שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » תובע כללי חדש לבית הדין בהאג
מועדף על ישראל
עורך הדין הבריטי קארים חאן נבחר לכהן כתובע הבא של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, לתקופת כהונה שתימשך תשע שנים. הוא יחליף בעוד 4 חודשים את התובעת בנסודה
בית הדין הבינלאומי בהאג | צילום: robert paul van beets, שאטרסטוק

במטה האו"ם בניו יורק נערכה אמש (שישי) הצבעה לבחירת תובע כללי חדש לבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג. ההצבעה עברה לסבב שני לאחר שבסבב הראשון לא הושג רוב של 62 קולות עבור אף אחד מהמועמדים. בסבב השני קיבל קארים לאן הבריטי 72 קולות ונבחר לתפקיד התובע הכללי של בית הדין. פרגל גיינור האירי סיים במקום השני עם 42 קולות.

חאן נבחר לתקופת כהונה שתימשך תשע שנים. הוא יחליף ביוני הקרוב את התובעת היוצאת פאטו בנסודה, שמשאירה מאחוריה כמה סוגיות בוערות ובראשן ההחלטה האם לפתוח בחקירה בנוגע ל"פשעי מלחמה" אפשריים בשטחי יהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה – חקירה שמדאיגה מאוד את ישראל ועלולה להביא לצווי מעצר נגד בכירים בה או במפעל ההתיישבות.

חאן, עוזר מזכ"ל האו"ם, נתפס כמועמד המועדף מתחילת הדרך לקבל את התפקיד. בימים אלה חאן מוביל חקירה מטעם האו"ם בנוגע לפשעים נגד האנושות שביצעו פעילי דאעש בעיראק. היכרותו העמוקה עם עבודת בית הדין נובעת, בין השאר, מכהונתו כפרקליט מטעם ההגנה. הוא הגן בין היתר על סגן נשיא קניה וויליאם רוטו, ושכנע את השופטים לזנוח את האישומים נגדו.

מבין כלל המועמדים שהתחרו על תפקיד התובע, חאן היה המועמד המועדף על ישראל. בירושלים חששו מהאפשרות שהשופט פרגל גיינור מאירלנד ייבחר לתפקיד, זאת מאחר והוא שימש כנציגם של הפלסטינים שביקשו לפתוח בחקירה נגד פשעי מלחמה שביצעה ישראל לכאורה בגדה המערבית ובעזה.

ב'ווינט' דווח כחי בחירתו של חאן ככל הנראה מביאה לאנחת רווחה מסוימת בירושלים. בכירים בישראל העדיפו אותו מבין ארבעת המועמדים. הם אמרו כי הוא נחשב לפרגמטי וכי הוא מתנגד ל"פוליטיזציה" של בית הדין.

כזכור, בשבוע שעבר קבע בית הדין הפלילי הבינלאומי בהחלטה תקדימית, כי הוא מתיר לתובעת בבית הדין לפתוח בחקירה פלילית נגד גורמים שונים במדינת ישראל. בהחלטתו התיר בית הדין לפתוח בחקירה גם נגד ארגון חמאס בעזה. בית הדין קבע כי הרשות הפלסטינית היא חברה על פי אמנת רומא, ובשל כך הוא רשאי לדון בעתירות שעניינן התרחש בשטחי יהודה, שומרון ועזה ומזרח ירושלים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים