפני, התופעה הזאת מהווה קו שבר הדורש שינוי בהתייחסות לציונות הדתית. בפועל, התקווה הגדולה היא שתקום ממשלת ימין שתכלול את המפלגות החרדיות והציונות הדתית, אולם גם ממשלה כזאת לא תהיה הומוגנית ולא רק בגלל המחלוקת עם הציונות הדתית אלא גם הבדלים של דעת רבותינו מול עמדת מפלגות נוספות שאגב בערב הבחירות היו בין נציגיהם כאלו שהשמיצו בפומבי את יהדות התורה ואחרים שחידדו הבדלים בסוגיות של לימודי אקדמיה ולימודי ליבה. ההבדלים למרות המכנה המשותף עלולים להתבטא בקואליציה הבאה, כששם, לדברי גפני, כבר נשמעו רמזים על אפשרות לפשרה כלשהי בנושא חוק הגיור למשל.

"עלינו להפנים כי גם אם באמת תקום ממשלת ימין עדיין יבואו בה לידי ביטוי עמדות מסוכנות בעיקר מצד הציונות הדתית, כמו עליה להר הבית, קידום מערכות כשרות ורישום נישואין שאינו עולות בקנה אחד עם ההלכה כפי דעת רבותינו זצוק"ל ויבדלחט"א, וכמובן נושא עצמאות החינוך והחשש מפני פלישת ארגונים רפורמים לתכני הלימוד במערכת החינוך הכללית. כאשר כבר היום פועלת תוכנית הרסנית ללמודי חובה יהדות במערכת החינוך הכללית שאושרה בימי השר בנט, והיא נמסרה ללא מכרז רק לבעלי השקפת עולם פלורליסטית, כך שילדי ישראל החילונים לא מתחנכים עוד להיות עמי ארצות אלא להיות אפיקורסים המתחנכים על השקפת עולם רפורמיסטית שכוללת הרס מבנה המשפחה, וגם זה נושא שנצטרך לפעול בו בדחיפות", הוא אומר.

גפני מבהיר כבר עכשיו, כי מבחינת יהדות התורה לא תהיה שום פשרה בשום נושא מהותי. "כפי שאמרתי בכינוס במוצאי הבחירות, אנחנו נגיב לזה. אנו נעמוד מהיום על דרישותינו, קודם כל כמובן בנושאים החשובים באמת כמו מעמד לומדי התורה, עצמאות החינוך, חוק הגיור, שמירת השבת והגבלת כוחו של הבג"ץ, אבל יחד עם זאת נדרוש שתיפסק האפליה בין תלמידים ממגזרים שונים".

"לא תהיה יותר הפריבילגיה בה תלמיד הציונות הדתית מקבל כפל תקצוב גם דרך משרד החינוך וגם דרך משרד החקלאות והגרעינים התורניים. תלמיד בציונות הדתית שעשה צבא מקבל גם על זה תקצוב מיוחד ואילו בחור בעל תשובה בוגר צבא שנכנס לישיבה קדושה לא מקבל תקציב כזה. גם על זה נעמוד וזה ייפסק".

"בנושאים הללו היו לי מאבקים בועדת הכספים, אבל עד היום שתקנו, לא התערבנו בכפל התקצוב הזה. אבל אם היום הם באים ואמרים שהם מתיימרים לייצג אותנו, אז קדימה, זה המבחן שלהם. רציתם לחדור לציבור החרדי? בואו נראה אתכם דואגים לנו!"

"אנחנו ביהדות התורה קיימנו הרבה דיונים בשנה האחרונה ובפרט במערכת הבחירות. גיבשנו את העמדה שלא מחכים יותר בנושאים החשובים לנו. נעמוד על נושא הגיור שיהיה חוק בדיוק כפי שדורשת ההלכה כהוראת רבותינו זצוק"ל ויבדלחט"א ולא נקבל אף נוסחה אחרת מאף לא אחד בכל קצוות הקשת הפוליטית. לא נתפשר על מעמד לומדי התורה ולא על עצמאות החינוך החרדי, לא על תכני הלימודים בבתי הספר ועל אחת כמה וכמה שלא על דברים חמורים כמו עליה להר הבית והתגרות באומות".

"אנחנו לא מתכוונים לעגל פינות בדברים האלה. אנשי הציונות הדתית המעודדים עליה להר הבית עוברים על מה שרבותינו הזהירו מפני איסורי כרת. כל גדולי ישראל אסרו את העליה להר וגם רבותיהם והרה"ר לדורותיהם אסרו זאת. כל זאת מלבד הסכנה שבהתגרות עצמה באומות. מדובר בהר הבית, המקום הנפיץ והמסוכן בעולם שעלול להפוך את המאבק הערבי מלאומני לדתי ולאחד את כל המוסלמים נגדנו! מהיום הם צריכים לדעת שהם ייתקלו בנו ואנחנו לא נאפשר להם את זה. לא נשתוק על זה".

נושא נוסף שגפני מדגיש הוא פיסקת ההתגברות: "בית המשפט שלא נבחר הפך להיות שליט המדינה והופך את החלטות הכנסת לחוכא ואיטלולא תוך השלטת דעותיו האנטי יהודית. צריך להגביל את הכח הזה", אומר גפני ומוסיף: "עוד מוקדם לדבר על הסכמים קואליציוניים וקשה לדעת מי יחזיק באלו פקידים בממשלה אם בכלל תקום ממשלה, קשה לדעת עכשיו מי יישב בצמתי קבלת ההחלטות בנושאים החשובים הללו של ידישקייט. זה פחות חשוב כרגע, אך כשנגיע לזה נבדוק מה האפשרויות ונעלה לגדולי ישראל עיני העדה שיכריעו. לא כל מה שהיה מובן מאליו בממשלות הקודמות יהיה בהכרח גם הפעם, יהיו שינויים אבל המהות והעיקר הוא שלא תהיה יותר מדיניות של אנחנו את עצמנו הצלנו ותו לא. מהרגע שהם החליטו שהם מתיימרים לייצג אותנו הכל השתנה. אנחנו נאתגר אותם ונראה מי באמת מייצג את האינטרס החרדי. זו תהיה שעת המבחן שלהם".

מלבד זאת מבקש גפני להדגיש כי יש כאן נקודה עמוקה יותר ומהותית: "להיות חרדי זה להצביע למה שמורים גדולי ישראל! אנחנו לא ימין ולא שמאל אלא צייתנים לדעת תורה גם בסוגיות המהותיות האלה. אנחנו הולכים עם הימין שהוא יותר מסורתי כי כך מורים גדולי ישראל למען קיום התורה בארץ ישראל. הטשטוש הזה שהצליח לפלוש לשולי המחנה, הוא סכנה, החבירה לימין כי הוא ימין, זה טשטוש מסוכן מאוד ועל כך נצטרך עוד להרחיב כשוך הסערה".

בשלב זה עובר גפני לנתח את נתוני ההצבעה עצמם והוא מצביע על כך שהזליגה לכיוון הציונות הדתית לא הגיעה ברובה מקרב מצביעי דגל התורה. "היו קבוצות בציבור שאינם נמנים על אנשי דגל התורה שהלכו לשם באופן מאורגן", הוא מסביר. "ואף על פי כן אני שמח שגדולי ישראל החליטו שיהדות התורה תמשיך ללכת יחד ולא תתפלג. השמחה שלנו היא שבציבור שלנו, גם אם היו בודדים שהלכו להצביע להם, אך זו היתה יוזמה פרטית של אנשים. אבל בחלק מהמגזר ההוא, היו התארגנויות כאלה של קהילות שלמות, של קבוצות מוכרות וזה הרבה יותר גרוע. הציבור שלנו על כל חלקיו הצביע ברובו הגדול כאיש אחד בעד גדולי ישראל, בעד קידוש השם".

"ועם כל זאת הכריעו גדולי ישראל שלא לפצל את הרשימה ולהמשיך ללכת יחד", אומר גפני ומסביר: "אפשר לקחת כדוגמה וכמודל להבדיל את המגזר הערבי. ראינו שם שהם התפלגו הפעם ובאמת איבדו כמה מנדטים. הרשימה המשותפת עמדה על 15 מנדטים ועכשיו כשרע"מ התפצלו ממנה הם יקבלו יחד 11 במקרה הטוב".

"הנזק שהיה יכול להיגרם ליהדות התורה מהליכה נפרדת, עולה עשרת מונים על הנזק שנגרם כתוצאה מזליגה לציונות הדתית. לא לחינם זו היתה הכרעתם של גדולי ישאל וכעת לפי אחוזי ההצבעה הנמוכים במגר הערבי אפשר היה להבין מה היה יכול לקרות חלילה אצלנו. ההחלטה של יהדות התורה היתה נכונה למרות שיש כאלה שמותחים עליה ביקורת".

ציות או אמוציות

"כמו רבים אצלנו, גם אני הייתי מאוד מודאג במערכת הבחירות הזאת", אומר גפני. "הייתי מודאג מכמה דברים. היה חשש מאוד רציני מפני ירידה בקולות אצלנו. הלכנו למערכת הבחירות הקשה ביותר שאני מכיר אי פעם בכל שנותיי, וזו לא גוזמה".

"היו סיבות רבות לכך שזו היתה המערכת הקשה ביותר. ראשית כל היתה זו מערכה שהחלה בגל הכי קשה של הקורונה. גם עכשיו אנחנו מתפללים ומייחלים שזה יחלוף כליל מהעולם בעזרת ד', כי הנגיף עדיין כאן, אבל כשהחלה המערכה פחדנו מאוד".

"מלבד המגיפה עצמה היו לכך גם השלכות למערכת הבחירות. בקרב הציבור היוו טענות נגדנו, נגד חברי הכנסת, שאנחנו לא מסייעים לאכיפה מחד, ומנגד שאנחנו לא מסייעים לציבור באכיפה נגדינו, ואני סבור שחלק מהטענות מוצדקות. יש טענות שאפשר להבין ואפשר להסכים וגם לנו יש כמובן טענות לא מעטות על האופן בו הדברים התנהלו. המשבר הזה פגע בכולם, אבל הביקורת היתה באוויר והיתה לזה משמעות. רובם המוחלט של הטענות לא נבעו ממקום אמיתי, כי העובדה היא שהן סתרו את עצמן, תלוי מי היו הטוענים, אבל זה בהחלט הידהד באויר".

לא היו כינוסים, לא היה "חשמל"…

"נכון, בגלל הגבלות הקורונה והנחיות משרד הבריאות, לא יכולנו לקיים את הכינוסים הגדולים, את העצרות ההמוניות שהציתו בכל מערכת בחירות את אש הלהבה בקרב הציבור בראותם את מרנן ורבנן עיני העדה שליט"א יוצאים כעמוד האש לפני המחנה. מה גם שהבחירות הללו נערכו בערב פסח בזמן בו אנשים טרודים באופן טבעי, כל אחד בענייניו ובהכנות לחג".

"עכשיו תוסיף לכל זה את העובדה שלציבור נמאס באופן כללי מכל הנושא של בחירות אחרי שזה קורה בפעם הרביעית ברציפות בתוך שנתיים. התוצאה היא שיצאנו למערכה כשאנו חוששים מאוד ודואגים. אחרי כל הסיבות הללו אתה מבין שהפעם הסיכון הוא לא פשוט כשמולך מתייצבים כאו שרוצים לעקור את הכל, אבל הכל, את כל הקדוש והיקר לנו, עד כדי כך שאפשר היה לאבד את כל מה שבנינו בעמל במשך שנים ארוכות, הכל היה עלול לרדת לטמיון".

"אבל בסייעתא דשמיא אנחנו רואים מהתוצאות שכמעט ולא היתה פגיעה. במהלך יום הבחירות היינו בקשר עם כל המטות שלנו ברחבי הארץ, גם בריכוזים החרדים וגם במקומות שלא נחשבים למעוזי הצבעה של יהדות התורה, בכל מקום ראינו את ההיענות וברוך ד' אתה רואה שהגענו לשבעה מנדטים ושמרנו על כוחנו".

"אני רואה בזה הצלחה עצומה לא שלנו, אלא של גדולי ישראל. מי שהוביל את המערכה הזאת היו רועי ישראל רשכבה"ג מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א ורבינו מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שליט"א ועמם מרנן ורבנן חברי מועצת גדולי התורה שליט"א שלא חסכו כל עמל ויגיעה. הם עשו הכל, למעלה מהיכולת, למען המערכה, וזה המחיש לנו עד כמה הם רואים את הימים הללו כגורליים לעתיד עולם התורה והיהדות, ורק בזכותם הגענו לתוצאה כזאת. הציבור הצביע להם ובגללם, כדי לקדש שם שמים בעולם".

גפני מתייחס גם לעובדה שבפועל היו פחות קולות ביחס לבחירות הקודמות ורק בזכות אחוז ההצבעה הנמוך הצליחה יהדות התורה לשמור על כוחה, ואומר: "ידענו מראש שיהיו פחות קולות, ידענו זאת ברגע שראינו כי קמה לה רשימה חדשה, רשימה של אנשים העושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס והיא מתחילה לפעול בשולי המחנה שלנו כדי לזנב בנחשלים בדרך".

"הרשימה הזאת הגיעה לקבוצות בציבור הבוחרים שלנו שלא מתחנכות ומחנכות לאורם של רבותינו, חלק מהם שהם תמיד "אגודאים על תנאי", והתחילה לשכנע אותם שזו המפלגה הטובה ביותר עבורם. הם הלכו ושכנעו כי הם אלה כביכול יטפלו יותר טוב מאשר יהדות התורה בכל הנושא של התנהלות מערכת המשפט, של המשטרה. הם הבטיחו להילחם בכל מה שהציק לאותם אנשים ולכן זה דיבר אליהם".

וזה עבד?

"מי שלא מכיר את המציאות כפי שהיא עלול היה באמת להתפתות. הרי אצלנו כל דבר נעשה רק בהוראת והנחיית גדולי התורה, לפני שמנהלים מאבק על בית המשפט או על המשטרה יש לחשוב היטב ולהתייעץ עם גדולי ישראל איך עושים את זה, אבל אצלם זה לא קיים. יש אמוציות? נלחמים! במקרה הטוב, הם בעצמם מצהירים שהם מתייעצים עם רבנים אבל בפועל עושים מה שהם מבינים, כך בפירוש ובפה מלא".

מציאות לא חדשה

במערכת הבחירות הנוכחית הותר דמו של הציבור החרדי ע"י פוליטיקאים והן ע"י התקשורת. אחד התקדימים המסוכנים של הבחירות הללו היא כמובן מסע ההסתה והשיסוי חסר התקדים של ליברמן נגד הציבור החרדי. גפני מייחד לכך תשומת לב מיוחדת ומסביר כי "אם מנתחים את הדברים, ליברמן ירד עד לתהומות רבה. כשישראל יורדים הם יורדים עד לתהום וזה מה שקרה למצביעי ליברמן שידע להשתמש בהסתה הנוראה הזו וידע בדיוק אל מי היא מדברת, את מי היא יכולה לעורר ומה זה עלול לגרום".

"הוא ירד לשפל המדרגה, דיבר כמו אנטישמי, אין מילה בעברית שאפשר לתאר את זה. דיבורים כאלה עדיף היה שהיו נאמרים ע"י גוי בקישינב ולא ע"י יהודי בארץ ישראל".

"אני שמח שדווקא במבחן הזה עמדנו. ההסתה בסופו של דבר לא חלחלה ולא תפסה כפי שהיתה יכולה לתפוס. זה היה אמנם קשה ומקומם לשמוע אותו אבל בשורה התחתונה זה לא הביא לו הרבה מנדטים והוא לא הופך להיות גורם משפיע במערכת הישראלית וככל הנראה הוא ימצא את עצמו שוב בשולי האופוזיציה".

"לליברמן אין שום יושר, אין לו ערכים ואין לו מוסר. הוא פוער את פיו ושואג כמו חיה בג'ונגל, אין לו שום אחריות על הדיבורים שלו. מה גם שכולנו יודעים שהוא לא מתכוון למילה אחת ממה שהוא אומר, הוא לוקח את כולנו כשעיר לעזאזל בשביל האינטרסים שלו. הרי בעבר הוא הלך בעצמו לגדולי תורה, לאדמו"רים, כי כך היה נח לו".

יצויין כי ברקע ההסתה של ליברמן, מתחזק עוד יותר החשש שדווקא התנהלותה של הציונות הדתית תעניק רוח גבית להסתה, משום שבמקרה בו יוצעו חלילה פשרות בנושא הגיור למשל או רישום נישואין, יהדות התורה כמובן תתנגד ואז יוכל ליברמן לבוא למצביעיו ולהאשים את החרדים בכך שהם מונעים מהם יהדות כביכול מתונה ומכילה.

גפני לא מתרשם מכך ואומר כי "המציאות הזאת לא חדשה. תמיד זה היה ככה, וראינו שגדולי ישראל אף פעם לא חששו מכך. כשאנחנו נצטרך להילחם על העקרונות שלנו נעשה זאת בקומה זקופה וללא משוא פנים. אנחנו הולכים עם האמת ולא אמורים לעשות חשבונות של איזה תוצאות יהיו לזה או למי זה יתן דלק לפגוע בנו. זה מה שגדולי ישראל הורו לעשות וכך נעשה". לגבי עניין ההסתה הוא מוסיף כי היא מחייבת טיפול בלתי מתפשר:"לא יתכן שבישראל אסור להסית על פי חוק נגד שום מגזר ורק נגד הציבור החרדי אין שום איסור להסית. פנינו ליועמ"ש בקדנציה האחרונה שימנע זאת על פי סמכותו להגיש כתבי אישום, וגם זה לא נענה ע"י היועמ"ש הנוכחי. נצטרך עכשיו להסדיר זאת שאנשים שמדברים בסגנון אנטישמי ומסית, ימצאו את עצמם במקום המגיע להם, על פי החוק. נפעל בכל הכוח כדי לשנות את זה", הוא אומר.

"לא נותר לנו אלא לקוות ולהתפלל", מסיים גפני, "שתמשיך המציאות הזאת שאף אחד לא שומע לליברמן והוא לא יצליח לצבור כח עם השנאה שלו. התפילה שלנו היא שבמהרה הוא ייעלם לחלוטין מהפוליטיקה. אנחנו נמשיך לפעול בע"ה כדעת תורה וזה בסופו של דבר מה שינצח את הכל".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים