שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » תוכנה תאפשר קבלת נתונים בזמן אמת על שבץ מוחי
הלל יפה
ד"ר סרג'יו שבתאי, מנהל היחידה לשבץ מוחי: "הטכנולוגיה מסייעת בקבלת נתונים בצורה מדויקת וקצרה ביותר ומאפשרת פענוח ראשוני מהיר"
ד"ר סרגיו שבתאי - מנהל היחידה לשבץ מוחי בהלל יפה מדגים את פעולת התוכנה | צילום: דוברות הלל יפה

במרכז הרפואי הלל יפה החלו להשתמש בפלטפורמה חדשנית המאפשרת העברת נתונים (צילומים של CT או MRI) של מטופלים עם שבץ מוחי, בזמן אמת, לטלפון הנייד או למחשב. ד"ר סרג'יו שבתאי, מנהל היחידה לשבץ מוחי: "הטכנולוגיה מסייעת בקבלת נתונים בצורה מדויקת וקצרה ביותר ומאפשרת פענוח ראשוני מהיר, שעשוי להיות קריטי לטיפול".

מדובר בתוכנת אבחון ייחודית, מבוססת בינה מלאכותית, המאפשרת, בשלב הראשוני, לאבחן האם מדובר בשבץ מוחי איסכמי או דימומי ובמקביל, שולחת התראה מיידית במקרה של דימום מוחי- עניין שיש לו השפעה מידית גם על אופן הטיפול הניתן.

לתוכנה פונקציות נוספות המסייעות לרופאים לקבל תמונת מצב מדויקת ומהירה וכן החלטה שקולה יותר להמשך טיפול. התוכנה מחשבת את רמת הנזק הבלתי הפיך שנגרם על פי ציון ASPECTS – המקובל בכל העולם. שולחת את צילומי ה- CT אנגיוגרפי (בדיקת כלי הדם של המוח והצוואר) כולל שחזורים של הצילומים, המאפשרים לראות את כלי הדם בנקודות מבט וחיתוכים שונים, וכך למעשה, מאפשרת זיהוי מיטבי של חסימות בכלי דם גדולים ובינוניים ומתריעה על רמת אספקת דם נמוכה בכלי הדם הקולטרליים, אשר חיוניים להמשך הסדרת רקמת המוח.

כמו כן התוכנה מחשבת באופן אוטומטי את כמות הרקמה אשר ככל הנראה פגועה באופן סופי (נקרוזה) מול הרקמה בה קיימת ירידה מסוימת של אספקת הדם, אך עדיין יכולה להתאושש על ידי מתן טיפול תרופתי או על ידי צנתור. התוכנה אף מאפשרת לראות דרגות שונות של נזק מוחי כך שהצוות יכול לקבל החלטה שקולה יותר תוך דקות ספורות.

יתרון נוסף הוא היכולת להעביר מידע בין הצוותים המחוברים לה, כולל הנזק הקליני של המטופל, שעת הופעת הסימנים, מתן טיפול טרומבוליטי, טיפול על ידי צנתור ועוד. התוכנה פועלת מזה מספר שנים בבתי חולים ברחבי העולם, וכיום גם במספר מרכזים רפואיים בישראל, ביניהם "הלל יפה".

שבץ מוחי: אבחון מהיר – טיפול יעיל

בשנים האחרונות חלה עלייה מתמדת בכמות אירועי שבץ מוחי בארץ ובעולם בכלל. כתוצאה מכך עלה הצורך במציאת פתרונות חדשניים לאבחון מהיר ומדויק יותר של שבץ מוחי, זאת כדי לאפשר הפחתה משמעותית בנזק המוחי שנגרם למטופלי השבץ.

"בשבץ מוחי הזמן הוא מרכיב קריטי ביותר. בכל דקה שחולפת, נהרסים כ- 1.9 מיליון תאי מוח שיכולים להיות גורליים באשר ליכולות התפקוד העתידיות של המטופל", מסביר ד"ר סרג'יו שבתאי, מנהל היחידה לשבץ מוחי במחלקה הנוירולוגית של המרכז הרפואי הלל יפה.

"לציין כי פלטפורמה זו הוכיחה את עצמה כיעילה מאוד בעיקר בקיצור הזמנים עד לקבלת ההחלטה, במניעה של טיפולים לא מדויקים עבור מטופלים עם שבץ מוחי חריף ובמניעה של העברות לא נכונות של מטופלים בין בתי חולים. בנוסף, התוכנה מסייעת בשיפור הקליני של המטופלים, כולל ירידה באופן מהותי במספר החולים הזקוקים לשיקום, בחזרה של יותר חולים לחיים עצמאיים ובמניעה של סיבוכי שבץ", מסכם ד"ר שבתאי.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים